Jump to content

Hvordan skal vi tolke ledmerker brukt som grunnemerker?


Hekksjø

Recommended Posts

Hmmm.....

 

soelyst.jpg

 

Jeg ble nå klar over at jeg på mitt rasterkart fra NV digital har samme situasjon. Jeg må sjekke videre til uka hvordan Navionics håndterer Stavanger-området. Dette har jeg ikke trening i å vurdere. Nå ble jeg virkelig i stuss. Dersom kartverket snur opp/ned på kardinalmerkene anser jeg det for å være et potensielt risikomiment ved kartmerking. Er det noen kommentarer til dette synspunktet?

Link to post
Litt utenfor tråden.

 

lateralstake.jpg

 

Jeg har tatt meg friheten å ta et uttsnitt fra kartutsnittet til Blue_Dragon. Jeg ser at det røde lateralmerket står på "hodet". Hvilket kartsystem er det som bruker dette systemet. Jeg synes det er forvirrende når kardinalmerkene blir stående på "hodet". Dette er jeg ikke vant å forholde meg til. Jeg ville nok miste min "automatiske" evne til å se nord og sørmerkene kjapt når de står på hodet. Andre synspunkter?

 

Du har nok tatt litt feil når det gjelder nord -og sørmerkene. Disse plasseres slik det passer og det er symbolet som sier hvilket merke det er.

 

Ofte vil et sør-merke ha en dybdemerking nord for seg og merket settes derfor på hodet, men dette er ikke en regel.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Hmmm.....

(...) Nå ble jeg virkelig i stuss. Dersom kartverket snur opp/ned på kardinalmerkene anser jeg det for å være et potensielt risikomiment ved kartmerking. Er det noen kommentarer til dette synspunktet?

Hei, roaldbj!

Se på Blue Dragons kartutsnitt hentet fra innlegg 20:

utsnitts.jpg

Oppe til høyre er det en BY som er snudd på hodet. Den står som den skal rett nord for en 3,4-meter (iallfall nesten - jeg synes plusstegnet for selve grunnen er akkurat vest for staken, så ... ?). Men den er jo nettopp en slik en som ikke akkurat er så lettlest i full fart.

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post

Jeg har to kommentarer.

 

For det første bør man "avlære" seg at lateralmerkene alltid opptrer parvis, altså som "porter". Min erfaring med norskekysten er at det snarere er unntaket enn regelen. Moralen må være å ha klart for seg ledens hovedretning, og la det være avgjørende for hviken side lateralmerket skal passeres. Jeg sier skal med vilje, selv om jeg er klar over at man kan passere på "feil" side dersom man er godt kjent. Har fått kritikk fra passasjerer og mednavigatører at jeg navigerer som om det var en supertanker jeg har mellom hendene - men det er gjerne fra de som ennå ikke har hørt den forferdelige lyden av kjøl som treffer mor Norge.

 

Den andre kommentaren går på merker i kart som er tegnet opp ned, hvis vi ser på kartutsnittet til Blue_Dragon i innlegg # 20 er det et nordmerke som er tegnet slik. Så lenge det står BY ved merket er det greit nok for meg.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post

Jeg er kjempeenig med deg, LA3939. Er i full gang med avlæringen av forventningen om "porter".

Det med at merkene står på hodet i kartene fikk jeg heldigvis meg meg med en gang.

 

Men vitsen med å starte tråden var aller mest å gjøre oppmerksom på nokså betydelige forskjeller mellom "ideell" teori og (budsjett)tilpasset praksis.

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Jeg vill påstå at svenskene er flinkere til å bruke kardinalmerkene en det vi er. Rød og grønn stake blir mer brukt der i Sverige som led merker framfor grundemerker

 

------------------------------------------------------

er blandet drops der og. hva med de to grunnene utenfor Strømstad?

Men de er flinkere til å merke anbefalt seilingsleden i kartet.

 

Fårdesverre ikke lastet opp bilde, kapt nok laget innlegg.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Kunne vært litt interessant om noen kunne legge ut et kartutsnitt over innseilingen til Kragerø, området Stangskj., Fjordbn., Knubbehausen, et område med en hel "bataljon" av røde og grønne staker, varder, faststaker/jernstenger, kardinalmerker osv. Innrømmer gjerne at jeg ofte blir litt forvirret når denne skogen av hjelpemidler dukker opp og kikker alltid både en og to og tre ganger i kartet og bruker kikkert og det øvrige mannskapet aktivt når jeg ferdes i det området enten jeg skal nord/syd langs kysten eller inn/ut fra Kragerø.
Ved første øyekast ser det litt grumsete ut. Jeg har aldri seilt så langt inn - så her skal jeg ikke ha noen bastante meninger. Men rent navigasjonsmessig ser jeg i farten ingen lateralmerker som er plassert "feil".

Om det er noen trøst er det ingen lett innseiling, men om jeg ikke tar helt feil er området like nord for Knubbehausen lykt et "hjørne" i ledens retning. Ledens retning går inn Kragerøfjorden vest for Revet, og ledens retning går utover langs overretten fra Fengsholmen.

 

Roaldbj har helt rett i at seilasen er trygg i forhold til Knubbehausen. Vanlig innseiling når du kommer sørfra er å gå like øst om lykta (sånn omtrent en armlengdes avstand). Før lykta kom var det en lydbøye her.

Link to post

finnes det noe norsk Kart1/INT1 med tegnforklaringer på internet ?

 

betyder det noe att ett tegn er 'upside-down'....???

 

 

sen denne

 

krageroe2.jpg

 

går man in på kystverkets sjökartside.......o zoom'er in dette avsnittet, så ser man att det er en hovedled o en biled som möts her

er dette noe man skall kunne? varför tegnes ikke leden/lederne in...som på så mange andre stellen

(man kan ju i og för si, med farledspilerne se att 2 leder går sammen her)

(( i Tyskland, Danmark er det vanligt med en 'röd/grön siste stake' der leder möts, men trur ikke jeg sett desse i Norge/Sverige))

 

 

på sydvestens Grunnergrunden....så er det 2 bileder som går på var sin side.....desse bileder går sammen först borte vid

Rakkebojjen.......

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
(man kan ju i og för si, med farledspilerne se att 2 leder går sammen her)

Egentlig er det tre.

Hovedleden som følger kysten går nordøstlig retning, og du kan tenke deg at den har en avkjøring inn Kragerøfjorden. Leden fra syd inn Kragerøfjorden følger overrett Strømtangen og Stavseng lykter. Så er det en led øst-sydøstlig retning som følger overrett Fengsholmen og Knubben varder og går sammen med hovedleden langs kysten.

 

Før GPS og kartplottere var det nokså enkelt i klart vær og dagslys når du fulgte overrettene.

Link to post
betyder det noe att ett tegn er 'upside-down'....???

 

Nei. Det ser man av og til slik at symbolet ikke skal dekke over andre detaljer på kartet.

Sjømerkets posisjon skal være der __ (som står for vannlinja) og symbolet møtes.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Jeg har flere ganger heller valgt innseilinga til Portør,selv i ruskevær, enn innseilinga ved Stangskjæra når jeg har kommet sydfra.

 

Innseilinga til Portør er kun med overett merker og jernstaker. Men lettere å følge med på for en har somregel sjøen inn aktenfra.

 

Jeg prøvde å finne opplysninger om innseilinga til Portør i `Den norske los`men fant den ikke i farta.

Men den går ut på å ha Det gamle toldvakthuset oppe i østre møne på det store hvite huset som ligger på fastlandet innenfor Styrmansholmen.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...