Jump to content

Diverse generelle båtmotorspørsmål


27 knop

Recommended Posts

jeg vet ikke om en diesel har spjeld på luftinntaket, trodde det bare var helt åpent der.

 

Den har nok ikke noe spjeld (hvis ingen har laget og montert det i ettertid av en eller annen eksperimentell grunn da).

Gasspedal/hendel er koblet direkte til innsprøytningspumpen som da styrer drivstoffmengden til motoren mekanisk eller elektronisk.

På de nyeste motorene har gassen ingen mekanisk forbindelse til motoren, alt styres elektronisk "fly-by-wire".

 

Bensin-forgassermotorer og bensinmotor med mekanisk innsprøytning fra eldre tider har spjeld.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Det er ikke blandingen som blir sprøytet inn i sylindrene, det er selve drivstoffet. Det kommer da fra høytrykkspumpen og inn via dysene, og alt blir styrt elektronisk på det nyeste motorene, både bensin og diesel.

 

Men hvor kommer lufta inn i bildet? Aldri?

 

Gasspedal/hendel er koblet direkte til innsprøytningspumpen som da styrer drivstoffmengden til motoren mekanisk eller elektronisk.

 

Vil det si at når vi vrir på påhengsarmen/ skyver frem gasspaken så åpnes innsprøytningspumpen for mer drivstoff slik at turtallet øker og båten går opp i fart? Og med en forgasser er det da spjeldet som regulerer turtallet?

Link to post
Men hvor kommer lufta inn i bildet? Aldri?

 

Lufta bør nok komme inn i bildet. Uten luft ingen forbrenning :nonod:

Lufta kommer fra atmosfæren, inn luftfilteret, videre inn i f.eks. turboen, deretter f.eks igjennom ladeluftkjøleren, så inn i innsugningskanalene og gjennom innsugsventilene og der møter lufta drivstoffet. Hvis man da er heldig så utvikles det varme og hestekrefter :wink:

 

For en påhengsmotor kan det jo være spjeld eller ikke, alt etter hvilket system den har (forgasser, innnsprøytning eller direkte innsprøytning).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Når man vil stoppe motoren blir dieseltilførselen stengt av en elektromagnetisk drevet ventil.

 

Ja og i en forgasser er det spjeldet eller forgasserstemplet som justerer luft/bensin-mengden og dermed turtallet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Men hvor kommer lufta inn i bildet? Aldri?

 

på direkteinsprøytet bensin er det vel et luftspjeld også, bensinen har helt andre egenskaper enn på diesel.

 

Som teerex skriver; når det gjelder forgasser på bensinmotor, her er ikke bensinen under trykk, den suges inn i motoren ettersom hvor mye man åpner spjeldet.

 

Vanskelige spørsmål det her 27 knop :wink:http://no.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Den har nok ikke noe spjeld (hvis ingen har laget og montert det i ettertid av en eller annen eksperimentell grunn da).

Dieselmotorer med vakuumregulator har vel spjeld i innsuget.

Dette spjeldet står i direkte forbindelse med gasspedal/spak, og dieselmengden styres deretter av en belg som føler på trykket i innsuget.

 

Sikkert mange her som kan mye mer om dette.

Link to post

framtiden i våre hender ? 9 HK elmotor til ombygging av Yamaha 6-8-9,9 hk. 36V, 300A maks. Så batteribanken blir noen kg.

 

 

http://www.ecyclemarine.com/eCycleOutboard.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Du mener vel Yanmar sin 36hk...? (Fantes også i 18 og 27hk..)
Så faktisk, for flere år siden, en båt som var utstyrt med 2*36hk, en skjærgårdsjeep nærmere bestemt. Var vel bare 11-12 år på den tida, men jeg husker jeg bet meg merke i hkantallet; 2*36 hk...Den dag i dag har jeg alltid lurt på hvilken motorprodusent som selger 36hestere, men fant det aldri ut. Når jeg etter å ha stilt spørsmål om det finnes dieselpåhengser så jeg at det faktisk var den 36hesteren i linken, den skjærgårdsjeepen hadde to av. En av mine livsgåter er løst! Takk! :wink: Ganske interessant det der!
Link to post
i tillegg til at du slipper vranglære av selvutnevnte eksperter fra hyttelivet. Sikkert noen som føler seg truffet nu men da får de bare gjøre det. Du får også en mye bedre helhetlig forståelse for motorer ved å sette deg litt mere nøye inn i det. Lykke til!

 

Jeg følte meg ikke så veldig truffet, særlig ikke ang. hyttelivet. Har nemlig ingen hytte :lol:

Men ellers har du forsåvidt rett. Full og eksakt motorteknisk opplæring på et forum som dette er jo ikke mulig og heller ikke hensikten med forumet.

Og muligheten for feilinformasjon er alltid tilstede.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Man blir ikke mekaniker av å spørre spørsmål på et forum og bøkene er lettlest.:-) Noe av det som er blitt sagt er feil og noe er riktig men jeg prøver å være så hjelpsom jeg KAN være. Har du lyst til å lære om motorer så er disse to bøkene et GLIMRENDE utgangspunkt i tillegg til at du slipper vranglære av selvutnevnte eksperter fra hyttelivet. Sikkert noen som føler seg truffet nu men da får de bare gjøre det. Du får også en mye bedre helhetlig forståelse for motorer ved å sette deg litt mere nøye inn i det. Lykke til!

 

Nå er det jo også slik at mekanikere med lang fartstid kan ha ulik oppfatning av ting. :discuss:

 

Arroganse kan føre til et kraftig fall. Skjelden representantene på dette forumet oppnevner seg selv til å ha fasiten men de kommer med hva de tror og mener. Dette lager en debatt om ting og tang.

 

PS: Føler meg ikke truffet har jo ikke besvart trådstarters spørsmål engang :smash:

 

Mhv

mekaniker med 24 års fartstid.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
det har isåfall gått meg hus forbi. er det noe sprett nytt ? eller tenker du på turbomotorer som har trykkslange ned til dieselpumpen og en "vacumklokke" der?

har aldri sett en dieselmotor som blir styrt av vacuumet. ( normalt går vel en diesel med overtrykk i innsuget ) men at de kan ha en slange tilkoblet en måler ( map sensor ) for finjustering av mengden i en elektronisk styrt , kan jo hende.

håper noen kommer med fasiten snart :-)

 

Mercedes om 615 og 616 hadde dette systemet! Virket som en slags turtalls regulator ala b&s! Det fantes sikkert andre motoer også med denne svært spesielle løsningen. Ellers så er spjeld brukt på nyere diesel biler for å generere under trykk til eksos resirkulering men dette er noe annet!

 

Map sensorer ble brukt på de første el styrte diesel pumpene! Var vel egetlig en elektronisk røykbegrenser! Ved å la den være elektronisk kunne man kompensere for ulik volumetrisk fyllingsgrad på ulike turtall! Senere fikk diesel motorene luft massemåler!

Redigert av Byggmester (see edit history)
Link to post
Nå er det jo også slik at mekanikere med lang fartstid kan ha ulik oppfatning av ting. :discuss:

 

Arroganse kan føre til et kraftig fall. Skjelden representantene på dette forumet oppnevner seg selv til å ha fasiten men de kommer med hva de tror og mener. Dette lager en debatt om ting og tang.

 

Enig med motor her...

 

mvh ikke mekaniker

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Interessant, 328 kg er jo litt vekt og 4-syl, håper den ikke rister for mye da.

Rart at de ikke har spec. på den 2,3 liter som de har bilder av.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

De holder nok korta litt tett til brystet ennå. Men maks rpm 4000? Blir lite fleksibelt arbeidsområde på`n da og VEKT er tydeligvis fortsatt et problem. Kult med litt nye ideer men den maskina veier mer enn en 300 Verado. 28kg mer faktisk. Og turbo på en påhenger er jo faktisk ganske kult.:-) Ikke rart den ser litt svær ut. Den har nok moment som en Massey Ferguson den motor`n der. Ble litt gira nå. :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...