Jump to content

MD5A overhaling

kvalsvik

Recommended Posts

Jeg har hatt en del varmgangsproblemer med min MD5A fra 1980 og har fra verksted blitt stilt overfor to valg. Enten kan jeg overhale til en pris av kr 15 000 (eventuelt 20 000 hvis foringsinnsatsen(??) må skiftes, eller sette inn ny motor VP D1-13 kr 110 000 fiks ferdig i båten inkl seildrev. Tilbakemeldingen er at det er "ganske mye tæring" i kjølekanalene og at man ikke kan garantere hvor lenge en overhaling hjelper. Jeg er ikke motorkyndig så hva som ligger i ganske mye tæring er for meg helt umulig å vurdere. Jeg har en 26 fot seilbåt fra 1980 så det er en veldig stor investering å bruke 110 000 på ny motor. Er 110 000 for en ny VP D1-13 ferdig i båt et bra tilbud? Og er 15 000/20 000 vanlig pris for en overhaling - og hva bør en slik overhaling innebære? Jeg har tenkt at jeg bør forsøke overhaling - ønsker helst å unngå utenbordsmotor - og ny motor blir veldig kostbart.

Det jeg trenger hjelp til er derfor; hva bør jeg be om skal gjøres ved en overhaling? Og er det andre ting som bør gjøres når motoren likevel er demontert?(pakninger/foringer rundt drev, rensing av drivstoffdyse, skifting av termostat etc...?)

mvh

Kvalsvik

Prisen for montering av ny motor er vanskelig å vurdere da det spørs hvor godt en D1-13 passer på motorfundamentet fra din MD 5. Jeg betalte rett under 70 000 for en D1-20 da jeg skiftet motor i min Bavaria i vinter. Her stod det en MD 2020 fra før og det var en veldig grei jobb å foreta bytte da ting passet veldig bra. Ble forespeilet at verksted skulle ha ca 30 000 for denne jobben noe jeg vurderer som en svært god timebetaling for dem. Ville i alle fall sjekket hvor godt motoren passer på feste og i forhold til hullet for drevet.

• 15 år senere...
Tursiops skrev for 13 timer siden:

om du fortsatt er aktiv Kvalsvik

Tips til alle:
Man kan se når et medlem sist var innlogget ved å peke på medlemsnavnet eller i profilen. (forutsatt at vedkommende ikke har logget inn anonymt)

Kvalsvik var sist innlogget for 15 år siden.
Du kan eventuelt sende en IM til han, da vil han få epostvarsel. Men spørs om epostadressen fortsatt er i bruk.

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...