Gerhard Startet 19.August.2008 Del på Facebook Startet 19.August.2008 Fredag 18/7: På vei fra Strømstad til Koster, i 16 knop / 3800 rpm, faller turtallet plutselig og det ryker fra motoren. Motoren har et alvorlig problem. Mer om det her. Båten kjøres på tomgang det siste stykket til Koster og legges i første og beste havn. Redningsselskapet kontaktes. De henviser til svenske sjøredningen. De kan ikke hjelpe. Det norske totalmedlemskapet som skal gi hjelp i havn gjelder bare i Norge. En mekaniker på Koster blir kontaktet. Han kan ikke komme i dag. Kommer i morgen sier han. Steyr importøren i Norge blir også kontaktet. Det virker som jeg treffer en som kjenner Steyr motorene veldig godt. Hans mistanke går mot dieseltilførsel og ønsker at jeg gjør noen forsøk rundt dette. Men med bare meg og lite verktøy kommer vi ikke lenger. Lørdag 19/7: Mekanikeren på Koster melder avbud. Han kan ikke kommer fra. Vi blir slept til Norge av gode venner fra baatplassen.no. Tassen nøler ikke med å hjelpe oss. Tusen takk. Jeg skylder deg en .... Vi slepes til Nedgården på Søndre Sandøy. Stedet blir valgt fordi vi har venner på ferie der og han er skipsmekaniker. Det viser seg at det er lite han kan gjøre uten verktøy. Dessuten ønsker vi ikke å åpne noe som kan skape diskusjon rundt reklamasjon / forsikring. Vi forsøker å kontakte Steyr importør man han svarer ikke Vi kontakter Redningsselskapet. Vi sier vi ligger i trygg havn, men trenger mekaniker for å finne ut om dette kan repareres. Vi ber ikke om slep, fordi vi ikke vet hvor vi evt. skal slepes. Redningsselskapet kommer ikke. Søndag 20/7: Vi forsøker å kontakte Steyr importør man han svarer ikke Vi kontakter Redningsselskapet igjen for å spørre om de kan se på det. Jeg får prate med maskinisten, men ut i fra min beskrivelse tror han ikke det er noe de kan hjelpe med. Redningsselskapet kommer fortsatt ikke. Mandag 21/7: Vi får kontakt med Steyr importøren. Han skal finne en mekaniker. Han bruker hele dagen på dette, men ringer tilbake i 4 tiden og sier at det er en mekaniker på Herføl som kan se på det. Vi kontakter Redningsselskapet og slep blir bestilt. Det ser ikke ut som om de får tid i dag. Jeg forteller at jeg har ringt dem hver dag i 4 dager og håper det snart blir min tur. Redningsselskapet kommer 23:30 på natta og sleper oss til Herføl.. Tirsdag 22/7: På Herføl blir det konstatert at det er gjennomslag i et stempel og en stor reparasjon. Vi kontakter Steyr importør og forsikringsselskapet. De legger føringer, men overlater til meg å finne et verksted. Onsdag 23/7: Verksted jakten starter. Bla. to momenter ble vurdert: - Det er et ønske at en så stor reparasjon blir utført på et Steyr verksted. Spesielt fordi det er reklamasjon / forsikring. - Det er et ønske om å ha båten nær hjemmet (Horten), men dette ville kanskje bli for langt slep. Steyr har to verksteder i Østfold. Det ene skulle legges ned, det andre kunne gjøre jobben (men ikke starte før om 1 måned). Verksteder i Horten ble også kontaktet, men de ønsket ikke å gjøre en så stor jobb på en ukjent motor. Valget ble derfor Krogstadfjorden marina i Råde som er Østfolds eneste Steyr verksted. Det ble bestilt slep av Redningsselskapet. Vi avtaler start neste dag klokka 8:30. Torsdag 24/7: Redningsselskapet kommer og sleper oss. Ved Søstrene møter de en annen av sine båter som sleper oss videre til Krogstadfjorden marina. Her blir båten avlevert og vi drar videre: Privat bil til Moss, Ferge til Horten, Taxi hjem. 6 dager etter havariet er båten på verksted og vi hjemme. Det er ingen overraskelse at båtmekanikerne har mye å gjøre i fellesferien. Jeg forstår også at Redningsselskapet har mye å gjøre, men jeg er overrasket over at de ikke prøvde å hjelpe. Jeg hadde faktisk trodd at de ville komme og kikke ned i motoren. Er ikke det en del av total medlemskapet? Hvis ikke, hva er poenget med medlemskapet da? Utgiftene tar jo forsikringen uansett. Slepingen har jeg ingenting å utsette på, det kunne de. 2 dager etter at vi kom hjem dro vi ut med den gamle båten som vi ikke hadde solgt ennå. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) Leit at ferien skulle bli slik. Redningsselskapet er da ikke mekanikere. Så vidt jeg vet har de faktisk instruks om ikke å foreta reparasjoner. Totalmedlemskapet er slik jeg forstår det en mulig dekning av transport av deler til havnen der man ligger. At de ikke prioriterer slep av en båt som er i sikkerhet forstår jeg også - særlig om man er litt kjent med hvor mye de selv har slitt med å ha egne skøyter operative i sommer. Sundt Flyer har vært på verksted pga havari RS Sundt i Moss har hatt tekniske problemer. Og oppdragsmengden har det vært lite å si på I min verden er historien din et eksempel på at det kan være en fordel å ha et motormerke med litt bedre verkstedsdekning langs kysten Redigert 19.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) Jeg synes da du har fått bra med hjelp jeg da...... det at ferien blir spolert er en ting, men så vidt jeg kan se så var ikke liv og helse i fare her.... synes Redningsselskapet har gjort en bra jobb, de har jo slept deg rundt omkring... Mekanikeren har gitt beskjed om at han trodde han ikke kunne bistår ut fra det du har fortalt, og det virker som det også var riktig i ettertid.... så hva mere kan man forvente Redigert 19.August.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Tine IV Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Hørte om dette Gerhard , trist at det gikk sånn med nybåten da . Men at du fikk hjelp nok er vel å ta i her vel , tviler på at noen andre syns det er ok å bruke 6 dager fra Koster til Herføl . Høres ut som en du har sliti nok med ringing å div tauinger for å komme deg over fjorden , høres foresten mærklig ut at Redningselskapet ikke kunne komme til Koster . Dem er jo inne i Strømstad og hjelper norske båten flere ganger i uka , her er det noe som ikke stemmer . Sist vi var i Strømstad , kom ei redningskøyte og gå strøm til en båt og taua en annen båt hjemmover til norge et sted . Trudde ikke det var forskjell på Koster og Strømstad , eller ? Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Gunga Din Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 ................. Jeg hadde faktisk trodd at de ville komme og kikke ned i motoren. Er ikke det en del av total medlemskapet? Hvis ikke, hva er poenget med medlemskapet da? Utgiftene tar jo forsikringen uansett. Slepingen har jeg ingenting å utsette på, det kunne de.......... Gerhard hei Gerhard så her står det i mine svenske papir..... Medlemsservice; kostnadsfri hjälp vid driftstopp - vi tar dig till närmsta hamn. Hjälp att kontakta anhöriga, reparatör och varv Medlemsservice gäller: Inom Svenskt sjöräddningsområde (SRR), d.v.s från kusten ut till en mittlinje mellan våra grannländer samt i Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren. Utefter kusten i Norge, Finland och på Åland enligt grannländernas assistanspaket. På danska sidan i Öresund mellan Gilleleje och Stevns Klint genom svenska sjöräddningsenheter. Dvs dom sleper meg til närmsta havn....under förutsettning att dom har tid......... med andre ord en service, som i normalfallet hade kostet penger, det kan vare maskinhaveri, tette filter etc etc det er det vi betaler för. Sjöräddning er noe helt annet da gäller det att redde liv.............det er gratis för alle, behöver ikke vare medlem!!! les igenom dine papir o se vad som ingår för deg! förmodligen noe liknande! noen Non-stop garanti a' la det du får da du kjöper ny bil, det trur jeg neppe ingår....da hade medlemskapet kostet bra mye mer enn det vi betaler nu tycker vi får mye service jeg...+ att vi ger ett bidrag til deras virksomhet! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gerhard Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) Redningsselskapet er da ikke mekanikere.De har i hvert fall maskinist. Det betyr kanskje ikke mekanikker, men han har vel noe mekanisk opplæring. Så vidt jeg vet har de faktisk instruks om ikke å foreta reparasjoner.Ja da har kanskje jeg ventet for mye av dem. På nettsiden står det "Starthjelp". Det gjelder kanskje bare ved mangel på strøm. Hvis de har en så klar instruks så kunne de gitt klar beskjed første gang jeg pratet med dem. At de ikke prioriterer slep av en båt som er i sikkerhet forstår jeg ogsåPrioritet har jeg ikke bedt om. Tvert i mot så sa jeg at jeg lå trygt i havn. I min verden er historien din et eksempel på at det kan være en fordel å ha et motormerke med litt bedre verkstedsdekning langs kystenEnig i det. Gerhard Redigert 19.August.2008 av Gerhard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 Mekanikeren har gitt beskjed om at han trodde han ikke kunne bistår ut fra det du har fortalt, og det virker som det også var riktig i ettertid....For meg var det viktig å finne ut at det ikke kunne repareres innen rimelig tid. Men setter ikke båten på et verksted med 4 uker ventetid hvis man fortsatt håper på at det er ett tett filter, en sikring eller noe. Diagnosen på Herføl var nøkkelen til å komme oss videre. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 De har i hvert fall maskinist. Det betyr kanskje ikke mekanikker, men han har vel noe mekanisk opplæring. De faste skøytene har maskinist - de er maskinister på egen båt. Har hørt at de hjelper om de har tid med feks å sjekke filtre og lufte. Ja da har kanskje jeg ventet for mye av dem. På nettsiden står det "Starthjelp". Det gjelder kanskje bare ved mangel på strøm. Hvis de har en så klar instuks så kunne de gitt klar beskjed første gang jeg pratet med dem. Ganske sikker på at alle RS'er har jumpstarter ombord. Enig i at de kunne gi klar instruks om hva de gjør/ikke gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 JEg tror ikke det var manglende vilje fra redningsselskapet som var grunnen til at de ikke ønsket å kikke nedi motorrommet ditt! Dagens motorer er svært avanserte, mye mer avansert enn mange tror, og dersom "fremmede" folk begynner å fikle på en motor innen garantitiden, kan det fort bli mange interessante tvister. Kjenner til mange slike tilfeller. Tror allikevel ikke at det var det som var avgjørende, heller at maskinisten ombord garantert forsto at her er det noe mer omfattende enn et tett filter eller en løs ledning, og anså det derfor som unødvendig å bruke ressurser på noe som med all sannsynlighet ikke kunne repareres der og da. Har selv jobbet på redningsskøyta, og kan love at det er svært sjeldent at vi får gjort noe der og da. Stort sett ender det alltid med slep, og i en travel periode hvor det er mange som står og venter på slep, slik at vi måtte kjøre hele natta, så er det svært lite hensiktsmessig å bruke tid på noe man muligens kan reparere på kortere tid enn det tar å sette på sleper og hente nestemann som står på lista etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Redningskorpsene har så vidt jeg vet instruks om ikke å leke mekanikere fordi det kan sette NSSR i et vanskelig ansvarsforhold - både for motorskader og for tap av verdier om motoren stopper igjen og båten kommer i problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Endeavour Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 I min verden er historien din et eksempel på at det kan være en fordel å ha et motormerke med litt bedre verkstedsdekning langs kysten Og hvilket motormerke hadde gitt bedre service i dette tilfellet? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Klart det er trist å få spolert ferien, også med ny båt a gitt. Men hvordan kan du dra på ferie uten verktøy??????????????? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
moosewine Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Og hvilket motormerke hadde gitt bedre service i dette tilfellet? Han må jo tenke på de grønne motorene! Men så har jo de så mange havarier at de trenger et serviceapparat i hver lille havn om finnes! Sitér dette innlegget . Link to post
Bitteliten Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 (redigert) mosewine - du vet sikkert hvor mange havarier som har vært på VP i sommer. Fint om du deler din statistikk med oss og gjerne med hvilke modeller som har problemer Når man kjøper motor og det finnes 2 verksteder som kan motoren på Østlandet - og det ene skal legges ned - da er det litt grisgrendt synes jeg. Yanmar, VP og Mercriuser har alle betydelig bedre dekning på hele Østlandet. Redigert 20.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Som jeg sa tidligere , redningskøyta har kommet inn i Strømstad mange ganger med starthjelp . Kom å henta en i ferien og taua den til Norge et sted , lånte bort jumpstart til nabobåten . Har hørt flere historier om folk som har fått hjelp til motoren sin , filter bytte og lufting osv for å få motoren igang . Tipper du bare har hatt mye uflax , har dem tid så hjelper dem til med det meste . Var godt det var et medlem på Koster fra BP da , som taua deg over . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
moosewine Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 mosewine - du vet sikkert hvor mange havarier som har vært på VP i sommer. Fint om du deler din statistikk med oss og gjerne med hvilke modeller som har problemer Det var kun litt spøkefullt sagt grunnet egne erfaringer med MD 2040 som ble tatt ut av båten på mandag grunnet totalhavari: ) Har hatt veldig mye tull med denne motoren, men lever i håpet at den etter den forestående reperasjonen kan bli en motor å stole på! Sitér dette innlegget . Link to post
Bitteliten Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Om ikke kan du jo sette inn en D4 Ubekreftede rykter sier at de er til å stole på Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Lurer på om ikke en D4 blir litt mye for seilbåten Sitér dette innlegget . Link to post
Bitteliten Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Vet om en seilbåt som har D4 210 jeg - men den kalles kanskje seilskip HR 62 Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 hur mange ponny's har en sådan... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lanber Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 moosewine: var det den motoren som hadde stått 3 år i saltvann som du synes er rart ikke fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Han må jo tenke på de grønne motorene! Men så har jo de så mange havarier at de trenger et serviceapparat i hver lille havn om finnes! Tja, Moosewine... Du har helt sikkert oversikten. Jeg er en av disse "Grønn-motor" eierne som skulle vært irritert fordi motoren havarerte. Men servicen jeg fikk var helt topp. Motorhavari Jeg opplever disse utsagnene som unødvendige, all den tid at man henviser til "mange" havarier uten å ta forbehold om antall motorer solgt, i bruk, i drift daglig, i det hele tatt statistikk. Kom med den kunnskapen du har om dette og henvis så til service og tilgjengelighet for konkurrerende motorer. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Bitteliten Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 (redigert) hur mange ponny's har en sådan... 180 eller 210 tror jeg. Men jeg var visst ikke helt oppdatert. Nå er det en Perkins M225Ti i båten, mens 54'en har D4 180 Redigert 20.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 moosewine: var det den motoren som hadde stått 3 år i saltvann som du synes er rart ikke fungerer? Det stemmer nok det Lanber, men den ble totalt overhalt for noen mnd siden og har fungert bra i sommer inntil den skjærte seg i forrige uke Det var ikke meningen å hisse på meg VP eiere med for meg det humoristiske utsagnet "grønne motorer", beklager at jeg var litt flåsete! Sitér dette innlegget . Link to post
Bitteliten Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 (redigert) Du vet ikke hva du har satt i gang nå skal jeg si det Redigert 20.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.