NovaMan Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 Hei I båten min fra slutten av -80 tallet er alle benkeplater i en fæl blågrønn farge som sikkert var moderne den gang. Alle platene er pene, men fargen er grusom. Det virker som en slags respatex, selv om overflaten ikke er blank. Hele det øverste skiktet er gjennomfarget, så platene er åpenbart veldig slitesterke. Det ser ut som det er håpløst å skifte dem ut uten å rive ned store deler av interiøret. Noen som har ideer til hva jeg kan male dem opp med, eller på annen måte modernisere dem uten at dette blir et kjempeprosjekt? Mvh. Bayman Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 Jeg skal gjøre det samme på mine benkeplater og bord i vinter. På Maxbo selger de 1,6 mm tynne (hvite) plater på 240 x 60 cm. Disse koster 500,- stykket og er lette å kappe. Så fuger jeg kantene med silikon eller hvit Sika, var planen. Kanskje dette også hadde vært en idè for deg ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 Jeg gjorde slik i vår båt: Dette er baderoms plater fra maxbo 10mm tjukke og tåler selvsagt vann. Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 Leit at du ikke liker fargen på benkeplatene, BayMan. Dersom det kan være til trøst: jeg synes faktisk den blågtrå fargen er fin. Tror neppe det blir bra å male platene. Løsningen er nok i tilfelle å skifte hele benketoppen. Da kan en jo også benytte anledningen til litt ombygging drsom det er mer du vil ha endret med det samme. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
NovaMan Posted August 19, 2008 Author Share Posted August 19, 2008 Jeg skal gjøre det samme på mine benkeplater og bord i vinter. På Maxbo selger de 1,6 mm tynne (hvite) plater på 240 x 60 cm. Disse koster 500,- stykket og er lette å kappe. Så fuger jeg kantene med silikon eller hvit Sika, var planen. Kanskje dette også hadde vært en idè for deg ? Husker du hva disse heter, og var de virkelig ikke tykkere enn 1,6mm? Slike plater høres ideelle ut hvis dette er riktig, men det jeg finner på WEB siden deres er mye tykkere. Er det baderomspanel du har sett på? Leit at du ikke liker fargen på benkeplatene, BayMan. Dersom det kan være til trøst: jeg synes faktisk den blågtrå fargen er fin. Tror neppe det blir bra å male platene. Løsningen er nok i tilfelle å skifte hele benketoppen. Da kan en jo også benytte anledningen til litt ombygging drsom det er mer du vil ha endret med det samme. Jeg tror heller ikke det blir bra og male, men fargen er trist. Tro meg på det! Det å skifte ut alle plater er uaktuelt. Det blir altfor mye jobb, samtidig som jeg innser at jeg ikke vil greie å få til avslutninger og lister like pent som originalt. Jeg har sett noe som kalles Lignaflex som er tynn finer. http://www.finerimport.no/lignaflex.html Noen som kjenner dette produktet? Jeg har sendt mail og bedt om info og priser, så venter spent på tilbakemelding herfra. mvh. Bayman Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
AtleL Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 Jeg hadde også benkeplater og bord som var mindre pene (for å si det mildt). Jeg grunnet disse med 3 strøk med oljebasert heftgrunn, og deretter 3 strøk med Shipolin. Det ble bra det! Shipolin kan du blande i den fargen du vil ha. Synes ikke du skal avskrive maling! Uansett får du ha lykke til. Det blir helt sikkert bra. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NovaMan Posted August 19, 2008 Author Share Posted August 19, 2008 Jeg hadde også benkeplater og bord som var mindre pene (for å si det mildt). Jeg grunnet disse med 3 strøk med oljebasert heftgrunn, og deretter 3 strøk med Shipolin. Det ble bra det! Shipolin kan du blande i den fargen du vil ha. Synes ikke du skal avskrive maling! Uansett får du ha lykke til. Det blir helt sikkert bra. Interessant! Jeg skal prøve dette på en hengslet hylleplate i akterkabinen. Denne fungerer også som en inspeksjonsluke til motorene og er lett å fjerne. mvh. BayMan Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
microship Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 jeg gjorde dette selv i vår. Limte tynnlaminat fra formica (aka respatex) på toppen av ekistsrende benkeplate, se http://www.optimeraindustri.no/wps/wcm/con...ts/Tynnlaminat/. Kan være vanskelig å få tak i? jeg fikk dette gjennom lokal møbelsnekker. Tok av kantlister, kummer etc og limte det med epoxy i press (sekker med hundefor kan brukes til så mangt..). Ble veldig bra, fått mye skryt. Benyttet sjansen og byttet også fronten på kjøleskapet i samme mønster. Quote Microship "Båt er bedre investering enn aksjer" Link to post Share on other sites More sharing options...
NovaMan Posted August 19, 2008 Author Share Posted August 19, 2008 jeg gjorde dette selv i vår. Limte tynnlaminat fra formica (aka respatex) på toppen av ekistsrende benkeplate, se http://www.optimeraindustri.no/wps/wcm/con...ts/Tynnlaminat/. Kan være vanskelig å få tak i? jeg fikk dette gjennom lokal møbelsnekker. Tok av kantlister, kummer etc og limte det med epoxy i press (sekker med hundefor kan brukes til så mangt..). Ble veldig bra, fått mye skryt. Benyttet sjansen og byttet også fronten på kjøleskapet i samme mønster. Høres også spennende ut! Takk for input. Har sendt en mail til Optimera, så får jeg se hva de svarer. Ser at de har en avdeling ikke langt fra der jeg jobber, så jeg skal svinge innom også og se om de driver med detaljsalg. Mvh. BayMan Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y MAMOSA Posted May 30, 2011 Share Posted May 30, 2011 Hvis noen trenger tynnlaminat fra formica til å oppgradere benker i båten, har jeg en rull med dette i lys eggeskallfarge. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
EiSvIn Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Bumper denne gamle tråden, men dette ser ut som produktet jeg er ute etter også. Er skitlei av gammelt grått respatex. Hvordan er erfaringene fra de som har skiftet? Bør man behandle (slipe?) den gamle respatex'en for å få heftgrunn? Og noen tips til hvor man får tak i dette i Oslo og omegn? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 (edited) Min lokale trelasthandler Skaffet 0,7mm "respatex" benkeplatebelegg var i alle mulige mønstre. Mulig de har kapp? http://www.benkespesialisten.no/benkeplater/benkeplater-laminat http://www.fritzoeengros.no/industri/dekor-1/dekor-2/formica-laminat Linjal og en ny spiss Mora tollekniv så "freser" skraper/risser en ut bitene en skal ha. (3-4 drag og en er igjennom ). Ps. legg en tykk teip over eggen så en ikke skjærer seg, når en holder i kniven. Edited January 4, 2017 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
EiSvIn Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Takk. Har sendt en epost til benkespesialisten, så får jeg se hva jeg får til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
EiSvIn Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Fikk dette svaret fra Benkespesialisten, og det kan sikkert være interessant for andre også: heilagerfører tynnlaminat (0,7 mm) i alle våre standard dekorer (se nettside )et slikt halvformat vil koste kr 550,- INKL MVAhvis ikke en av disse faller i smak så har vi tilgang 150-200 andre varianter (andre priser avhengig av dekor/overflate ) Så nå skal jeg ned i båten og måle litt. Så blir båten kjapt 40 år nyere.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonita I Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Husker du hva disse heter, og var de virkelig ikke tykkere enn 1,6mm? Slike plater høres ideelle ut hvis dette er riktig, men det jeg finner på WEB siden deres er mye tykkere. Er det baderomspanel du har sett på? Jeg tror heller ikke det blir bra og male, men fargen er trist. Tro meg på det! Det å skifte ut alle plater er uaktuelt. Det blir altfor mye jobb, samtidig som jeg innser at jeg ikke vil greie å få til avslutninger og lister like pent som originalt. Jeg har sett noe som kalles Lignaflex som er tynn finer. http://www.finerimport.no/lignaflex.html Noen som kjenner dette produktet? Jeg har sendt mail og bedt om info og priser, så venter spent på tilbakemelding herfra. mvh. Bayman Har en teak-finert plate på vegg som skulle hatt en oppshining, og det er håpløst å demontere denne og montere ny. Platen er under vindu, som tidligere har hatt lekkasje, med påfølgende missfarvede og stygge partier. Fikk du svar vedr. Lignafix mht priser, montering osv ?? Kan dette evt limes utenpå eksisterende plate ? Evt. noen som har andre forslagtil fix. Quote BONITA I Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 (edited) Et bilde hadde hvert fint. det hender en kan få vannskader til å se bedre ut.. En kan lime ny finer uten på eller fjerne ytterste finer-laget og lime på ny. http://www.oslofiner.no/produkter/finerte-plater/finerte-plater-decoflex/ http://www.finerkontoret.dk/index.php?categoryID=20 http://finerimport.no/lignaflex.html Edited January 5, 2017 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonita I Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Takk for linker. Hvordan vil det være å lime på loddrett vegg, uten mulighet for å sette under press - er det kontaktlim, og "ett forsøk" som gjelder, eller finnes det lim der en vil kunne justere etter pålegging, før det er tørt ? Tviler dessverre på at disse skadene kan ordnes, til det anser jeg de for omfattende... skal se om jeg kan få tatt noen bilder i helgen. Quote BONITA I Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Posted January 6, 2017 Share Posted January 6, 2017 (edited) Jeg har brukt vanlig trelim og vannfast-lim, egnet tannsparkel, strøk fineren nennsomt på med en Is-skrape som var avrundet ,. Ha en plate med nesten samme størrelse eller lager en mal av bordbiter. Det er normalt lett i en båt å lage til noe så en kan stempler av og lage vannrett press, det er ikke store presset som som skal til. En må være to og ha skjøtene så vidt synlig så en får vasket bort hvis en har brukt for mye lim. Edited January 6, 2017 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonita I Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Her er to dårlige bilder av skaden - er vel tvilsomt om dette lar seg ordne uten å lime noe utenpå ) Quote BONITA I Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts