Jump to content

Gul landstrømskabel

Dykker

Recommended Posts

:confused:

En nabo av meg har gul landstrømskabel som fulgte med seilbåten hans da båten var ny. Han skal skifte denne kabelen nå, og en båtelekriker hevder at han må kjøpe en landstrømskabel lik den han har. Elektrikeren hevder at den gule kappen er mer beskyttet mot sjøsalt enn en vanlig skjøteledning.

Selv bruker jeg en 25 meters sort kabel på trommel av god kvalitet. Jeg har aldri hørt om at kabelen bør være gul.

Noen som vet mer om dette, og i tilfelle hvor naboen kan få kjøpt en slik gul landstrømskabel?

At fargen er gul behøver ikke å bety så mye men noe av de bedre (og dyrere) av gummikabler som PURFLEX er gule...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Du er ikke nødt til å bruke denne gule kabelen, som antagelig er en polyurethan-kabel. Denne er motstandsdyktig mot f.eks oljer.

Bruk en ganske vanlig gummislangekabel (sort) type NMHVO. Denne tåler påvirkning av sollys og er godkjent for vann ned til 10m.

Har du en ledning av god kvalitet så er normalt navnet på typen skrevet med liten skrift på kabelen.

:confused:

Selv bruker jeg en 25 meters sort kabel på trommel av god kvalitet. Jeg har aldri hørt om at kabelen bør være gul.

Ikke svar på spørsmålet men , trommel er vel ikke så lurt , hvis du ikke drar ut hele lengden da . Bruker du mye strøm og har lite kabel ute , kan den bli veldig varm og kan ta fyr . Men dette veit du sikkert , måtte bare nevne det så andre fikk et hint .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

En av de få sakene som irriterer meg er folk som kobler seg på trommelen min uten å spørre først. Jeg kan styre hvor mye strøm jeg drar på landstrømmen så kabelen ikke blir for varm. Men når andre kobler seg på går varmesikringen fort. Trommelen vår tåler 1000W innrullet og 3500W fullt rullet ut (det er omtrent det man kan dra ut av en 3 faset landstrøm kurs)

Beste kommentar var fra en svensk nabobåt som akkurat skulle til å koble seg på trommelen som stod ved siden av båten vår (vi lå longside). Da jeg spurte om han hadde tenkt å spørre før han koblet seg på svarte han "Å - er den din" :rolleyes: Det løste seg det også - jeg skrudde ned laderen min og slo av vvberederen - så fikk de også litt strøm :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Vil bare gi et litet tips på en sak vi setter stor pris på. Vi har 3 faset landstrømkontakt - og på stikkontakten på kabelen er det en lysdiode som viser om det er strøm der vi kobler oss på. Det er veldig kjekt - både når vi leter etter "gode kurser" på land og for å se om sikringen går på land når landeren setter i gang og lader med nesten 150 Ah.

Det med lysdiode i støpselet var ikke dumt. Selv har jeg en summer ombord som durer dersom strømmen forsvinner. Men det er vel ikke 3-fase støpsel du har? Det er vel en vanlig enfase med jord, blå eurokontakt? Uttak for 3-fase finnes noen steder, men er vel mer beregnet for større skip og ikke oss i småbåter.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vil bare gi et litet tips på en sak vi setter stor pris på. Vi har 3 faset landstrømkontakt - og på stikkontakten på kabelen er det en lysdiode som viser om det er strøm der vi kobler oss på. Det er veldig kjekt - både når vi leter etter "gode kurser" på land og for å se om sikringen går på land når landeren setter i gang og lader med nesten 150 Ah.

3 fase? Har du 400v om bord? Har du rød eller mener du den blå 230v kontakten?

Ehhh? Jeg har også skilletrafo, men ikke 3-fase for det. Har du virkelig slik stor rød kontakt md 4 pinner?

Lars H.

Jeg har en sådan röd CEE han-kontakt, 16A 3-fas, men den har 5 pinner (3 faser+0+jord)......

den er veldi kjekk o ha ombord, når alle blå kontakter er opptagne....

i vissa havner, så finns det da en röd 3-fas kontakt för de litt större båtarna(fiskebåter o så)........

min adapter er kopplet så att en pinne + 0 (null) går vidare til fas o null i den blå hon-kontakten

(og så självklart även jord!)

denne adaptern har jeg haft god nytte av flere ganger..... :smiley:

sen har jeg oxo skilletrafo ombord som grejjer 16A 230V......men det er en annen historia :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...