Teerex Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 jeg vet ikke om en diesel har spjeld på luftinntaket, trodde det bare var helt åpent der. Den har nok ikke noe spjeld (hvis ingen har laget og montert det i ettertid av en eller annen eksperimentell grunn da). Gasspedal/hendel er koblet direkte til innsprøytningspumpen som da styrer drivstoffmengden til motoren mekanisk eller elektronisk. På de nyeste motorene har gassen ingen mekanisk forbindelse til motoren, alt styres elektronisk "fly-by-wire". Bensin-forgassermotorer og bensinmotor med mekanisk innsprøytning fra eldre tider har spjeld. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
27 knop Svart 31.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Det er ikke blandingen som blir sprøytet inn i sylindrene, det er selve drivstoffet. Det kommer da fra høytrykkspumpen og inn via dysene, og alt blir styrt elektronisk på det nyeste motorene, både bensin og diesel. Men hvor kommer lufta inn i bildet? Aldri? Gasspedal/hendel er koblet direkte til innsprøytningspumpen som da styrer drivstoffmengden til motoren mekanisk eller elektronisk. Vil det si at når vi vrir på påhengsarmen/ skyver frem gasspaken så åpnes innsprøytningspumpen for mer drivstoff slik at turtallet øker og båten går opp i fart? Og med en forgasser er det da spjeldet som regulerer turtallet? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 (redigert) Men hvor kommer lufta inn i bildet? Aldri? Lufta bør nok komme inn i bildet. Uten luft ingen forbrenning Lufta kommer fra atmosfæren, inn luftfilteret, videre inn i f.eks. turboen, deretter f.eks igjennom ladeluftkjøleren, så inn i innsugningskanalene og gjennom innsugsventilene og der møter lufta drivstoffet. Hvis man da er heldig så utvikles det varme og hestekrefter For en påhengsmotor kan det jo være spjeld eller ikke, alt etter hvilket system den har (forgasser, innnsprøytning eller direkte innsprøytning). Redigert 31.August.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
27 knop Svart 1.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 (redigert) Takker så mye teerex! Du vet ikke tilfeldigvis svaret på de andre spørsmålene mine (se innlegg 23 og 27, andre avsnitt)? Redigert 1.September.2008 av 27 knop (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 (redigert) Når man vil stoppe motoren blir dieseltilførselen stengt av en elektromagnetisk drevet ventil. Ja og i en forgasser er det spjeldet eller forgasserstemplet som justerer luft/bensin-mengden og dermed turtallet. Redigert 1.September.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
avsluttet Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Men hvor kommer lufta inn i bildet? Aldri? på direkteinsprøytet bensin er det vel et luftspjeld også, bensinen har helt andre egenskaper enn på diesel. Som teerex skriver; når det gjelder forgasser på bensinmotor, her er ikke bensinen under trykk, den suges inn i motoren ettersom hvor mye man åpner spjeldet. Vanskelige spørsmål det her 27 knop http://no.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 http://no.wikipedia.org/wiki/Firetaktsmotor http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:Arbeitsweise_Zweitakt.gif Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
27 knop Svart 3.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Takker for godt forklarte og meget konstruktive innlegg!! Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Takker for godt forklarte og meget konstruktive innlegg!! Her var det mye "Hytteprat"-teorier. Jeg anbefaler deg å kjøpe disse to bøkene hvis du vil ha korrekte svar: "Motor" av Rolf Einar Jørstad og "Motorstyringer" av Rolf Einar Jørstad. Begge er lærebøker på kjøretøyteknikk 1&2 Videregående. NKI Forlaget. Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 1. Finnes det utenbordsmotorer som går på diesel? Det står nemlig i boka mi. Dieseloutboards finnes og har vært rota med lenge. Det de sliter med er vekt i forhold til effekt. Derfor finnes det kun små motorer. Nissan bl.a prøvde seg med en 35hk for mange år sida. Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 4.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Her var det mye "Hytteprat"-teorier. Og det betyr at det som er blitt sagt er feil?? Hvis ja hadde jeg satt pris på litt hjelp fra deg hvis du kan det. Føler kanskje det blir litt i meste laget med de to bøkene basert på et par spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 4.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Vanskelige spørsmål det her 27 knop wink.gif Godt å se at dere proffer også får trimmet hjernecellene iblant Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Den har nok ikke noe spjeld (hvis ingen har laget og montert det i ettertid av en eller annen eksperimentell grunn da). Dieselmotorer med vakuumregulator har vel spjeld i innsuget. Dette spjeldet står i direkte forbindelse med gasspedal/spak, og dieselmengden styres deretter av en belg som føler på trykket i innsuget. Sikkert mange her som kan mye mer om dette. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Nissan bl.a prøvde seg med en 35hk for mange år sida. Du mener vel Yanmar sin 36hk...? (Fantes også i 18 og 27hk..) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 (redigert) framtiden i våre hender ? 9 HK elmotor til ombygging av Yamaha 6-8-9,9 hk. 36V, 300A maks. Så batteribanken blir noen kg. http://www.ecyclemarine.com/eCycleOutboard.html Redigert 4.September.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
27 knop Svart 6.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 Du mener vel Yanmar sin 36hk...? (Fantes også i 18 og 27hk..) Så faktisk, for flere år siden, en båt som var utstyrt med 2*36hk, en skjærgårdsjeep nærmere bestemt. Var vel bare 11-12 år på den tida, men jeg husker jeg bet meg merke i hkantallet; 2*36 hk...Den dag i dag har jeg alltid lurt på hvilken motorprodusent som selger 36hestere, men fant det aldri ut. Når jeg etter å ha stilt spørsmål om det finnes dieselpåhengser så jeg at det faktisk var den 36hesteren i linken, den skjærgårdsjeepen hadde to av. En av mine livsgåter er løst! Takk! Ganske interessant det der! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 i tillegg til at du slipper vranglære av selvutnevnte eksperter fra hyttelivet. Sikkert noen som føler seg truffet nu men da får de bare gjøre det. Du får også en mye bedre helhetlig forståelse for motorer ved å sette deg litt mere nøye inn i det. Lykke til! Jeg følte meg ikke så veldig truffet, særlig ikke ang. hyttelivet. Har nemlig ingen hytte Men ellers har du forsåvidt rett. Full og eksakt motorteknisk opplæring på et forum som dette er jo ikke mulig og heller ikke hensikten med forumet. Og muligheten for feilinformasjon er alltid tilstede. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
motor Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 (redigert) Man blir ikke mekaniker av å spørre spørsmål på et forum og bøkene er lettlest.:-) Noe av det som er blitt sagt er feil og noe er riktig men jeg prøver å være så hjelpsom jeg KAN være. Har du lyst til å lære om motorer så er disse to bøkene et GLIMRENDE utgangspunkt i tillegg til at du slipper vranglære av selvutnevnte eksperter fra hyttelivet. Sikkert noen som føler seg truffet nu men da får de bare gjøre det. Du får også en mye bedre helhetlig forståelse for motorer ved å sette deg litt mere nøye inn i det. Lykke til! Nå er det jo også slik at mekanikere med lang fartstid kan ha ulik oppfatning av ting. Arroganse kan føre til et kraftig fall. Skjelden representantene på dette forumet oppnevner seg selv til å ha fasiten men de kommer med hva de tror og mener. Dette lager en debatt om ting og tang. PS: Føler meg ikke truffet har jo ikke besvart trådstarters spørsmål engang Mhv mekaniker med 24 års fartstid. Redigert 6.September.2008 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 (redigert) det har isåfall gått meg hus forbi. er det noe sprett nytt ? eller tenker du på turbomotorer som har trykkslange ned til dieselpumpen og en "vacumklokke" der?har aldri sett en dieselmotor som blir styrt av vacuumet. ( normalt går vel en diesel med overtrykk i innsuget ) men at de kan ha en slange tilkoblet en måler ( map sensor ) for finjustering av mengden i en elektronisk styrt , kan jo hende. håper noen kommer med fasiten snart :-) Mercedes om 615 og 616 hadde dette systemet! Virket som en slags turtalls regulator ala b&s! Det fantes sikkert andre motoer også med denne svært spesielle løsningen. Ellers så er spjeld brukt på nyere diesel biler for å generere under trykk til eksos resirkulering men dette er noe annet! Map sensorer ble brukt på de første el styrte diesel pumpene! Var vel egetlig en elektronisk røykbegrenser! Ved å la den være elektronisk kunne man kompensere for ulik volumetrisk fyllingsgrad på ulike turtall! Senere fikk diesel motorene luft massemåler! Redigert 6.September.2008 av Byggmester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Nå er det jo også slik at mekanikere med lang fartstid kan ha ulik oppfatning av ting. Arroganse kan føre til et kraftig fall. Skjelden representantene på dette forumet oppnevner seg selv til å ha fasiten men de kommer med hva de tror og mener. Dette lager en debatt om ting og tang. Enig med motor her... mvh ikke mekaniker Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Droll Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Derfor finnes det kun små motorer. Nissan bl.a prøvde seg med en 35hk for mange år sida. Nja....pr i dag antagelig, men er underveis.... Inline 4-Cylinder 16-Valve Direct Acting Double Overhead Cam (DOHC) Displacement - 3.0 Liter Fuel System - Common Rai ...... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Teerex Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Interessant, 328 kg er jo litt vekt og 4-syl, håper den ikke rister for mye da. Rart at de ikke har spec. på den 2,3 liter som de har bilder av. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kimosabi Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 De holder nok korta litt tett til brystet ennå. Men maks rpm 4000? Blir lite fleksibelt arbeidsområde på`n da og VEKT er tydeligvis fortsatt et problem. Kult med litt nye ideer men den maskina veier mer enn en 300 Verado. 28kg mer faktisk. Og turbo på en påhenger er jo faktisk ganske kult.:-) Ikke rart den ser litt svær ut. Den har nok moment som en Massey Ferguson den motor`n der. Ble litt gira nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.