Jump to content

Volvo Penta 280 drev, Hvilken ny motor installasjon?

AQ140A

Recommended Posts

Hei. Leker med tanken å evt. bytte til diesel evt. bensin som jeg har idag. En vet jo aldri når tid en må skifte med en 30 år gammel motor som jeg har idag.

Noen som har tips om hvilken brukte motorer/størrelser som kan brukes til desse drevene? Tenker også tanken med å kjøpe en bilmotor for så å marinisere den, men hva må til her av kjøler og kobling mellom drev og motor evt. andre ting som må gjøres........

Noe mindre en 130 hk. kan jeg ikke ha.Noen som har gjort dette?

Det aller enkleste her er vel å kjøpe en Volvo B21 bilmotor nyoverhalt. Da har du jo nøyaktig samme blokk og samme topp (minus kamakslingen) som du har nå. Dette vil da passe på de eksisterende motorfestene og direkte på drevplaten. I tillegg har du allerede da et drev som er avstemt med rett utveksling i forhold til din motor

I tillegg så vil da alt mariniseringsutstyret som du allerede har passe direkte på. Det du må flytte over fra din gamle motor er da: kamaksel;, sjøvannspumpe, varmelveksler, oljekjøler, dynamo og litt annet småtjafs.

Skal du til med en annen motor (diesel) så må du også påregne å skifte mesteparten av marinseringsutustyret samt også skifte utveksling på drevet og kanskje også skaffe en adapterplate mellom drev og motor. Både jobben og regningen for et slik prosjekt blir betyelig større enn om du skifter likt mot likt.

Du bør finne en motor som har like høyt turtall som den gamle ellers vil utveksling passe dårlig. Et 280 drev tåler 280pundmete moment så dette bør heller ikke overskrides (380Nm). Skal du ha diesel får du et problem med utvekslinga. En 4 sylindret vp motor har ca 5500rpm og en normal diesel går på 4000rpm på max. Du kan selvfølgelig sette på så høy stigning som mulig men du kan ikke kompensere helt! Trenger du 130hk er det en del motorer du kan velge i. VP egne diesler kan du selvfølgelig bruke man da må du sansynligvis skifte utvekslingmed mindre du trimmer toliteren til perkins(Husker ikke navn på den TAMD22??) Skal du montere diesel bør du styre unna forkammer motorer generelt og forkammermotorer med alutopp spesielt! Kjøp kurante motorer som man kan få mariniserings deler til! Aller helst en som finnes mange av. Mange varebil motorer er sterke og tåler full last i lange tider! mercedes fiat Ford FSD Ford puma WW TDI Nissan Tyota landcruiser osvFinnes mange som klart overgår mange ferdig mariniserte motorer! Kjøp boken til Jon Markusen Ka e de de e vri. Han har jobbet med marinemotorer i 40år og deler sine erfaringer! Vert å lese for alle som ferdes på sjø! (Han deler min konservatisme når det gjelder fritids-båt motorer)

Enig med Frode_B, bortsett fra at jeg ville valgt en B-23, kjøp deg en på en hugger, og gå over den selv. Enkle og greie motorer dette. Mariniseringsutstyret setter du over fra motoren du har,

Hvis du vil ha mer fart og moment, må du nok opp en del på motor. det står en aq200 på finn inkl drev til 12000.

Norske båter er best!

Takk for svar. Så en kan si at Aq145 eller B-23 er maks for dette drevet? Tror nok kanskje at det er lurt og holde seg ca. på den vekta jeg har idag på instalasjonen.

Ser også at det er vanskelig å få fagfolk til å justere feks. forgassere ol. på denne motoren så det skal jeg prøve å unngå. Støymessig så er jo bensin helt konge. Lurer på å lage en komfort kasse (bare lydisolasjon) i tilegg som jeg trer utenpå motorkassen når vi virkelig skal på kosetur. :yesnod:

Disse motorene støyer ganske mye etter min mening. De går på alt for høyt turtall som "skjærer" i ørene mine. Var i hvertfall meningen min med en AQ145. Resultatet mitt ble at jeg bygget en "kasse" rundt hele motoren som jeg isolerte (pass bare på å legge inn gode store rør til lufting/til-luft. Opplevelsen ble en helt annen, og ikke til å sammenligne. Nå kunne man faktisk føre en samtale i båten i marsfart. Absolutt å prøve. Skal du gjøre det, sørf for at du får det helt tett. Dette er høyere frekvenser som trenger ut av de minste sprekker.

Når jeg kjøpte båten hylte motoren og hadde det vondt. Etter jeg har justert tenning som forøvrig var helt ute på jorde så har motoren vært noe helt annet. Men enig der ja. Hadde vært fint med 3000r/min :rolleyes:

Motorkassen min er lydisolert fra før men lite tett. Tenkte å legge skrogisolasjon rundt om i motorrommet også i tilegg til 5cm. isolasjon. Jeg har også stor plass fremfor motoren så jeg lurer på å legge inn isolsjonsplater.

Jeg har 2 små luftinger i akterkant, ca totalt 4x10 cm. (pluss den lille risten til avtrekksviften) Lurte på å doble opp dette, for det virker lite.

For at dette skal bli bra må jeg ut med motoren for å isolere sidene og akterspeil.

Takk for svar. Så en kan si at Aq145 eller B-23 er maks for dette drevet? Tror nok kanskje at det er lurt og holde seg ca. på den vekta jeg har idag på instalasjonen.

Ser også at det er vanskelig å få fagfolk til å justere feks. forgassere ol. på denne motoren så det skal jeg prøve å unngå. Støymessig så er jo bensin helt konge. Lurer på å lage en komfort kasse (bare lydisolasjon) i tilegg som jeg trer utenpå motorkassen når vi virkelig skal på kosetur. :yesnod:

Jeg byttet ut en AQ 145 med en AQ 260 (tror jeg den het) i en Windy 23 jeg hadde. V8 med rundt 250 hk. Benyttet eksisterende 280 drev, og hadde ingen problemer med dette i de årene jeg hadde båten. Så vidt jeg husker måtte jeg lage nye motorfester pga at den nye motoren var bredere. Noe som var interessant var at drivstoffforbruk og støynivå gikk betydelig ned, samtidig som båten ble 100 ganger artigere å kjøre.

mvh.

BayMan

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...