Lars H. Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Og 3-fas uttakene er vel heller ikke sikret med fisete 6 eller 10A sikringer på stolpen med uttak. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) nej den minste er 3-fas 16 A, alltså 3 olike faser/kurser med 16A i var 'pinne' sen finns det röde CEE 3-fas 32A 3-fas 63A 3-fas 125A men min adapter er den ende som er tillåten!.....trur det finnes en regel som säger att man maks får ta ut 16A på 1-fas Redigert 19.August.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 i vissa havner, så finns det da en röd 3-fas kontakt för de litt större båtarna(fiskebåter o så)........ min adapter er kopplet så att en pinne + 0 (null) går vidare til fas o null i den blå hon-kontakten (og så självklart även jord!) denne adaptern har jeg haft god nytte av flere ganger..... det var enda et bra tips.hvor fikk du tak i denne? Viking?? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 jeg 'byggde' min själv...men du kan kjöpe dom ferdige vet ikke om Viking har.......men Hovleverantören Biltema har en motsvarande i sitt sortiment 99 SEK Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Clas Olson har denne men da må man ha en overgang til.. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 jepp jeg gjorde min fra 400V til blå 230 direkt... det finns sådana o kjöpe oxo...vet bare ikke vem, men har sett dem... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Jeg har en slik overgang ombord. finner ikke den Biltema saken på biltema.no har du artikkelnummer? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 44-567 kansje den ikke selges i Norge...det er ju ikke så vanligt med 3-fas 400V Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 finner den ikke på biltema.no Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Sjekk denne linken til Clas Ohlson: Overganger Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Bitteliten Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 (redigert) da er det vel den i nedre høyre hjørne som er rett da? 32-6039 Redigert 20.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 Var hos en Watski forhandler - han da at denne var den eneste "godkjente" kablen. Den var dobbelisolert - og det var bra... Den har "vanlig" kontakt i land, men CEE på båtenden. (Det syns dårlig på bilde, men jeg så på denne i butikken) Hvordan er denne fra Biltema eller tilsvarende da? Jeg kan godt tenke meg å kjøre varme i båten rett fra støpsel fra land så jeg kunne godt tenke meg en kabel på trommel - i tillegg er det så mye lettere å håndtere. Pr i dag har jeg "vanlig" stikkontakt i enden av min landstrømkabel - da er det ok å kunne plugge den i en kabel på trommel med "vanlig" stikkontakt... Jeg liker å kunne kjøre varne i båten uten å lade batteriene i båten og heller bare lade disse noen ganger i løpet av vinteren Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 Den skal ifølge spesifikasjonene holde den, men 2800 watts belastning er nok helt utrullet. Jeg tipper den tåler maks 1000 watt opprullet. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 Jeg har en sådan röd CEE han-kontakt, 16A 3-fas, men den har 5 pinner (3 faser+0+jord)...... den er veldi kjekk o ha ombord, når alle blå kontakter er opptagne.... i vissa havner, så finns det da en röd 3-fas kontakt för de litt större båtarna(fiskebåter o så)........ Nå har vi 15.000 til i næste sesong... :nono: Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
bjorngb Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 Jada - max belastning er mindre på opprullet kabel. Er det betegnelsen H07RN-F som gjør den godkjent? Er denne standarden dobbelisolert, og hva gjør det at den er dobbelisolert? Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 Watskikabelen er IKKE godkjent! REVE 3G1,5 er både feil kvalitet og for tynn. Biltemakabelen er heller ikke godkjent. 3x1,5mm2 RDOE-kabel (HO7RN-F) er for tynn men holder minstekravet til kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 Spesielle krav til skjøteledninger if. NEK400 Tillegg 708A 2006: Fleksibel kabel type HO7RN-F - Maksimalt 25m lang, ledertverrsnitt 2,5 qmm for merkestrøm 16 Amp. - (Plugg, skjøtekontakt og apparatinntak skal være av rundstifttype ifølge NEK EN 60309-2). Ikke tillatt å skjøte to skjøteledninger sammen. Skal være i en lengde. "Slik lyder herrens ord" - (Forskrift / norm er "bibel"). Alle nye havneanlegg skal bygges med rundstiftkontakter. Vanlig støpsel/skjøtekontakt er ikke tillatt brukt til landstrøm, men i mange gamle anlegg finnes disse enda. Derfor slik stor oppfinnsomhet med overganger. Vi må leve lenge enda med to typer. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 Trikkern: Jeg svarte på om kabelen det ble linket til fra Biltema holdt mål til å dra ombord for å holde en varmeovn igang i løpet av vinteren, uten (hvis jeg har fortått det korrekt) å koble seg til båtens landstrømssentral. Og til det formålet er vel denne godkjent. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 Hvordan kan den være godkjent når den ikke tifredsstiller kravet?? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 Det er mulig jeg har misforstått HÅP. Jeg forsto det som om bjorngb trengte en skjøteledning inn i båten sin i vinteropplag. For å drive en varmekilde. bjorngb kan sikkert oppklare den saken. Trikkern har på en grei måte oppsummert kravet til landstrømskabel. Og en kabel med disse spesifikasjonene bruker jeg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 Spesielle krav til skjøteledninger if. NEK400 Tillegg 708A 2006: Fleksibel kabel type HO7RN-F - Maksimalt 25m lang, ledertverrsnitt 2,5 qmm for merkestrøm 16 Amp. Hei. Dette er jo greit, men jeg vet ikke om mer enn 2 steder der jeg ferdes med båten (Oslofjorden og den svenske vestkysten) hvor det er 16A uttak. Da må det vel være lovlig å bruke en 25m lang HO7RN-F kabel på 1,5mm2 når uttaket er sikret med 10A eller mindre og jeg også selv har sikret med 10A ombord? En 25m lang 2,5mm2 kabel som belastes med merkestrøm på 16A har faktisk en varmeutvikling på 3,5W/m, mens en tilsvarende kabel på 1,5mm2 som belastes med 10A har en varmeutvikling på 2,3W/m, altså mindre! Spenningstapet pr.25m er ubetydelig større for den tynne kabelen sammenlignet med den tykke, henholdsvis 5,7V og 5,5V. Men selvfølgelig, dersom en belaster 1,5mm2 kabelen med 16A, blir det mer varme pr. meter og større spenningstap pr. 25m, 5,9W og 9,2V. Så, dere som kjenner regelverket: Har jeg lov til å bruke en 25m lang HO7RN-F kabel på 1,5mm2 der alt er sikret med 10A? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Håp Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 Spesielle krav til skjøteledninger if. NEK400 Tillegg 708A 2006:Fleksibel kabel type HO7RN-F - Maksimalt 25m lang, ledertverrsnitt 2,5 qmm for merkestrøm 16 Amp. - (Plugg, skjøtekontakt og apparatinntak skal være av rundstifttype ifølge NEK EN 60309-2). Ikke tillatt å skjøte to skjøteledninger sammen. Skal være i en lengde. "Slik lyder herrens ord" - (Forskrift / norm er "bibel"). Alle nye havneanlegg skal bygges med rundstiftkontakter. Vanlig støpsel/skjøtekontakt er ikke tillatt brukt til landstrøm, men i mange gamle anlegg finnes disse enda. Derfor slik stor oppfinnsomhet med overganger. Vi må leve lenge enda med to typer. Du kjenner jo regelverket selv Lars, for Trikkern har nettopp gjengitt den aktuelle delen. Og svaret på spørsmålet blir nei. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 Si meg en ting, er det sjøkabel dere skal legge? En vanlig skjøteledning i god forfatning holder vel i lange baner. Dere må selvsagt følge med litt og se på tisltand til isolasjon og støpsler. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Lars H. Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 Du kjenner jo regelverket selv Lars, for Trikkern har nettopp gjengitt den aktuelle delen. Nei, jeg kjenner ikke til regelverket annet enn det selektive klipper fra trikkern. Så, står det noe om kabelkvadrat når merkestrømen/sikringen er 10A? Og dersom det er gammel type stikkontakt på bryggen, er det da egentlig ulovlig å koble seg til der? Det er jo kun ny type støpsel som er lov på landstrømkabel. Litt kverulering, men men . . . Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nemo Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 Spesielle krav til skjøteledninger if. NEK400 Tillegg 708A 2006: Hei. Dette gjelder jo kampingplasser og det er ikke så mange båter som ligger der. Kapittelet for marinaer heter 709. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.