comfortthomas Startet 20.August.2008 Del på Facebook Startet 20.August.2008 Er dette ukomplisert? Åltså å kjøpe nødpeilesender og satellittelefon i utlandet? Det er jo mye billigere, og tar lite plass i kofferten? En iridium-tlf som koster 14 laken i Norge, koster drøyt 7 i USA... Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Iridium er inget problem. Ved nødpeilesendere må du passe på at den er godkjent og ikke minst registrerbar! i norge! Det kan være stor forskjell i responstiden på en registrert og uregistrert nødpeilesender da hovedredningssentralen må verifisere eier og nød gjennom andre kanaler enn sine egne registre. Slik er det bare... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Uregistert nødpeilesender?! Tenker du på epirb eller sart? Epirben skal programeres med mmsi! Sitér dette innlegget Link to post
comfortthomas Svart 20.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2008 Jeg tenker på epirb, som registreres med mmsi. Og dermed er det ikke noe problem å handle i utlandet, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Jeg ser ikke noe grunn til å ikke kjøpe i utlandet bare den blir programert til riktig skute. Den må registreres hos Telenor på vanlig måte og da kommer vel CE godkjenning inn i bilde også, jeg antar alle produsentene av slikt har ce-merket utstyret og dermed ligger i listen til Telenor. Du kan jo høre med Telenor at modellen er kurrant før du kjøper. Sjekk også hvordan den aktuelle epirben kan fraktes. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Vanligvis ikke. SVB tar € 40 for å programmere. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Sart er ingen nødpeile sender. Kun en radar transponder som gir et fiskeben aktig ekko på radar. Dvs en eller annen med radar må være i nærheten for å se deg. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 OT, men jeg antar at med fiskeben aktig så mener du en "V" hvor spissen peker mot deg. Jeg forstår ikke hvordan den kan gi annet enn en rett strek (kodet) som starter ved sart'en og "peker" rett fra deg. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Hvordan det tekniske fungerer vet jeg ikke, men på radaren ser et SART signal ut som en V som sprer seg ut fra senter, som et fiske ben mønster. Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Jeg tenker på epirb, som registreres med mmsi. Jeg refererte til PLB's:) Som også er ett godt alternativ- siden man kan ta dem med seg hvis man skal spasere utover vidda eller til fjelds:) - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Hvordan det tekniske fungerer vet jeg ikke, men på radaren ser et SART signal ut som en V som sprer seg ut fra senter, som et fiske ben mønster. Jeg regner med at det er fra senter av Sart'en "V'en" stråler fra. Men likevel forstår jeg det ikke, med mindre moderne radarer har lur elektronikk som forandrer utseende på Sart signalet FRØKEN FRYD - hvor er du når man trenger deg? (Unskyld skrikingen) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Den elektronikke må være meget lur. SART sender 12 pulser pr. hit. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Jeg regner med at det er fra senter av Sart'en "V'en" stråler fra. Men likevel forstår jeg det ikke, med mindre moderne radarer har lur elektronikk som forandrer utseende på Sart signalet Det står noe i denne tråden. Jeg skal svare i den tråden så vi ikke ødelegger denne Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 (redigert) Den elektronikke må være meget lur.SART sender 12 pulser pr. hit. Ja, og de synes som perler på en rett snor vekk fra fartøyet. Altså ikke et fiskebensmønster. Redigert 20.August.2008 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Jeg refererte til PLB's:) Som også er ett godt alternativ- siden man kan ta dem med seg hvis man skal spasere utover vidda eller til fjelds:) En PLB skal registreres den også, men det er personlig utstyr som ikke kan programmeres med MMSI for en båt. En PLB er på ingen måte så effektiv som en EPIRB på sjøen, og kan nok gi falsk trygghet. Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 En PLB skal registreres den også, men det er personlig utstyr som ikke kan programmeres med MMSI for en båt. En PLB er på ingen måte så effektiv som en EPIRB på sjøen, og kan nok gi falsk trygghet. Dette skal jeg ikke begi meg ut på- men jeg har inntrykk av at både PLB'er og EPIRB'er har samme trygghet når de er registrert- da begge benytter samme systemet. - MsrtinL Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Tryggheten ligger strengt tatt ikke i registreringen, den ligger i programeringen av utstyret. Man programerer inn mmsi eller kallesignalet på fartøyet. Da vil man kunne lete opp alternative metoder til å kontakte fartøyet. Man kan eksempelvis ringe eieren på telefon... Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Dette med registrering; Har det egentlig noen praktisk betydning. Jeg mener: vil ikke redningssentralene likevel lete dersom de får inn et signal fra en EPIRB? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Dette med registrering;Har det egentlig noen praktisk betydning. Den dagen nødpeilesenderen løser seg ut ved en feil har det en økonomisk betydning med hensyn til at regningen for en "redningsaksjon" kan bli betydelig mindre. For reelle nødsituasjoner vil registreringen av EPIRB fortelle hva slags fartøy det dreier seg om og dette gir redningssentralen en pekepinn om hva slags fartøy de skal søke etter og hvor mange som er i nød. I tillegg til at registreringen identifiserer eier så omfatter den også en kontaktperson som kanskje kan gi informasjon om seilingsplan og andre viktige detaljer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.