Jump to content

Power trim Volvo Penta D6 DP-H


mhemil

Recommended Posts

Hei,

 

Har en 2006 modell D6-310 DP der drevet innimellom faller ned under kjøring. Kan f.eks stå i 0 over en periode, for så å falle tilbake til -3. Har ikke sett noe mønster i dette. Skjer like gjerne under lav fart som i plan. Power trim har vært skiftet en gang tidligere av sammer årsak, men tydligvis hjalp ikke dette. Noen flere med samme problem?

 

Morten

Link to post

....hvis du tenker båten ligger med baugen mot en brygge (uendlig mye friskjon) og så gir gass, vil drevet bli presset nedover pga. propellen og resultantkraften sitter under opphengslingspunktet. I høy fart blir det mye friksjon, men samtidig også friksjon på drevet som virker i motsatt retning, nemlig som du sier, som vi prøve å heve drevet. Forholdet mellom friskjonen på drev og skrog vet jeg ikke, men vil anta at drevet blir presset ned av propellen (som utøver en kraft med positivt fortegn i x-retning (friskjonskraften med negativt fortegn) ......... ble litt fysikk ut av dette her... :smiley:

Link to post

Til info:

 

Har sankket med La-Sa. Sier det sannsynligvis er en liten lekkasje i powertrim systemet. Likevel vil det ikke være noen ekstern lekkasje slik hydraulikkoljen forsvinner. De sier jeg kan kjøre med problemet til båten skal i vinteropplag og så reparere ifbm. service på motor/drev.

 

La-Sa fortalte også at på noen drev var det feil på giveren/elektronikken som var problemet, nemlig at drevet sto i riktig posisjon, men ga indikasjon på en annen. Hos meg er dette ikke tilfellet.

 

Morten

Link to post

Jeg har selv en D4 og jeg antar at systemet er likt.Trimsystemet til drevet er et eget elektrohydraulisk system som består av en liten elektromotor/pumpe med tank.

Denne kan egentlig være plassert hvor som helst i motorommet,men oftest helt bak på akterspeilet.Det er lengden på slangene som går ut til drevet(løftesylindrene)som bestemmer denne plasseringen.

 

:cheers_wine:

Link to post
Har sankket med La-Sa. Sier det sannsynligvis er en liten lekkasje i powertrim systemet. Likevel vil det ikke være noen ekstern lekkasje slik hydraulikkoljen forsvinner. De sier jeg kan kjøre med problemet til båten skal i vinteropplag og så reparere ifbm. service på motor/drev.

 

Jeg har hatt akkurat samme drev og hadde lekkasje i en liten ventil som ble byttet. Etter det var alle problemer borte....

Link to post
Jeg har hatt akkurat samme drev og hadde lekkasje i en liten ventil som ble byttet. Etter det var alle problemer borte....

 

Luigi: Ingen synlige lekkasjer? Jeg har sagt ja til å vente til vinterkonservering/service til seinere i høst, og da skal jeg nevne tilfellet med ventilen. Vet du noe mere enn at det var en ventil (evt. hva slags type, hvor den sitter osv....)?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...