Pål`ern Startet 20.August.2008 Del på Facebook Startet 20.August.2008 Jeg har en Yanmar 165hk ( 4LH DTE ) fra 1998. Denne har jeg hatt i to år nå. Alt fungerer som det skal, men jeg ser at jeg har BLÅ frostvæske i ferskvannskretsen, og Yanmar sier at jeg bør ha RØD frostvæske. Tenker derfor at jeg skal bytte frostvæska, og da rense litt også. Var en tur i båten i går, for og se etter om jeg fant noen tappekran på motoren, men det fant jeg ikke. Er det noen her som vet hvor / hvordan jeg tapper ut denne kjølevæska ???????? Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=44155 Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Pål`ern Svart 21.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2008 Takk for en fin link. Kjempefint og ha rep.bok og delekatalog til motoren. Riktignok sto det ikke noe om hvor tappeplugger for kjølevæska er, så jeg må lete videre. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Hei! Det er en tappekran i framkant av motor under termostathus + en i bakant av motor rett ovenfor/bak oljefilter + en på motsatt side i bakkant av intercooler. merk deg at det er meget viktig og få skylt ut all gammel blå frostveske.. hvis den blander seg med rød G30 så levrer den seg. Lykke til MVH Thorlyn Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Pål`ern Svart 22.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2008 Takk Thorlyn Jeg var ute i går og titta etter, og der fant jeg dem. 1 liten kran med slange på i forkant, 1 liten kran med slange på bakerst og i bunn av varmeveksleren/manifolden og 1 liten med slange på helt nederst på høyre side bak med slange på. Er det noen spesiell rekkefølge jeg bør åpne kranene i ? Hvordan få skylt ut bra nok ? Skal jeg først tømme, så bruke rent vann, og gjenta dette et par ganger ? Blir det noe problemer med luft i systemet etterpå ? Eller lufter systemet seg selv ? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 22.August.2008 Del på Facebook Svart 22.August.2008 (redigert) Bare åpne alle samtidig det gjør ingenting.. ta av lokket på kjøleren så renner det fortere. Jeg spylte hele systemet med reint vann lenge og tok så trykkluft for og få ut restene. Systemet lufter seg selv Redigert 22.August.2008 av THORLYN (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Pål`ern Svart 23.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2008 Når du sier at du spylte og brukte trykkluft, gjorde du det inn ved påfyllinga da ? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 24.August.2008 Del på Facebook Svart 24.August.2008 Ja korrekt Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Pål`ern Svart 24.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2008 Takk for fine svar Thorlyn. Da skal jeg få skiftet frostvæska mi snart jeg også. Og få kjørt gjennom litt rensing både på fersk og saltvannssida. Trenger jeg og ta noe spesielt hensyn til slangene som går til og fra varmtvannsbeholderen? Det vannet blir vel skiftet når jeg tapper og kjører gjennom, selv om varmtvannstanken ligger noe lavere enn uttaket på motoren Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 24.August.2008 Del på Facebook Svart 24.August.2008 Skal vi ha rød eller blå frostvæske på? Hva med i saltvannssystemet for vinteren? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Thorlyn Svart 24.August.2008 Del på Facebook Svart 24.August.2008 Yanmar har gått ut med service bulletin på at de anbefaller alle og skifte til Longlife frostveske som er rød eller blank av farge og har koden G30. Saltvannsiden skal skylles lenge og vel med ferskvann (kjøring med driftstemp en god halvtime) for så og suge inn godt med frostveske Gjerne type blå= billig til det kommer ut av eksos.. Jeg måler alltid frostvesken som kommer ut av eksos for og være sikker på at den holder minst -30 Husk kjør ALDRIG vannslangen rett i inntaket til motor da dette kan gjøre så man presser vann gjennom tettningen på sjøvannspumpa og inn i olja. MOTOREN SKAL SUGE SELV Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.