Jump to content

noen som har erfaring med skarpnes 30ac med volvo penta md40?

rukratze

Recommended Posts

:sailing:

Har akkurat kjøpt en skarpnes 30 ac med volvo penta md 40, båt og motor er 1983 modell.

Er nysgjerrig på hvordan tilbakemeldinger på båt og motor er??

Motor har marsfart på ca. 9 knop 3000 omdreininger, temperaturen ligger da på ca.75 grader.

har lurt på å kjøpe turbo og intercooler, eller bare turbo. Er dette lurt på en så gammel motor, gått 3300 timer.

• 3 months later...

Hei.. Har samme båt med tamd40 på 158 hk . dette er en motor som er identisk med din i grunnen.. altså min har turbo, intercooler og en annen diesel pumpe.. det vil bli billigere og kjøpe en brukt motor enn og bygge om.. får jo en slik motor for ca 35-40 tusen..og du får jo ca 15-20 for din..

Hei, og velkommen med innlegg!

Vi har samme motor i vår båt, ble frarådet å kjøpe turbo da en lett vil få for dårlig kjøling, er visst bedre kjøling på de med original turbo. Vi synes det er mest OK med 7,5-8 knop ved 2500 o/m, blir mindre støy og hekkbølger da!

Kos dere i "snekkefart" :cheers:

Hilsen Sindre m. Admiralinne!

Gratulerer med vår drømmebåt! Var volsomt på hugget etter å kjøpe i høst, så på et par stykker men det blei ikke noe av. Blir nok til at vi beholder båten vår et par år til. Kan jeg spørre om det var båten i kristiansand du kjøpte?

• 6 months later...

Hei

Kjøpte en 93 mod Skarpnes 30 AC med TAMD40A motor høsten 08.

Har akkurat fått den på vannet for første gang. Motor summer og går kjempefint.

Fin lyd i 6-er dieselen :)

Har holdt på noen dager nå med litt klargjøring.. bytte olje, filter samt tettningsring ved reimhjulet som lekket litt olje.

Min båt gjør ca 18-19 knop på 3600 rpm.

15-16 knop på 3400.

Mvh

Ivar

- GH 14

- Nor-Dan 18"

- Askeladden 635 WA

+ Skarpnes 30