Los Endos Startet 18.August.2008 Del på Facebook Startet 18.August.2008 Jeg opplevde for første gang å bli "kjeftet" på i Husøysund i forrige uke. Dvs ikke kjeftet i ordets rette forstand, men føreren av Ole III viste med tydelige håndbevegelser at jeg måtte senke farten. Har kjørt der tusenvis av ganger, i samme hastighet hver gang. Sundet var tomt for andre båter, bortsett fra en Ibiza 26 Touring passerte meg med høyere hastighet, og som ikke vek for Ole III. Jeg la min kurs langt unna Ole III for å ikke hindre den. Jeg lå på nøyaktig 1.000 omdreininger, noe som pleier å være ca 6 knop. Imidlertid var det medstrøm, så når jeg fikk kjeft sjekket jeg hastigheten, og den var nesten 7 knop på gps-en. Tomgang på min båt er 700 omdr, og da går båten 4,5 knop. Motoren går imidlertid penere når den får noen hundre omdreininger mer å jobbe med. Båten min er 27 fot, og drar ikke opp spesielt mye sjø. Den graver litt akkurat opp og ned av plan. Jeg har tenkt litt på denne episoden, og jeg har ikke kommet til at jeg gjorde så mye feil. Ja, jeg overskred 5 knops grensen, men det var ikke lett å la være. På tomgang i medstrøm ville jeg brutt reglene. Jeg kjører på samme måte fortsatt, og jeg mener at jeg viser hensyn. Hva mener dere? Var og er dette hodeløs kjøring? Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Nope, men det var sikkert fordi han ikke fikk gitt bskjed til han i Ibiza 26, og da var du næmest:) Redigert 18.August.2008 av SandAnker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Hvor er Husøysund ? Slipper dere fartskontroller fra ordensmakten på den kant av landet ? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Er flere som har blitt tatt i Husøysundet i sommer for fartsovertredelser Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 "Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hue"... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Styrefart er da ikke for raskt Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 og den var nesten 7 knop på gps-en. På den andre siden- så lå du 40% over grensen:) Men- jeg refererer til mitt innlegg #5... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 18.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2008 Hvor er Husøysund ? Slipper dere fartskontroller fra ordensmakten på den kant av landet ? Sorry. Upresis formulering av meg. Jeg glemmer at ikke alle bor i verdens navle (som selvsagt er her jeg bor). Husøysund er et sund i innseilingen til Tønsberg når du kommer fra Indre Oslofjord/Østfold. Trangt sund med mye båttrafikk, og båter ligger til brygger på begge sider. Det er all grunn til å ta hensyn her... Jeg lurte litt på teorien til SandAnker jeg også... Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 I slike tilfeller setter man nesen i sky og kjører en tydelig hoven stil... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Eller man slakker ned og følger fartsgrensen , det er jo også et alternativ Sitér dette innlegget Link to post
Stitch Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Enig med Enzo. Husøysund er ikke plassen å bryte fartsgrensen. Har selv opplevd å bli forbikjørt av Flybåten og det var alt annet en hyggelig. Alt ble snudd på hode i båten, og var meget ubehagelig. Utrolig at det ikke skjedde en ulykke. Sitér dette innlegget Mvh Stitch Albin Nova Link to post
Gunga Din Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Tomgang på min båt er 700 omdr, og da går båten 4,5 knop. Motoren går imidlertid penere når den får noen hundre omdreininger mer å jobbe med. Jeg skulle tagit en titt på min egen båt...om 4,5knop er minste fart......då går man glipp om mye fint.... denne kanalen eksempelvis http://kanaler.arnholm.nu/tjuvahalets.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fru Jacobsen Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Selvfølgelig er Husøysundet et sted man bør ta det pent, men på den annen side kunne vel skipperen på Ole III snart bare satt opp en sinna mann i papp.. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Frøken Fryd Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 der var løsningen jo Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Los Endos Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) Tja, tror ikke 4,5 knops fart på tomgang er så uvanlig. Det går jo an å kjøre saktere også, men det blir mye inn og ut av gir. Men som sagt har jeg kjørt der veldig mange ganger, og et par ganger sammen med politibåten også, og de kjører i samme hastighet (ca 6 knop). Jeg tror politikontrollene er av en litt annen karakter enn på landeveien. Plan = bot. Litt for mye løft i baugen = tilsnakk. Dette til tross for at halvplan fart er det verste for båtene ved land. Men det er jo andre hensyn også selvsagt. Jeg bryter loven, men føler meg ikke som en kriminell. Seilbåter må forresten ha en egen fartsgrense i Husøysund. 7 til 8 knop tipper jeg. De blir ikke stoppet, men så er det ikke så mange av dem som planer heller da. Og det kan selvsagt være at de får kjeft av Ole III...!! Redigert 19.August.2008 av Los Endos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Golito Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 I husøyssund burde det vært politibåt 24/7 så lenge det er banlig sommer-trafikk der! Bølgdehøyde burde også vært relativt for om man skal få mulkt eller ikke.. Fikk jolla mi(gh11) full av vann pga at jeg havnet mellom bølgene fra to digre FB-båter som dro greit mye sjø. Eneste de gjorde oppå der var å snu litt på hue før de fortsatte i samme tempo Okey at jeg har liten båt, men synes allikevel det var vell drøyt. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Det går jo an å kjøre saktere også, men det blir mye inn og ut av gir. Men som sagt har jeg kjørt der veldig mange ganger, og et par ganger sammen med politibåten også, og de kjører i samme hastighet (ca 6 knop). Jeg bryter loven, men føler meg ikke som en kriminell. Seilbåter må forresten ha en egen fartsgrense i Husøysund. 7 til 8 knop tipper jeg. De blir ikke stoppet, men så er det ikke så mange av dem som planer heller da. Det er litt spesielt at man bryter loven bevist, får tilsnakk, og så kommer man på båtplassen.no og forsvarer det man har gjort og tydeligvis kommer til å fortsette med. Tenk om alle tenkte slik? Og med flere som da vil tenke at det går fint også i 9kn, og i 10kn, også blir det værre og værre. Skal man skrive om noe slikt som dette bør man heller komme med en oppfordring til andre om å holde fartsgrensene, og følge loven, ikke komme med utsagn om at det er ok å kjøre for fort selv om det ikke er så mye. Det vil bare gjøre at enda fler ikke bryr seg om fartsgrensene å skrive noe slikt som du gjør nå, og skape enda fler farlige situasjoner i Husøysundet, og ikke minst sinte båteiere både ved Husøysund og andre steder i vårt land. Det er ikke lenge siden jeg gikk igjennom Husøysundet, og det er selvsagt alltid noen som blåser i alt som heter sjøveisregler og fartsgrenser og båten min går som ei vugge med ditto saker og ting som reiser i gulvet og man tenker tanker om at kanskje campingvogn kanskje ikke er så ille alikevel, og slik er det omtrent hver gang på dette stedet. Den siste gangen jeg gikk der var det en større Windy som feide forbi i alt for stor fart (lett å se med blotte øyet, 10kn ++ minst), baugen var løftet og hekksjøen kom til den store gullmedaljen, og ikke minst blaffret båtplassenvimpelen fritt på toppen av skuta så alle kunne se at kanskje en kampanje på forumet er en ting som kanskje ikke er så dumt, en kampanje for å få medlemmene til å følge fartsgrensene på sjøen og gå foran som gode eksempler på godt sjømannskap og bli forbilder for andre på dette feltet. Båtforeninger og andre forum kunne også gjort det samme. Jeg trodde at å føre en slik vimpel på skuta, også vimpel fra andre båtforum for den del, fikk folk til å tenke seg om to ganger og gå foran som et godt eksempel? For jeg synes faktisk man bør trå ekstra varsomt når man flagger at man er med i et båtforum som det omtrent daglig skrives om problemet, og man vet derfor bedre enn de fleste hvordan problemene med uvettig kjøring er i vårt land og hva det fører med seg. Når det gjelder fart på seilbåt så er det ikke så mange seilbåter som klarer å marsje i 6kn for motor, men det finnes selvsagt seilbåter som har stor nok motor og som klarer dette, og sikkert 7kn også. Men de fleste tror jeg ikke ønsker å presse motoren så mye og heller velger en lavere hastighet pga støy. I seilbåt er man jo ikke vandt med så stor fart alikevel, så for egen del er det helt ok å ligge i 5kn da jeg ikke kommer særlig raskere frem ved å øke til 6kn. Ha en fortsatt god båtsesong, og vis hensyn! Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Kaffelars Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Synes det er altfor mye spissfinderier og debatter om fart både her og fra offentligheten - det som folk setter pris på i trange farvann og langs land er jo ganske enkelt 'NO WAKE' eller 'Ingen/Minimal Hekksjø'. Er dette som burde stått på skiltene/områdene istedet for 5-8-10-15 knop osv. Mener selvfølgelig ikke at en Nordwest 42 bør gå i 28knop for å ikke dra med seg så mye sjø gjennom trange farvann med brygger og møtende trafikk, men titt bak på bølgene dine istedet. Om en seilbåt går i 8 knop i 5knops områder så lager den jo ikke akkurat de helt store hekksjøene? Eller ungene som ligger i plan med 9,9-jolla i 12-15 knop? Har selv blitt passert med seilbåt i smale leder på nordmøre (ca. 50-80 meter brede) så nært av noe som ligna en 'Princess -konvoi' i rundt 18-20 knop at både vi og seilbåtene bak rulla så mye at det var ikke mye det var snakk om før mastene kakka i flybridgene på 'støvlene' som kom bak harebåten.. Irriterende er en kraftig understatement i sånne tilfeller! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 'NO WAKE' eller 'Ingen/Minimal Hekksjø'. Er dette som burde stått på skiltene/områdene istedet for 5-8-10-15 knop osv. Skulle stått det på veien også. Ett skilt som sier "Her er det forbudt å skade andre". Er dette som burde stått på fartskiltene istedetfor 50-60-80 km/ osv. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Skulle stått det på veien også.... Litt interresant faktisk, er endel byer i Holland, Tyskland og Danmark som har prøvd ut 'Nakne veikryss' endel år nå med overraskende godt resultat. Gjør at folk faktisk begynner å se hva som skjer rundt seg og hva andre gjør istedet for å følge med om det er rødt eller grønt, hvor langt det er til neste by, vikepliktskilt og rundkjøringsskilt i fleng + alle de andre markeringene i skiltskogene. Synes det høres genialt ut, og det samme burde fungere like bra på fjorden angående fart/bølger. Synes det er så selvsagt etter 30+ år på sjøen at jeg ikke ser behovet for fartsgrenser. Er hensyn, forholda og hva som skjer i området rundt en som bør råde Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 20.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2008 (redigert) Bavarius. Jeg kan være enig i det meste av det du skriver. Særlig at det er et stort behov for politibåten akkurat her. Men følelsen jeg har etter å ha kjørt der mange ganger er litt den samme som jeg har når jeg kjører 110 i en 100 sone. Det er den hastigheten trafikken rundt deg holder, kanskje litt i underkant. Beskrivelsen din av seilbåter i 5 knop kjenner jeg meg ikke igjen i. Sjekk hastigheten på gps neste gang du kjører der. Jeg synes faktisk at de fleste seilbåter passerer meg selv om jeg kjører 6 knop. Mulig at jeg burde prøve å holde 5 knop, men jeg tror faktisk jeg blir ganske alene om det. Jeg understreker at min båt lager minimalt med hekksjø opp til 8 knop, og over ca 18 knop. Men det kanskje en tynn unnskyldning... Redigert 20.August.2008 av Los Endos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.