Jump to content

Mariner 90 4-takt 2003 mod. Startmotor drar tungt


Loddesølv

Recommended Posts

Hei.

 

Har noen symptomer med min Mariner 90 4-takt '03 som jeg lurer litt på.

 

Startmotoren har alltid dratt veldig sakte rundt, spesielt i starten, men alltid nok til at den har startet uten problemer.

I går var jeg ute på tur, og kjørte elektrisk/hydraulisk tilt ganske aktivt. -Det jeg opplevde da var at turteller koplet ut i korte "blink" samtidigt som jeg kjørte tilt.

 

Ved et startforsøk i går når jeg hadde ligget i ro ca. 30 min. med navigasjonslys påslått, klarte nesten ikke startmotoren å dra rundt.

Slukket da lysene, og startmotoren drog da rundt på sin "gamle" vanlige måten.

 

Har sjekket batterikoplinger. -Er det rett og batteriet som begynner å ta kveld, eller har noen tips angående dette. ?

 

Mvh.

Kairo

Link to post
Share on other sites

Kan være batteriet som kneler - eller at batterikablene er dårlige. Hadde samme problem på min 60hk, fikk ikke særlig 'dreis' på startmotoren. Kablene var da kraftig korrodert. Etter bytte av kabler så skal jeg si det ble fart på startern igjen...!

 

Du kan f.eks prøve å måle med voltmeter rett på batteripolene mens du starter. Dropper spenninga kraftig da er det batteriet, er det ikke noe særlig dropp så er det nærliggende å mistenke kablene.

 

Og i tillegg: har du hovedstrømbryter så prøv å koble forbi denne også, har sett at de kan få temmelig stort spenningsfall når de begynner å bli slitt.

 

Og batterikabler og hovedbryter som begynner å bli dårlig vil igjen gi dårligere lading som over tid vil svekke batteriet. Så i værste fall så kan det være alle 3....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...