Jump to content

Hvordan tappe ut kjølevæska på en Yanmar 4LH DTE


Pål`ern

Recommended Posts

Jeg har en Yanmar 165hk ( 4LH DTE ) fra 1998. Denne har jeg hatt i to år nå.

Alt fungerer som det skal, men jeg ser at jeg har BLÅ frostvæske i ferskvannskretsen, og Yanmar sier at jeg bør ha RØD frostvæske.

Tenker derfor at jeg skal bytte frostvæska, og da rense litt også.

Var en tur i båten i går, for og se etter om jeg fant noen tappekran på motoren, men det fant jeg ikke.

Er det noen her som vet hvor / hvordan jeg tapper ut denne kjølevæska ????????

Link to post

Hei! Det er en tappekran i framkant av motor under termostathus + en i bakant av motor rett ovenfor/bak oljefilter + en på motsatt side i bakkant av intercooler. merk deg at det er meget viktig og få skylt ut all gammel blå frostveske.. hvis den blander seg med rød G30 så levrer den seg.

 

Lykke til :flag:

 

MVH

Thorlyn

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Takk Thorlyn

Jeg var ute i går og titta etter, og der fant jeg dem.

1 liten kran med slange på i forkant, 1 liten kran med slange på bakerst og i bunn av varmeveksleren/manifolden og 1 liten med slange på helt nederst på høyre side bak med slange på.

Er det noen spesiell rekkefølge jeg bør åpne kranene i ?

Hvordan få skylt ut bra nok ?

Skal jeg først tømme, så bruke rent vann, og gjenta dette et par ganger ?

Blir det noe problemer med luft i systemet etterpå ? Eller lufter systemet seg selv ?

Link to post

Takk for fine svar Thorlyn. Da skal jeg få skiftet frostvæska mi snart jeg også. Og få kjørt gjennom litt rensing både på fersk og saltvannssida. Trenger jeg og ta noe spesielt hensyn til slangene som går til og fra varmtvannsbeholderen? Det vannet blir vel skiftet når jeg tapper og kjører gjennom, selv om varmtvannstanken ligger noe lavere enn uttaket på motoren

Link to post

Yanmar har gått ut med service bulletin på at de anbefaller alle og skifte til Longlife frostveske som er rød eller blank av farge og har koden G30.

 

Saltvannsiden skal skylles lenge og vel med ferskvann (kjøring med driftstemp en god halvtime) for så og suge inn godt med frostveske Gjerne type blå= billig til det kommer ut av eksos..

Jeg måler alltid frostvesken som kommer ut av eksos for og være sikker på at den holder minst -30

 

Husk kjør ALDRIG vannslangen rett i inntaket til motor da dette kan gjøre så man presser vann gjennom tettningen på sjøvannspumpa og inn i olja.

 

MOTOREN SKAL SUGE SELV :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...