mhemil Startet 19.August.2008 Del på Facebook Startet 19.August.2008 Hei, Har en 2006 modell D6-310 DP der drevet innimellom faller ned under kjøring. Kan f.eks stå i 0 over en periode, for så å falle tilbake til -3. Har ikke sett noe mønster i dette. Skjer like gjerne under lav fart som i plan. Power trim har vært skiftet en gang tidligere av sammer årsak, men tydligvis hjalp ikke dette. Noen flere med samme problem? Morten Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) har aldri hørt om dette. faller oljenivået i tanken til powertrimmen? Redigert 19.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 Ja, høres ut som en lekkasje, men har ikke sjekket dette. Hvor sitter tanken ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 er neimen ikke sikker på hvor tanken sitter. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Jeg har opplevd drev som siger ned, men da har det vært konsekvent, og pga. lekkasje. Men dette, der du ikke ser noe konsekvent mønster var vanskeligere. Normalt sitter vel tanken montert bak motoren på transom (akterspeilet) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 Kan kjøre lenge med drevet i stabil posisjon, for så at det faller ned. Høres ut som lekkasje, men ville jo intuitivt tro at det ville falle raskere det ved stor fart (større motstand). Har kontaktet LaSa om saken, men ikke fått svar enda. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 ved stor fart vil jeg tro at vannet presser drevet oppover. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 ....hvis du tenker båten ligger med baugen mot en brygge (uendlig mye friskjon) og så gir gass, vil drevet bli presset nedover pga. propellen og resultantkraften sitter under opphengslingspunktet. I høy fart blir det mye friksjon, men samtidig også friksjon på drevet som virker i motsatt retning, nemlig som du sier, som vi prøve å heve drevet. Forholdet mellom friskjonen på drev og skrog vet jeg ikke, men vil anta at drevet blir presset ned av propellen (som utøver en kraft med positivt fortegn i x-retning (friskjonskraften med negativt fortegn) ......... ble litt fysikk ut av dette her... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Er vel så enkelt at det er drevet som skyver båten fremover, og ikke omvendt. Det eneste som presser drevet opp er bakking eller å plutselig ta hendlene til null i marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Dette kan ikke være så veldig mye annet en en lekkasje i power-trim systemet. På de fleste båter sitter påfyllingen i bakkant av motor på akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Dette er nok uansett en garantisak. LaSa bør komme på banen. Første gang jeg har hørt om det på de nye drevene. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 21.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2008 Til info: Har sankket med La-Sa. Sier det sannsynligvis er en liten lekkasje i powertrim systemet. Likevel vil det ikke være noen ekstern lekkasje slik hydraulikkoljen forsvinner. De sier jeg kan kjøre med problemet til båten skal i vinteropplag og så reparere ifbm. service på motor/drev. La-Sa fortalte også at på noen drev var det feil på giveren/elektronikken som var problemet, nemlig at drevet sto i riktig posisjon, men ga indikasjon på en annen. Hos meg er dette ikke tilfellet. Morten Sitér dette innlegget Link to post
Gjesti Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Jeg har selv en D4 og jeg antar at systemet er likt.Trimsystemet til drevet er et eget elektrohydraulisk system som består av en liten elektromotor/pumpe med tank. Denne kan egentlig være plassert hvor som helst i motorommet,men oftest helt bak på akterspeilet.Det er lengden på slangene som går ut til drevet(løftesylindrene)som bestemmer denne plasseringen. Sitér dette innlegget Link to post
Luigi Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Har sankket med La-Sa. Sier det sannsynligvis er en liten lekkasje i powertrim systemet. Likevel vil det ikke være noen ekstern lekkasje slik hydraulikkoljen forsvinner. De sier jeg kan kjøre med problemet til båten skal i vinteropplag og så reparere ifbm. service på motor/drev. Jeg har hatt akkurat samme drev og hadde lekkasje i en liten ventil som ble byttet. Etter det var alle problemer borte.... Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 22.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2008 Jeg har hatt akkurat samme drev og hadde lekkasje i en liten ventil som ble byttet. Etter det var alle problemer borte.... Luigi: Ingen synlige lekkasjer? Jeg har sagt ja til å vente til vinterkonservering/service til seinere i høst, og da skal jeg nevne tilfellet med ventilen. Vet du noe mere enn at det var en ventil (evt. hva slags type, hvor den sitter osv....)? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.