roaldbj Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Hmmm..... Jeg ble nå klar over at jeg på mitt rasterkart fra NV digital har samme situasjon. Jeg må sjekke videre til uka hvordan Navionics håndterer Stavanger-området. Dette har jeg ikke trening i å vurdere. Nå ble jeg virkelig i stuss. Dersom kartverket snur opp/ned på kardinalmerkene anser jeg det for å være et potensielt risikomiment ved kartmerking. Er det noen kommentarer til dette synspunktet? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 (redigert) Litt utenfor tråden. Jeg har tatt meg friheten å ta et uttsnitt fra kartutsnittet til Blue_Dragon. Jeg ser at det røde lateralmerket står på "hodet". Hvilket kartsystem er det som bruker dette systemet. Jeg synes det er forvirrende når kardinalmerkene blir stående på "hodet". Dette er jeg ikke vant å forholde meg til. Jeg ville nok miste min "automatiske" evne til å se nord og sørmerkene kjapt når de står på hodet. Andre synspunkter? Du har nok tatt litt feil når det gjelder nord -og sørmerkene. Disse plasseres slik det passer og det er symbolet som sier hvilket merke det er. Ofte vil et sør-merke ha en dybdemerking nord for seg og merket settes derfor på hodet, men dette er ikke en regel. Redigert 20.August.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 20.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Hmmm.....(...) Nå ble jeg virkelig i stuss. Dersom kartverket snur opp/ned på kardinalmerkene anser jeg det for å være et potensielt risikomiment ved kartmerking. Er det noen kommentarer til dette synspunktet? Hei, roaldbj! Se på Blue Dragons kartutsnitt hentet fra innlegg 20: Oppe til høyre er det en BY som er snudd på hodet. Den står som den skal rett nord for en 3,4-meter (iallfall nesten - jeg synes plusstegnet for selve grunnen er akkurat vest for staken, så ... ?). Men den er jo nettopp en slik en som ikke akkurat er så lettlest i full fart. Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
Kjell E Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 (redigert) Jeg har to kommentarer. For det første bør man "avlære" seg at lateralmerkene alltid opptrer parvis, altså som "porter". Min erfaring med norskekysten er at det snarere er unntaket enn regelen. Moralen må være å ha klart for seg ledens hovedretning, og la det være avgjørende for hviken side lateralmerket skal passeres. Jeg sier skal med vilje, selv om jeg er klar over at man kan passere på "feil" side dersom man er godt kjent. Har fått kritikk fra passasjerer og mednavigatører at jeg navigerer som om det var en supertanker jeg har mellom hendene - men det er gjerne fra de som ennå ikke har hørt den forferdelige lyden av kjøl som treffer mor Norge. Den andre kommentaren går på merker i kart som er tegnet opp ned, hvis vi ser på kartutsnittet til Blue_Dragon i innlegg # 20 er det et nordmerke som er tegnet slik. Så lenge det står BY ved merket er det greit nok for meg. Mvh, Kjell Redigert 20.August.2008 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
roaldbj Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Enig Hekksjø - jeg så ikke YBY merket i farten. Beklager. Dette viser bare at jeg ikke har brukt nok tid på planleggingen. Jeg ble bare forvirret av at lateralmerkene kunne plasseres "på hodet". Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Følger tankegangen din LA3939. Du mener vel YBY - eller har jeg oppmerksomheten på feil sted? Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 20.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Jeg er kjempeenig med deg, LA3939. Er i full gang med avlæringen av forventningen om "porter". Det med at merkene står på hodet i kartene fikk jeg heldigvis meg meg med en gang. Men vitsen med å starte tråden var aller mest å gjøre oppmerksom på nokså betydelige forskjeller mellom "ideell" teori og (budsjett)tilpasset praksis. Hilsen Hekksjø Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
Kjell E Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Tror nok det, Roald. Jeg tenker på nordmerket som står nord på Sølyst, rett øst av broa. mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
roaldbj Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Beklager så mye. Jeg hadde oppmerksomhetenm omkring dette området. Dette minner meg om hvor viktig det er at jeg forstår hva andre snakker om. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Jeg vill påstå at svenskene er flinkere til å bruke kardinalmerkene en det vi er. Rød og grønn stake blir mer brukt der i Sverige som led merker framfor grundemerker ------------------------------------------------------ er blandet drops der og. hva med de to grunnene utenfor Strømstad? Men de er flinkere til å merke anbefalt seilingsleden i kartet. Fårdesverre ikke lastet opp bilde, kapt nok laget innlegg. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjøtummel Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Kunne vært litt interessant om noen kunne legge ut et kartutsnitt over innseilingen til Kragerø, området Stangskj., Fjordbn., Knubbehausen, et område med en hel "bataljon" av røde og grønne staker, varder, faststaker/jernstenger, kardinalmerker osv. Innrømmer gjerne at jeg ofte blir litt forvirret når denne skogen av hjelpemidler dukker opp og kikker alltid både en og to og tre ganger i kartet og bruker kikkert og det øvrige mannskapet aktivt når jeg ferdes i det området enten jeg skal nord/syd langs kysten eller inn/ut fra Kragerø. Ved første øyekast ser det litt grumsete ut. Jeg har aldri seilt så langt inn - så her skal jeg ikke ha noen bastante meninger. Men rent navigasjonsmessig ser jeg i farten ingen lateralmerker som er plassert "feil". Om det er noen trøst er det ingen lett innseiling, men om jeg ikke tar helt feil er området like nord for Knubbehausen lykt et "hjørne" i ledens retning. Ledens retning går inn Kragerøfjorden vest for Revet, og ledens retning går utover langs overretten fra Fengsholmen. Roaldbj har helt rett i at seilasen er trygg i forhold til Knubbehausen. Vanlig innseiling når du kommer sørfra er å gå like øst om lykta (sånn omtrent en armlengdes avstand). Før lykta kom var det en lydbøye her. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 (redigert) finnes det noe norsk Kart1/INT1 med tegnforklaringer på internet ? betyder det noe att ett tegn er 'upside-down'....??? sen denne går man in på kystverkets sjökartside.......o zoom'er in dette avsnittet, så ser man att det er en hovedled o en biled som möts her er dette noe man skall kunne? varför tegnes ikke leden/lederne in...som på så mange andre stellen (man kan ju i og för si, med farledspilerne se att 2 leder går sammen her) (( i Tyskland, Danmark er det vanligt med en 'röd/grön siste stake' der leder möts, men trur ikke jeg sett desse i Norge/Sverige)) på sydvestens Grunnergrunden....så er det 2 bileder som går på var sin side.....desse bileder går sammen först borte vid Rakkebojjen....... Redigert 21.August.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mouche Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Trøsten Gunga Din er at om du synes det kan se litt forvirrende ut på kartet så oppleves det enda mere forvirrende når du går der og du ser denne "skogen" av merker som møter deg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Gunga Din Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 jeg gick ut der förre året......men stakk sörover...så jeg tenkte ikke så mye på 'skogen' Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 finnes det noe norsk Kart1/INT1 med tegnforklaringer på internet ? betyder det noe att ett tegn er 'upside-down'....??? Fann Kort1/INT1 på dansk! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjøtummel Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 (man kan ju i og för si, med farledspilerne se att 2 leder går sammen her) Egentlig er det tre. Hovedleden som følger kysten går nordøstlig retning, og du kan tenke deg at den har en avkjøring inn Kragerøfjorden. Leden fra syd inn Kragerøfjorden følger overrett Strømtangen og Stavseng lykter. Så er det en led øst-sydøstlig retning som følger overrett Fengsholmen og Knubben varder og går sammen med hovedleden langs kysten. Før GPS og kartplottere var det nokså enkelt i klart vær og dagslys når du fulgte overrettene. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Før GPS og kartplottere var det nokså enkelt Amen! Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 betyder det noe att ett tegn er 'upside-down'....??? Nei. Det ser man av og til slik at symbolet ikke skal dekke over andre detaljer på kartet. Sjømerkets posisjon skal være der __ (som står for vannlinja) og symbolet møtes. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Jeg har flere ganger heller valgt innseilinga til Portør,selv i ruskevær, enn innseilinga ved Stangskjæra når jeg har kommet sydfra. Innseilinga til Portør er kun med overett merker og jernstaker. Men lettere å følge med på for en har somregel sjøen inn aktenfra. Jeg prøvde å finne opplysninger om innseilinga til Portør i `Den norske los`men fant den ikke i farta. Men den går ut på å ha Det gamle toldvakthuset oppe i østre møne på det store hvite huset som ligger på fastlandet innenfor Styrmansholmen. Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.