Jump to content

Power trim Volvo Penta D6 DP-H


mhemil

Recommended Posts

Hei,

 

Har en 2006 modell D6-310 DP der drevet innimellom faller ned under kjøring. Kan f.eks stå i 0 over en periode, for så å falle tilbake til -3. Har ikke sett noe mønster i dette. Skjer like gjerne under lav fart som i plan. Power trim har vært skiftet en gang tidligere av sammer årsak, men tydligvis hjalp ikke dette. Noen flere med samme problem?

 

Morten

Link to post

Jeg har opplevd drev som siger ned, men da har det vært konsekvent, og pga. lekkasje. Men dette, der du ikke ser noe konsekvent mønster var vanskeligere. Normalt sitter vel tanken montert bak motoren på transom (akterspeilet)

Link to post

Kan kjøre lenge med drevet i stabil posisjon, for så at det faller ned. Høres ut som lekkasje, men ville jo intuitivt tro at det ville falle raskere det ved stor fart (større motstand). Har kontaktet LaSa om saken, men ikke fått svar enda.

Link to post

....hvis du tenker båten ligger med baugen mot en brygge (uendlig mye friskjon) og så gir gass, vil drevet bli presset nedover pga. propellen og resultantkraften sitter under opphengslingspunktet. I høy fart blir det mye friksjon, men samtidig også friksjon på drevet som virker i motsatt retning, nemlig som du sier, som vi prøve å heve drevet. Forholdet mellom friskjonen på drev og skrog vet jeg ikke, men vil anta at drevet blir presset ned av propellen (som utøver en kraft med positivt fortegn i x-retning (friskjonskraften med negativt fortegn) ......... ble litt fysikk ut av dette her... :smiley:

Link to post

Til info:

 

Har sankket med La-Sa. Sier det sannsynligvis er en liten lekkasje i powertrim systemet. Likevel vil det ikke være noen ekstern lekkasje slik hydraulikkoljen forsvinner. De sier jeg kan kjøre med problemet til båten skal i vinteropplag og så reparere ifbm. service på motor/drev.

 

La-Sa fortalte også at på noen drev var det feil på giveren/elektronikken som var problemet, nemlig at drevet sto i riktig posisjon, men ga indikasjon på en annen. Hos meg er dette ikke tilfellet.

 

Morten

Link to post

Jeg har selv en D4 og jeg antar at systemet er likt.Trimsystemet til drevet er et eget elektrohydraulisk system som består av en liten elektromotor/pumpe med tank.

Denne kan egentlig være plassert hvor som helst i motorommet,men oftest helt bak på akterspeilet.Det er lengden på slangene som går ut til drevet(løftesylindrene)som bestemmer denne plasseringen.

 

:cheers_wine:

Link to post
Har sankket med La-Sa. Sier det sannsynligvis er en liten lekkasje i powertrim systemet. Likevel vil det ikke være noen ekstern lekkasje slik hydraulikkoljen forsvinner. De sier jeg kan kjøre med problemet til båten skal i vinteropplag og så reparere ifbm. service på motor/drev.

 

Jeg har hatt akkurat samme drev og hadde lekkasje i en liten ventil som ble byttet. Etter det var alle problemer borte....

Link to post
Jeg har hatt akkurat samme drev og hadde lekkasje i en liten ventil som ble byttet. Etter det var alle problemer borte....

 

Luigi: Ingen synlige lekkasjer? Jeg har sagt ja til å vente til vinterkonservering/service til seinere i høst, og da skal jeg nevne tilfellet med ventilen. Vet du noe mere enn at det var en ventil (evt. hva slags type, hvor den sitter osv....)?

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...