per-pusling Startet 18.August.2008 Del på Facebook Startet 18.August.2008 Dagens seglbåtar har ofte ein baug som er nærmast loddrett, dette gir ei lengre vannlinje. Mange seglbåtar frå -70 og 80-tallet har eit overheng i baugen. Dette er praktisk når ein skal gå på land på ein holme ute i skjærgården, men har det ein annan funksjon? Eg tenker da på korleis dei ulike baugtypane tek bølger og stampesjø. Er det nokon som kan forklare meg kvifor mange båtprodusentar har gått bort ifrå baug med overheng? Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Roger Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Du har selv pekt på årsaken. Langvannlinje var bakgrunn for at baugen er rett. Dette kom først på Ims båter på begynnelsen av 90 talet. Nå i dag tror jeg det er vell så mye mote som lengden på vannlinjen som gjør at dette nærmest er normen. Når det gjelder hvordan de ulike typene tar sjø tror jeg utformingen av forskipet er av større betydning enn rett eller klassisk baug. Du har rett i forhold til holmer og skjær men dette kan løses ved baugspyd av type båtsystem el. Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Smurph Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Har ikke så mye erfaring med rett baug, men vil tro at det gir en våtere seilas, dvs. mer sjøsprøyt på dekk, enn en baug med overheng. Dette pga at en overhengende baug kaster sjøen ut til siden, samt at en overhengende baug får et mye større neddykket volum når den går inn i en bølge, slik at løftet økes tilsvarende. En rett baug vil vel skjære mer gjennom bølgene? Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
avmønstret5 Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.