Jump to content

El uttak Yamaha 9,9 VMAX - skal ha på lanterne på jolla


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har ovennevnte motor på jolla. Det er et el utak på motoren. Har kjøpt en rundtlysende lanterne på stang - men den har ikke plugg som passer inn i el uttaket på motoren. Noen som vet hvor jeg får tak i en slik plugg? Trenger jeg mer greier for å få lys i lanterna?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke heller satse på en LED-lanterne,

så slipper du ledningsmikket som tross alt kun er i veien på en liten jolle...?

 

For eksempel noe slikt:

 

ledlanterne.jpg

 

Her flere eksempler fra samme nettbutikk.

 

EDIT:

 

OPSSS... jeg trodde disse var batteridrevet... har sett batteridrevne versjoner av denne andre steder.

Levetiden skal være et tusentalls-timer på et batteriskift.

Edited by Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk tak i pluggen på Yamaha. Har også V-max motoren selv og lanterne på gummijolla. Bare å plugge på men du bør ha turtall for at den skal lyse ordentlig. På tomgang så lyser den svakt. Tror denne strømmen forøvrig er vekselstrøm slik at du må ha en likeretter imellom om du skal lade f.eks et lite 12 volt MC batteri i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten.

 

Jeg har samme motor som deg.

Det du må passe på er at det er riktig koblet inne i motoren (kobles om med kabel skoene som ligger innunder lokket på SB side).

 

Det må kobles om for å velge mellom lading eller bare bruk av lanterne.

 

Det er ingen problemer med at det er AC spenning, det eneste er at pæra/diodene blinker (nesten ikke synlig for det blåte øyet).

 

Mvh

Roald

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten.

 

Hvis du ser i eierhåndboken side 10, så ser du at du kan koble til en belastning på 12V/40-60 eller 80W.

Videre så står det: "Bruk den bare til lysenheter".

Men selgeren på Yamaha-senteret i Moss sa det var bare å koble om den røde lederen med den ene grønne lederen om den skulle brukes som batterilader.

(På BB side under dekselet kommer det 4 grønne + en rød leder)

Jeg festet meg ikke så mye ved det med batterilading, jeg har ikke mulighet til ekstra vekt pga totalvekten under kranløftetet.

 

For direkte tilkobling av lanterne, er det bare å koble det på.

 

Mvh

Roald

Edited by roald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har fått bestilt den berømte kabelen fra Yamaha - 690 kroner kostet den. Lanterna ble montert også - gikk greit det bortsett fra et ufrivillig bad :lol:

 

Men så fort jeg ga gass på tomgang så smalt pæra. Prøvde 3 forskjellige pærer - og de smalt alle sammen fort! Telefon til forhandler - de ba meg sjekke om det ledningene til kontakten på motoren gikk rett fra svinghjulet eller via en boks. De gikk rett fra svinghjulet og ikke via en likeretter elns. Av med motoren - opp til forhandler - på med boksen. Så nå får jeg se om det blir bedre :yesnod:

 

Skal vel sette på motoren igjen i morgen så får vi se hvordan det hele fungerer :smiley:

 

Yamaha Centeret har fortsatt 12stk VMax på lager. Motorene har plutselig blitt populære - i går var det en fra Vestfold som kjøpte 2 stk. Lurer på om ikke ordet har spredd seg herfra :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei bitteliten.

 

Det skulle ikke være nødvendig med noen boks i følge selgeren?!?

 

Var det ikke så at de to grønne ledningene skulle kobles til lanternen? (de var/er ferdig koblet til uttaket)

Den ene grønne lederen skulle byttes med den røde, for å koble til batteri?

Var det så at du måtte ha en likeretter/spenningsregulator i tilleg til det som fulgte med motoren?

 

Mvh

Roald

Link to post
Share on other sites

Yamaha Centeret har fortsatt 12stk VMax på lager. Motorene har plutselig blitt populære - i går var det en fra Vestfold som kjøpte 2 stk. Lurer på om ikke ordet har spredd seg herfra

 

Hei igjen, hva er prisen på denne motoren?. Kunne tenke meg denne på landstedbåten. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Lurer på om ikke ordet har spredd seg herfra :smiley:
Du får reise opp og be om provisjon :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hei bitteliten.

Var det ikke så at de to grønne ledningene skulle kobles til lanternen? (de var/er ferdig koblet til uttaket)

Den ene grønne lederen skulle byttes med den røde, for å koble til batteri?

Poenget var at det var glemt å sette inn en likeretter på motoren min - selvom det er standard på denne motoren. Derfor ble det feil. Selgeren var helt klar da jeg forklarte problemet. Han sa - ta av lokket, se om de to grønne ledningene går rett fra svinghjulet eller om de er innom en boks. Går de rett fra svinghjulet så mangler du likeretteren.

 

Jeg hadde ingen rød ledning til batterilader - men nå har jeg det :yesnod: for den står på likeretteren

 

 

Hei igjen, hva er prisen på denne motoren?. Kunne tenke meg denne på landstedbåten. :yesnod:

Løp og kjøp :wink: . Tror jeg betalte 16500. Da er det betalt hk avgift for 15 hk. Tar vel ca 1 minutt å endre fra 9,9 til 15 hk.

Edited by Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Løp og kjøp :wink: . Tror jeg betalte 16500. Da er det betalt hk avgift for 15 hk. Tar vel ca 1 minutt å endre fra 9,9 til 15 hk.

 

Takker for opplysningen, men det er vel en 9,9 hk man kjøper i utgangspunktet, så hvorfor skal man da betale hk avgift for 15 hk? :confused: (plomberingen kan jeg ordne selv)

Link to post
Share on other sites

Fordi dette er en 15 hester som er "trimmet ned" til 9,9 hester - og det er så enkelt å endre til 15 hk at jeg vil tro at selv den mest titommelfingrede byråkrat i avgiftsdirektorotet kan fikse dette selv.

Link to post
Share on other sites

Hmmm... - Jeg fikk ikke noen spesifisert kvittering på at akkurat denne avgiften var betalt på min motor. Kun kjøpesummen, og den var mye lavere enn listeprisen. Hvordan skal man da kunne bevise at denne er betalt - selv om Yamaha sier dette i prislistene på akkurat denne modellen? :confused:

 

Og uansett hva selgere sier (Og de sier myyye rart) er vel dette spørsmålet av ren hypotetisk art; Jeg har aldri hørt om noen som hverken av politiet eller andre myndigheter har blitt bedt om å dokumentere at ytelsen ikke overstiger 9,9 hk...

 

Årsaken til at denne modellen strupes til 9,9 hk, er jo aldersgrensen på 16 år. Hastigheten den kan produsere på de fleste båter den er beregnet på i denne versjonen er noe annet :rolleyes:

Edited by rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, hva er prisen på denne motoren?. Kunne tenke meg denne på landstedbåten. :yesnod:

 

Vel, etter dette innkjøpet regner jeg med at du stiller med en splitt ny Yamaha 150 hk 4-takt på Ryds´en til 2009-sesongen.... :cool:

Edited by rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hvis du blir stoppet av tollere.

Er det en standard 9,9Hk som det ikke er betalt avgifter for, og plomberingen er fjernet. Kan de lage :boxing: i følge selgeren på Yamaha senteret!

Mvh

Roald

 

Hei Roald, hvis jeg kjøper en 9,9 hk motor av en Norsk forhandler og det står 9,9 på dekselet, blir det vel meg og ikke forhandleren som får problemet hvis jeg fjerner plomberingen. Kan ikke tenke meg at Yamahasenteret har tatt inn disse motorene og betalt hk avgift for 15 hk. Tollerne skulle få nok å gjøre hvis De skulle sjekke om alle 9,9 hk har blitt oppgradert til 15 hk. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vel, etter dette innkjøpet regner jeg med at du stiller med en splitt ny Yamaha 150 hk 4-takt på Ryds´en til 2009-sesongen.... :cool:

 

:lol: Hei `rago63`, tviler ikke på at Yamaha 150 hk 4-takt er en bra sak, men "gressklippertakt" :lol: blir nok aldri aktuellt på min Ryds. Planlegger en oppgradering til en 150 Optimax neste sesong. Derimot en VMAX til jolla kan absolutt bli aktuellt . Da er jeg jo også inne i (2-takt) Yamaha menigheten. :yesnod::lol:

Link to post
Share on other sites

Velkommen :cheers:

 

Kan ikke tenke meg at Yamahasenteret har tatt inn disse motorene og betalt hk avgift for 15 hk.
Det er vel Importøren som har gjort det. Årsaken er vel at det sitter reed ventiler til 15 hk på når de ankommer. Dermed er det 15 hester fra dag en.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er vel Importøren som har gjort det. Årsaken er vel at det sitter reed ventiler til 15 hk på når de ankommer. Dermed er det 15 hester fra dag en.

 

Beklager `Daffy` , men trodde at Yamahasenteret var importør. Om det sitter reedventiler til 15 hk når den ankommer Norge, er det vel ingen toller som kan sjekke. ? Med 9,9 hk på dekselet, regner jeg med at importøren kun betaler hk avgift for en 9,9 hk. (Motoren er jo strupet til 9,9) Det samme forholdet `hadde man på Tohatsu`s 9,9 hk 2- takt som ved noen enkle håndgrep kunne gjøres om til 15 hk. (13,5)

For meg kan det virke som om importøren "putter " noe av hk avgiften i egen lomme. :confused:

Link to post
Share on other sites

Neida det er bare Yamaha forhandleren i Moss.

 

Jeg vet ikke om en 9,9 hk som ikke er en nedstrupet modell.

forskjellen er bare at de andre må det litt større inngrep for å få de til å bli 15 hk enn det som er tilfelle på denne.

 

Hva importør gjør vet jeg ingenting om, men dette har jeg hørt av flere gjennom flere år...

Kan jo være et rykte de har laget likevel selvfølgelig.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

[quote name='Bitteliten' date='27.08.08 21:23' post='610765'

Løp og kjøp :wink: . Tror jeg betalte 16500. Da er det betalt hk avgift for 15 hk. Tar vel ca 1 minutt å endre fra 9,9 til 15 hk.

 

Det ble ingen handel for meg , da de kun hadde denne med kort stamme på lager. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...