Jump to content

Riktig bruk av og hvor lenge bør timeren på lader være innkoplet ?

Haba

Recommended Posts

:confused:

Hei, legger dette spørsmålet ut da jeg ikke finner noe klart svar i de øvrige innleggene om emnet.

Når jeg ligger i gjestehavn og koplet til strøm, stiller jeg laderen (Waeco 25A) til 13,6 volt, dvs. vedlikeholdspenning og bruker den som strømforsyning til utstyret ombord samtidig som den kan forsyne batteriene med lading.

Båtens dynamo gir 14,3 volt på fullt. Når jeg er ferdig med turen og kommer til hjemmehavn, stiller jeg laderen opp til 14,4 volt og kopler til landstrøm.

Det går som regel kort tid før laderen justerer seg ned til vedlikeholdsp. 13,6 volt, selv om timeren er satt til topp/utjevningslading på 4 timer, men når lader viser vedlikeh.spenning (grønt lys) kopler jeg ut ladingen.

At laderen raskt går ut av topp/utjevningsmodus oppfatter jeg slik at batteriene allerede må være fulladet av dynamoen og at det går så liten strøm at laderen går over i vedlikehold-modus.

Vil hverken ha sulfatering eller overlading, men er dette en rett konklusjon jeg har trukket eller holder jeg på å ta drepen på batteriene ?

mvh

Haba

Redigert av Haba (see edit history)

Jeg bringer vel inn et tema litt på siden. I ett tidligere innlegg https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=579330 anbefalte Ole Petter å koble en bryter til motorbatteriene slik at ladningen med landstrøm utelukkende gikk til forbrukssiden. Flere lar kanskje kjøleskapet stå på i perioder når man ligger for landstrøm, så det vil hovedsakelig være forbruksbanken som trenger vedlikeholdsladning. Jeg tror jeg kommer til å gå for en slik ordning. Startbatteriene mine er nesten alltid fulladet. Et annet tema hos meg er at jeg på forbrukssiden har åpne blybatterier (Tudor 4 x 140 Ah) mens jeg på startsiden har lukkede Maxima som ikke tåler så høy ladespenning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...