Jump to content

Kjøpe nødpeiler og satellittelefon i utlandet


comfortthomas

Recommended Posts

Iridium er inget problem. Ved nødpeilesendere må du passe på at den er godkjent og ikke minst registrerbar! i norge! Det kan være stor forskjell i responstiden på en registrert og uregistrert nødpeilesender da hovedredningssentralen må verifisere eier og nød gjennom andre kanaler enn sine egne registre. Slik er det bare...

 

- MartinL

Link to post

Jeg ser ikke noe grunn til å ikke kjøpe i utlandet bare den blir programert til riktig skute. Den må registreres hos Telenor på vanlig måte og da kommer vel CE godkjenning inn i bilde også, jeg antar alle produsentene av slikt har ce-merket utstyret og dermed ligger i listen til Telenor. Du kan jo høre med Telenor at modellen er kurrant før du kjøper.

 

Sjekk også hvordan den aktuelle epirben kan fraktes.

Link to post
Hvordan det tekniske fungerer vet jeg ikke, men på radaren ser et SART signal ut som en V som sprer seg ut fra senter, som et fiske ben mønster.

Jeg regner med at det er fra senter av Sart'en "V'en" stråler fra. Men likevel forstår jeg det ikke, med mindre moderne radarer har lur elektronikk som forandrer utseende på Sart signalet

 

FRØKEN FRYD - hvor er du når man trenger deg? :confused: (Unskyld skrikingen)

Link to post
Jeg refererte til PLB's:) Som også er ett godt alternativ- siden man kan ta dem med seg hvis man skal spasere utover vidda eller til fjelds:)

En PLB skal registreres den også, men det er personlig utstyr som ikke kan programmeres med MMSI for en båt. En PLB er på ingen måte så effektiv som en EPIRB på sjøen, og kan nok gi falsk trygghet.

Link to post
En PLB skal registreres den også, men det er personlig utstyr som ikke kan programmeres med MMSI for en båt. En PLB er på ingen måte så effektiv som en EPIRB på sjøen, og kan nok gi falsk trygghet.

Dette skal jeg ikke begi meg ut på- men jeg har inntrykk av at både PLB'er og EPIRB'er har samme trygghet når de er registrert- da begge benytter samme systemet.

 

- MsrtinL

Link to post
Dette med registrering;

Har det egentlig noen praktisk betydning.

Den dagen nødpeilesenderen løser seg ut ved en feil har det en økonomisk betydning med hensyn til at regningen for en "redningsaksjon" kan bli betydelig mindre. :wink:

 

For reelle nødsituasjoner vil registreringen av EPIRB fortelle hva slags fartøy det dreier seg om og dette gir redningssentralen en pekepinn om hva slags fartøy de skal søke etter og hvor mange som er i nød. I tillegg til at registreringen identifiserer eier så omfatter den også en kontaktperson som kanskje kan gi informasjon om seilingsplan og andre viktige detaljer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...