Jump to content

AQ140A, forgassere, hvordan rengjøre filter?

AQ140A

Recommended Posts

Hei. Jeg mangler toppdeksel der mest sannsynlig det skal være ett finfilter. Men oppå hver forgasser står det en filterlignende sak. Er dette noe som kan/skal rengjøres og er det evt. tilstrekkelig med desse filterene? Ser ut som noe svampaktig som ligger under nettingen.

Noen som har kunnskaper om emnet?

Jeg mener og huske at de filterne må du skru løs fra selve forgasseren.

Alltså at du skrur løs hele den kladden som er i aliminium.

Skruene sitter inn på høyre side når du ser på bildet du hadde.

Skal se på det. takk takk.

Har for øvrig laget til fordeling av oljen som kommer fra toppdeksel ned til begge forgasserne med ett t-stykke. Før så har dette bare gått ned i den fremste forgasser. Tror at dette kan være en grei løsning siden dette plastdekselet ikke er å oppdrive lenger.

Edited by Joda 22 AQ140 (see edit history)

Hei,

jeg hadde akkurat lik motor inntil for et par år siden og kan bekrefte at du må sku løs hele filtersatsen fra forgasserne. Det stå fire skruer på hvert filter direkte inn på forgasserne.

Egentlig fortjener disse filtrene knapt nok betegnelse filter. Det eneste som stoppes er ganske grove partikler.

Jeg er også av den formening at det blir bedre av å fordele oljedampen på begge forgasserne. Spesielt om motoren begynner å bli slitt slik at mengden oljedamp er i ferd med å bli betydelig.

Alternativet som er ennå bedre er å lure oljedampen over rekka, men dette er etter sigende ikke helt lovlig.

Ok. men bør ikke forgasserne ha smøring? Det er det jeg har hørt. Alternativ kan jo være å ha en halvliters tank med lufting på toppen, slik at oljen siger ned igjen? evt. med slange ned til forgassere for damp?

Edited by Joda 22 AQ140 (see edit history)