Jump to content

Seilbåtkrybbe - type/monteringsanvisning?

Rolf

Recommended Posts

Noen som vet hvilken type krybbe dette er og hvor man kan få tak i en monteringsanvisning?

krybbe.jpg

Hvor stødig/solid er denne krybba? Tåler den at båten overvintrer med riggen oppe?

Noen som evt. kan anbefale en skikkelig stødig krybbe for en Contrast 36?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Har vel omtrent samme krybba som den på bildet og om den tåler en 36 fot med masten oppe vil ikk ejge ha noen mening om. Jeg hadde min 39 forter i en slik krybbe i to måneder fra januar 07 til mars 07, og kan vel si at jeg ikke sov særlig godt om natten om vinden tok tok litt i hushjørnet.... Båten min sto heldigvis i ly for den værste vinden, men bygingsmassen rundt kunne skape rimelig turbulens i dette området.... Det gikk bra disse to månedene, men båten var støttet opp i baugen og hekken i tillegg til krybben...

Min neste båt skal garantert ikke i en slik krybbe igjen, den skal i en LP-yacht krybbe eller lignende..

cfadd0cd-2f07-4faa-abce-bf9d685aa3df.jpg

Jeg synes denne Ilas krybben er noe leamikk.... og det er velkjent en del båter som har gått over ende med denne typen krybbe.... om det er krybben sin feil eller om den er montert feil er annen sak hvor det vil være rom for diskusjon rundt.... Vinkelen på støttebena er viktig at er rett når man monterer denne krybben... Selve monteringen er jo rimelig selvforklarende, gjelder da hvordan man kobler sammen delene.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dette er som sagt en ILAS krybbe.

Jeg har hatt denne typen et par sessonger, og den kraftigere LP-yacht et par og. helt klart at krybbe av typen LP-yacht føles mer solid.

Hvis du ser på hvor mange ILAS krybber som står rund omkring har jeg ikke noen betenkligheter rundt og bruke den, dette forutsatt at den monteres korrekt. Er ikke sikker på hvis det står i monterings beskrivelsen, men det kan hva lurt og legge 2"x6" under kjølen, og som er lang nokk sånn at krybba blir låst mot bakken.

dette sånn at krybba ikke begynner og "danse" hvis det er mye kast vind der den står.

Det som er en svakhet med disse er at båten står på bakken og det da ikke er noe vekt som presser/holder krybba på plass.

Bildet du har der er det noen tversgående som presser krybba ned - de fleste har ikkke det og mange da lager seg noen tversgående bjelker som kjøl hviler på som igjen ligger oppå de langsgående på krybba.

Kjenner til en der det ikke var gjort og der vred båten seg i krybba under storm, datt ikke men lenteseg til slutt kun på ene foten før den ble løfta bort.

Med masten oppe, det hadde jeg vært skeptisk til uansett krybbe, mye vindfang som igjen gir mye press på områdene rundt bena. Har ikke sett lagring med mast opp på andre steder enn østlandet - vet ikke hvorfor. mindre storm og vind?

Den første er ei ILAS krybbe.

Helt grei hvis man vet hvordan den skal brukes.

Vitsen er at beina skal presse svært lite innover. Vekta skal fordeles slik at vekta på båten presser krybba ned.

Kan pakkes sammen og tas med på takbøyler.

Den andre er ei Tyresö eller klon derav.

Blytungt bælverk, men svært solid.

Uansett så skal riggen av når båten står i krybbe.

Billig forsikring.

Vet man ikke hvordan man skal maste av/på, så får man lære seg det.

Billig forsikring.

Har hatt masten oppe to sesonger, på Svestad brygge og Storsand og det har ikke vært noe problem. Har ikke så stor båt/lang mast heller da. Særlig på Svestad brygge stod båten svært åpent mot vær og vind uten av hverken min båt, eller noen av de andre der, tok noen skade av det. Bruker en OPI-seilbåtkrybbe som er tung og solid.

Hatt båten stående på Asker Marina to sesonger og der skal masten av, uansett, og man kan ikke selv ta den ned/sette den opp der så det ble svært svært dyrt, og for hva? :confused:

Har vært med/til stede både ved nedrigging og opprigging og trimming så føler at jeg er i stand til det, men er ikke mange steder man får lov til å gjøre det selv?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Den første er ei ILAS krybbe.

Helt grei hvis man vet hvordan den skal brukes.

++++

Billig forsikring.

Krybba fulgte med båten, alt jeg har ang. montering er det bildet. Får prøvemontere krybba i god tid før opptak.

Ang riggen av så blir det til det i høst. Vil sjekke innfestinger osv i masta, windexen står litt ute av stilling, skal montere ankerlanterne og kombi dekkslys/motor lanterne samt at kabelen til vindinstrumenter var trukket i samme spor som storseilfallet og sleidene så der ble det selvsagt forkiling som resulterte at kabelen ble dratt løs fra koblingene i mastetoppen. Andre ting jeg bør sjekke/gjøre når masta er nede?

Er fersk som seilbåteier så riggen på/av om vinteren har jeg ikke vært borti før men registrerer at i havna mi er det ganske vanlig at seilbåtene står på land med riggen oppe. Virker som dette er ganske vanlig andre steder også?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Slik jeg ser det står forreste og midtre støtte helt OK, mens aktre peker for mye utover.

Når du setter båten i krybba, så setter du kjølen ned på midtseksjonen og lar litt av vekta fremdeles være i stroppene. Så plasserer du støttene innunder og justerer kjetting og strekkfisker. Når du nå tar lasta av stroppene står båten fjellstøtt.

Det er svært enkelt å ta av masta på båten din. Den er gjennomgående og du kan fjerne alt av vant og stag uten at masta går noe sted. Jeg bruker sånne billige lastestropper fra B'tema til å holde alt på plass inntil masta. Jeg kjenner ikke din båt, men noen båter med gjennomgående mast har en strekkfisk under dekk som hindrer at du løfter taket av båten når du seiler. Denne må fjernes.

Se også nøye etter hvordan mastekilene står før du løfter av masta. Disse må tilbake i samme posisjon.

Har også en seilbåt som snart skal på land, skal ha den hjem i hagen for total renovering. Krybbe er ordnet men jeg har aldri rigget ned en mast før.

Båten er en Draco Summerwind, er det nok med 3-4 mann for å rigge ned denne? Er litt usikker på i hvilken rekkefølge vanten bør løsnes, når disse er løse ser det ut for meg som masten bare kan løftes opp noen cm. så er den løs, noen som vet noe om dette?

Skal selvfølgelig stå på en folketom brygge, og laaangt vekk fra andre båter.

dscn1304.jpg

• 10 months later...