Jump to content

Hvordan demontere Mercruiser Bravo One drev?

Elektro

Recommended Posts

Hei

Skal ta av drevet for første gang selv i høst. Tidligere har verkstedet tatt dette, men med normal forståelse kan ikke dette være vanskelig selv. Håper noen kan svare meg på noen spørsmål.

Vet at jeg må løsne og ta vekk bolten til trimsylindere først, og deretter er det seks muttere i bakkant som skal løsne drevet.

Har også forstått at oljeslanger til drevoljen er koblinger som "automatisk" frigjøres.

Spørsmål 1; Skal gir stå i noen spesiell stilling (F-N-R)?

Spørsmål 2; Skal gir wire kobles fra på noen måte eller går enden på wire bare inn i et spor?

Spørsmål 3; Regner med at belgen rundt drivakselen må løsnes. Hvordan er denne festet?

Spørsmål 4; Er det vanskelig å få på plass drivakselbelgen igjen når drevet monteres?

Er det andre ting jeg må vite om?

På forhånd takk.

Jeg har bare hatt bravo 2 og 3 men tror nok det er identisk med bravo one,

1. den skal stå i N fri

2. gir wire kobler seg ut av seg selv, det er en snedig mekanisme som deler seg og frigør wiren når du drar drevet bakover, du ser dette når du får den i fra hverandre.

3. nei den skal ikke løsnes for hele den delen sitter igjen på båten etter at drevet er tatt av, bellhousen sitter igjen.

4. se svar 3.

5. husk å ta av slangen til trykkloggen som sitter nede i mellom drevet og bellhouse, tilt drevet helt opp og du kommer til denne lille slangen, den vries 90 grader rundt og da slipper den taket. Det er en liten plast dings som slangen går innpå, hele plastdingsen taes ut.

Det hender det kan sitte litt hardt, bruk en skrutrekker eller en liten trekile og bikk drevet bakover, det er egne spor hvor du kan sette trekkeren for dette.

Det er det hele, dritten er tung så vær forsiktig.

-Xlnt

Edited by Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Takk for svar.

Xlnt skrev:

3. nei den skal ikke løsnes for hele den delen sitter igjen på båten etter at drevet er tatt av, bellhousen sitter igjen.

Betyr dette at det også er like enkelt med gummibelgen til eksos også?

:yesnod: Det stemmer, den sitter også igjen. Sammenlignet med Volvo drev så er det bare barnemat å ta av og på et Bravo drev i sammenligning.

Har du alt verktøyet tilgjengelig tar det 5 minutter på bravo og 25 på volvo. På Bravo drev trenger du en fastnøkkel, tror det var 5/8 tomme eller 11/16 tomme og et skrujern til å bikke med og kanskje en hammer for å dunke ut tiltsylinder bolten. På Volvo trenger du atskillig mer verktøy.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Siden jeg er av den oppfatning at bilder sier litt mer enn ord legger jeg til noen bilder til det som er sagt over.

Sett girvelgeren til fri. (følger du manualen slavisk skal du nå også koble fra batteriet....)

Skru av plastbeslagene på stanga som forbinder trimsylindre og drev.

-Mulig du trenger en fast-/skiftenøkkel som mothold på motsatt side av denne.

drev1.jpg

-Bank bolten gjennom og dra ut.

drev2.jpg

-Drevet har et løfteøye i toppen. Jeg anbefaler å bruke dette til å sikre deg mot at drevet deiser i bakken.

drev4.jpg

-Løsne de seks boltene på toppen (5 har løse skiver).

drev3.jpg

-Legg en treblokk mellom Transom og drevet

drev5.jpg

-Løft i antikavitasjonsplata

drev6.jpg

og drevet vil presses løs. (trenger ikke bruke verktøy for å banke drevet løs)

drev7.jpg

Resten er ren styrketrening og litt lirking for å komme forbi trimsylinderne....

Sånn ser det ut etterpå. Girvaier stikker ut til høyre rett over nederste bolt.

drev8.jpg

En viktig ting å merke seg er gjenstanden på bildet under. Det er den som girvaieren skal låse i ved montering. Etter demontering vil denne befinne seg inne i drevet. Bruk en flat/nebbtang til å dra denne ut slik at den er som på bildet. Er den tung å få ut hjelper det å dreie på propelleraksling eller inngående aksling. Når du monterer skal girvaieren skyve "blikket" opp og legge seg i sporet.

drev9.jpg

Når det gjelder pakningene så kan det lønne seg å sette de inn med noe slik at de ikke faller ut når du skal ha på igjen drevet. Typisk er at de kommer ut av sporet sitt når det gjenstår 1 cm.

• 3 years later...
  • 4 years later...
  • 1 year later...