Jump to content

Perkins 4.108 har begynt å ryke grått


Gismo

Recommended Posts

Vi skulle ut på en liten tur i helga og hadde ikke kommet langt før fruen klaget over at det luktet så eksos inne i båten. Jeg kjente også at det luktet men tenkte at det sikkert var pga vinden som kom bakfra. Vi tuslet videre og lukten fortsatte.

Jeg gasset på opp i 3200 omd. for å se hva som skjedde og da røyk det så at vi ikke kunne se gummibåten som hang 10 meter bak. Vi var nesten fremme til bestemmelsestedet så vi kjørte dit allikevell. Jeg ville ikke ødelegge denne fine helga.

Når vi kom frem sjekket jeg olje og vann. Alt var ok.

Når vi skulle tilbake på søndag var det akkurat like ille. Ingen unormal røyk ved oppstart eller i starten av turen. men så fort motoren begynte å bli varm kom lukta igjen, og det samme igjen når jeg gasset på. Full tåkelegging i ca ett halvt minutt og så roet det seg ned igjen.

Ved vanlig kjøring ligger jeg bare på 2000 til 2400 omd. Jeg vet at det er noe lite mot det som er anbefalt for denne motoren, men det er på dette turtallet vi koser oss. Ikke bråker det og vi går i ca 6 knop og båten graver seg heller ikke noe som helst ned.

Håper at det er noen dieselmotorkyndige her på forumet som har en god forklaring på hva som kan ha skjedd og at det ikke er noe svært alvorlig :confused:

Link to post
Share on other sites

Se om du har uforbrent diesel i kjølevannet. Kan være en dårlig dyse.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Denne motoren har ingen problemer med å gå på 2000-2400 omdr det jeg har erfart. Det er hovedsaklig turbomotorer som ikke tåler lavt turtall. Lurte litt på om det kunne være vanndamp den grå røyken din. Feks pga lav sjøvannsgjennomstrømning. Blir det noe høyere temperatur en vanlig?

Link to post
Share on other sites

Denne motoren har ingen problemer med å gå på 2000-2400 omdr det jeg har erfart. Det er hovedsaklig turbomotorer som ikke tåler lavt turtall. Lurte litt på om det kunne være vanndamp den grå røyken din. Feks pga lav sjøvannsgjennomstrømning. Blir det noe høyere temperatur en vanlig?

Tenkte på det samme. Har opplevt dette med falsk luft rundt lokk på sjøvannsfilter (nedsatt kjøling). Det burde du merke på temp. måleren.

Link to post
Share on other sites

Lekk topp pakning eller sprukken topp.

Grå røyk tyder på at du forbrenner vann.

Svært pesimistisk - dette er ingen Volvo :wink:

Gråhvit røyk er vanlig ved redusert kjøling - se på utløpet for kjølevann når motoren går på tomgang - kommer det lite vann? Sjekk hele løpet fra og med inntak, pumpe og filter. tvi,tvi.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar!

Får begynne med å sjekke sjøvannsfilter, pumpe og det systemet der. Tempraturenmåleren har ikke steget noe som jeg kan se, men den måleren jeg har er ikke særlig nøyaktig. Det er en universal for både ferskvanns og saltvannskjølt og kun hvitt, grønt og rødt felt. Helt siden jeg fikk båten har nåla stått midt i mellom midten av det grønne feltet og det røde.

Håper virkelig feilen ligger der som de fleste av dere tror.

 

Det har altid lagt seg en liten oljefilm bak eksosen når motoren går på tomgang. Mulig det er diesel?

 

Om det var topppakningen, eller toppen, skulle det vel ha minket på kjøleveska i systemet, eller tar jeg feil da?

Link to post
Share on other sites

Det har altid lagt seg en liten oljefilm bak eksosen når motoren går på tomgang. Mulig det er diesel?

 

Om det var topppakningen, eller toppen, skulle det vel ha minket på kjøleveska i systemet, eller tar jeg feil da?

Oljefilm kan komme av ufullstendig forbrenning (se på brenstoffventilene) eller noe slitasje i syl. /fjærer som gjør at litt olje kommer opp, men dette er neppe noen krise.

 

Ja, selv om ikke det er noen regel så er det vanlig at kjølevann lekker ut på utsiden eller inn i troa. Olja vil etter en tid bli gråfarget. Sjekk kjølingen - temp. stigningen kan være nokså marginal i for hold til hva som er vanlig. Se heller på om det kommer ut ut "normalt" mye kjølevann ved tomgang.

Link to post
Share on other sites

Det har altid lagt seg en liten oljefilm bak eksosen når motoren går på tomgang. Mulig det er diesel?

 

Om det var topppakningen, eller toppen, skulle det vel ha minket på kjøleveska i systemet, eller tar jeg feil da?

Oljefilm kan komme av ufullstendig forbrenning (se på brenstoffventilene) eller noe slitasje i syl. /fjærer som gjør at litt olje kommer opp, men dette er neppe noen krise.

 

Ja, selv om ikke det er noen regel så er det vanlig at kjølevann lekker ut på utsiden eller inn i troa. Olja vil etter en tid bli gråfarget. Sjekk kjølingen - temp. stigningen kan være nokså marginal i for hold til hva som er vanlig. Se heller på om det kommer ut ut "normalt" mye kjølevann ved tomgang. Dersom du blir overbevist om at det ikke er noe reduksjon av kjølingen vil jeg ha sjekket br.ventilene.

Ta de opp, gå på et verksted å få de trykkprøvet, montere, husk å gløde eller bytte kobberpakkningen i bunnen av hver ventil. Det er faktisk ingen stor jobb. Husk lufteprosedyren-se håndbok.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...