Jump to content

Gul landstrømskabel

Dykker

Recommended Posts

Det er vel litt frem og tilbake og like langt i dette spørsmålet nok en gang.

En skjøteledning bruker man for eks. når man skal klippe hekken med en elektrisk hekksaks etc. Ledningen som brukes mellom en fast elektrisk installasjon i en båt og land er ikke en skjøteledning på samme måte, for anlegget er i bruk også uten tilsyn.

Forbindelseskabelen mellom båt og land skal dimensjoneres får å sikkert håndtere det største tillatte vernet som kan være i bruk for denne type kontakt, som i dette tilfelle er enfas 16 ampere.

Enten så er det noen som ikke forstår eller som nekter å forstå.

Man kan gjerne hevde at NEK 400 er mangelfull og dekke seg litt bak dette, men hvis man leser alt som står der og legger godviljen til så er det ikke så vanskelig å gjøre dette riktig.

Skjønner man det ikke så er jo egentlig saken grei, for NEK blir defaultet av IEC og det er her byggestandardene er hentet fra.

Man kan jo da kjøpe byggestandarden som kommer fra 94/25/EC og nyere utgave 2003/44/EC. Å kjøpe dette regelverket koster trolig mer enn å kjøpe riktig skjøteledning med det samme.

NB! Farven på kabelen betyr ikke noe. Det er flere kabler som ikke har påstemplet spesifikasjonene, og da mener jeg bestemt at kabelen ikke kan brukes uansett om den er svart, blå eller gul.

Hei Hallereon.

Jeg skjønner nesten ikke hvordan dette enklest kan forklares. Regelverket for marinaer er et forsømt område men det arbeides med saken. I praksis så kan vi vel si at regelverket for marinaer ikke er eller kommer til å bli noe slappere enn for campingplasser.

Regelverket er til for å beskytte båteiere mot individuell feil tenkning. Det ville bli mye enklere og sikrere for alle på båtplassen om fagfolk fortalte hva reglene krever og ferdig med det.

En kabeltrommel skal ikke brukes i båt fordi kabelen kan blir varm, smelte og ta fyr. Hva en fagmann finner på å gjøre er litt annerledes fordi han har sannsynligvis kunnskap nok til å unngå enkelte farer, men den generelle båteier er utsatt for flere farer når regelverket ikke følges.

Det er ikke tillatt å bruke en 1,5 kvadrat kabel mellom båtens faste installasjon og land, men det er sannsynligvis lov å bruke en 1,5 kvadrat skjøteledning for å kjøre drillen for å bore et hull. Forskjellen ligger i at en skjøteledning bare skal brukes midlertidig, som i praksis betyr bruk under oppsyn. Noen båtbyggere har levert 1,5 kvadrat kabel med båten fordi de har installert 10 Ampere sikring om bord. Problemet er at man skal sikre før første feil, og det er derfor vernet på land som avgjør hvilket krav det stiles til kabelen. Så lenge koblingen i som benyttes passer til en 16 ampere kurs, så må vi forholde oss til det.

Det er noen båtbyggere som har laget uttrekkskabel fastmontert i båten slik at man bare drar ut ledningen under bruk, og så er det en fjærbelastet trommel som trekker kabelen inn igjen. Noen båter har allerede tatt fyr som følge av denne løsningen.

Fairline har en løsning hvor kabelen trekkes inn med motor og havner i en bøttelignende sak. Dette ser ut til å virke greit for kabelen klarer ikke å legge seg i en spole slik at den blir varm.

Si meg en ting, er det sjøkabel dere skal legge?

En vanlig skjøteledning i god forfatning holder vel i lange baner. Dere må selvsagt følge med litt og se på tisltand til isolasjon og støpsler.

Husk at en kabel som ligger ute, enten det er på campingplass eller båthavner, er ekstra utsatt for vær og vind. En vanlig skjøteledning vil derfor ikke holde. Regelverket er til for at du og jeg skal være trygge. En dårlig kabel er til fare for mange. For ikke å snakke om feilstrømmer og jordingsfeil som kan oppstå. Saltvann og fuktighet har en stygg tendens til å trenge seg inn over alt. Jeg har selv, en vinter for flere år siden, brukt en "vanlig skjøteledning i god forfatning" for å koble opp ute-julelys i hagen. Ledningen lå da på plenen. Den varte i 3 uker før sikringen begynte å gå i et sett. Etter dette har jeg alltid bruk godkjente kabler ute.

/Øystein

Regelverket er til for at du og jeg skal være trygge. En dårlig kabel er til fare for mange. ......Jeg har selv, en vinter for flere år siden, brukt en "vanlig skjøteledning i god forfatning" for å koble opp ute-julelys i hagen. Ledningen lå da på plenen. Den varte i 3 uker før sikringen begynte å gå i et sett. Etter dette har jeg alltid bruk godkjente kabler ute.

Tviler på at regelverket tillater spenningssatt gummikabel (skjøteøledning) over tid, f.eks ved konstant vedlikeholdslading, varme etc i månedsvis, for ikke å si år ut og år inn. Det kan sikkert andre svare på. Ellers er jeg enig med deg. Forferdelig å se de stive, røde kablene med oppsprukket isolasjon. Men at de skal være gule og fansy er etter mitt syn bare jåleri.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Nemo - Stemmer. Det skal være 709A - Men teksten er riktig uansett.

Og minstetverrsnittet skal være 2,5 qmm. for landtilkoblingskabel uansett 10A eller 16A uttak.

I vår havn gjelder dette også når båten står i vinteropplag på land og er tilkoblet våre uttak.

Bare en fleksibel tilknytningsledning skal tilkobles en stikkontakt.

Hvis vi synder mot bestemmelsene og det brenner i båten som følge av dette, så kan man risikere trøbbel med forsikringen.

Det er da ikke så stor forskjell på prisen på 1,5 og 2,5 qmm kabel at jeg ville ta sjansen.

• 9 år senere...

Tråden er 10 år gammel men dog. Utendørs kabel er sikkert ikke direkte ulovlig, men alle marinaer jeg kjenner til har egne regler om at de ikke er tillatt. I vår marina så klipper de vanlige gummikabler. Samtidig så skal man huske på hvorfor de har regler om dette, gummikabler holder rett og slett ikke mål og det blir veldig fort jordfeil og det som verre er, at du får deg en karamell.. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Hva er en "vanlig" gummikabel? Og hva er disse fancy gule/grønne eller blå laget av? Står det: Marine cable på disse? Hva er det som gjør at en kabel som er svart får jordfeil? Hvorfor får du deg en karamell av en kabel som ligger på bryggen? Hvor mange er disse marinaene du sier du kjenner til er det som har slike regler, og er det andre steder du vet om at de driver og kutter kabler?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

27 minutes ago, Kjellg said:

Tråden er 10 år gammel men dog. Utendørs kabel er sikkert ikke direkte ulovlig, men alle marinaer jeg kjenner til har egne regler om at de ikke er tillatt. I vår marina så klipper de vanlige gummikabler. Samtidig så skal man huske på hvorfor de har regler om dette, gummikabler holder rett og slett ikke mål og det blir veldig fort jordfeil og det som verre er, at du får deg en karamell.. 

Klipper? Vil ikke det da gå under betegnelsen hærverk? Tror ikke det er greit gjort etter vanlige lover og regler...

Lars H. skrev 44 minutter siden:

Hva er en "vanlig" gummikabel? Og hva er disse fancy gule/grønne eller blå laget av? Står det: Marine cable på disse? Hva er det som gjør at en kabel som er svart får jordfeil? Hvorfor får du deg en karamell av en kabel som ligger på bryggen? Hvor mange er disse marinaene du sier du kjenner til er det som har slike regler, og er det andre steder du vet om at de driver og kutter kabler?

Er du igang igjen? Du vet utmerket godt hva jeg mener. Alle disse svarene vet jeg du har. Om jeg tar feil så si nå heller det istedet for å prøve å få meg til å trå uti det med begge bena. Når det gjelder regler i marinaer så vet du like godt som meg at regler det finnes. Marine Cable? Du vet godt at det ikke har med marine direkte å gjøre men med egenskapene til kabelen.

Redigert av Kjellg (see edit history)

Kjekt at denne tråden kom opp nå siden jeg planlegger å kjøpe en ny landstrømkabel, landstrøminntak/kontakt og en enkel strømsentral.

Har hittil brukt en Schuko - Cee overgang og en vanlig gummiert skjøteledning til båten, dette er som nevnt ikke helt "innafor".

Forstår det slik at en landstrømkabel skal være minimum 2,5mm2 og ha betegnelse H07RN-F for å oppfylle kravene??

Tenker meg en kabel på 15 eller 20 meter, noen som vet hvor det lønner seg å handle eller bestille?

Kjellg skrev 7 minutter siden:

Er du igang igjen? Du vet utmerket godt hva jeg mener. Alle disse svarene vet jeg du har.

Ja, jeg igang igjen, Og ja, jeg vet svarene på dette om kabelkvaliteter osv. Men slik du legger det ut skremmer du vettet av nye båteiere uten elektrobakgrunn.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kablene mine kjøpte jeg av et elektroforetak i Larvik. Vet ikke betegnelsen, men de er 2,5 kvadrat og beregnet for nedgraving utendørs, gummikabler. De kravene jeg har blitt møtt med et par ganger er maks. lengde 25 meter og at man ikke får skjøte sammen flere kabler. Gottskär båthavn i Onsalafd. er den eneste plassen med krav jeg kan huske i farten.

Kjellg skrev 1 time siden:

sjøsprøyt. 

YngveKL skrev for 1 time siden:

Selvsagt, der har du en kabel som kan brukes. Ser at Draka oppgir at den skal ha mekanisk beskyttelse for å oppfylle kravene, men jeg vet ikke helt hva som menes med det. Med vanlige gummikabler så mente jeg de som vanligvis brukes ute hjemme. Fikk 4 slike kabler som hadde vært i marinaen vår som de hadde megget og fant ut ikke holdt mål. Elektrikeren sa at nesten ingen av de ‘landkablene’ klarte nødvendige isolasjonskrav. Som sagt jeg fikk dem og testet litt ut. Felles for dem var at støpslene var IPx5. 1 kabel måtte jeg klippe av 3 meter i hver ende, og en kabel 6 meter før de klarte minimum isolasjonskrav som elektriker sa var 2Mohm. 2 kabler fikk jeg aldri liv i. Antar kablene hadde trekt vann? Jeg er ikke elektriker og har ingen skole men jeg har lest og testet litt, nok til å vite at det er stor forskjell på kabler og at de kablene som folk flest kaller gummikabler ikke holder mål når saltvann er et moment. 

Kan godt henne jeg skremmer vannet av enkelte ved at jeg er direkte, og da beklager jeg det. Det var aldri min intensjon å skremme noen. Men samtidig så registrerer jeg at enkelte ikke liker at man er direkte, men det får så være.. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...