Jump to content

Skal du ha båten i sjøen eller på land i vinter?

John N

Recommended Posts

Har pleid å ha båten liggendes ute om vinteren, og bare tatt den opp en helg etter påske..

Men i og med at halve maskinen ligger i stuen og jeg ikke får brukt den noe særlig, vurderer jeg nesten å ta slagskipet på land i vinter.

... men den ligger veldig godt der den ligger. lett tilgjengelig.. og i tilfelle jeg skulle få skrudd sammen maskinen og få den til å svive, hadde det jo vert godt med en juletorsk....

jeg vet sannelig ikke.

Sant og si så aner jeg ikke, for da båten ble tatt opp for sommerens vedlikehold fant jeg en skrogskade som ikek er utredet av produsentne ennå, og tar reparasjonsarbeidet lang tid kan det hende jeg lar båten bli stående på land til en gang i februar/mars. Trist, for da ryker en planlagt tur langs danskekysten i september. Normalt ligger båten på sjøen hele året og blir tatt opp for en grundig puss/stoffing før sommerferien og et løft sent på høsten for spyling og flikking. (Egentlig bruker jeg båten lite i juli, for da er det nesten litt masete i uthavner og gjestehavner.)

Når det blir riktig kaldt i været legger jeg isolasjon i dekkslukene. Jeg har en frostvakt i stuerommet i hekken og små elektriske ovner i alle rom, også motorrommet. Fuktighet er ikke noe problem i frostperioden, men når utetemperaturen ligger mellom 5 og 15 grader kjører jeg en luftavfukter.

Plastpest er en kontinuerlig pågående prosess i alle plastbåter, mere eller mindre, avhengig av kvaliteten på plaststøpingen.

Selve plastpestens fremmarsj utvikler seg uansett om den er oppe eller i sjøen.

Men skader på skroget forårsaket av plastpesten kommer fortere når den ligger på land. Dette er kommer som følge av større temperatursvigninger og kulde (frostspregning)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Skal på land med skuta. For det første fordi jeg skal gjøre endel reperasjoner og shine den opp igjenn. Andre grunnen er fordi det er greit og slippe og gå og måtte passe på hele tiden. Greit og fokusere litt på skole nå i 10. klasse. For det tredje har jeg ikke noe varmekilde i båten. Har en danskebysse stående som jeg planlegger og montere i år... :smiley:

Så gjenstår det bare å ringe forsikringen og endre vilkårene om den skal brukes i perioden 15.11-15-03 , ute kan den ligge uten noe problem men skal man ta seg en tur så må man jammen spandere en 1000.- lapp ekstra på forsikringen

Dette er nok ikke vilkår som gjelder alle selskap. I mitt selskap blir prisen den samme om båten er på land eller ligger ute.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Båten blir liggende ute. Bittelitt dyrere forsikring, men så slipper jeg lagringsplass og konservering og får i stedet mulighet til flotte turer og ferskfisk også i vinter. Etter å ha sett hva været gjorde med ting som sto på pidestall på land mens båten lå helt greit i båsen sin, er jeg veldig konfortabel med at båten ligger på vannet der den hører hjemme.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Dette er nok ikke vilkår som gjelder alle selskap. I mitt selskap blir prisen den samme om båten er på land eller ligger ute.

Det samme gjelder mitt selskap (Norwegian Broker) men om båten skal brukes i perioden 15/11-15/3 så må jeg gi beskjed , hvilket selskap har du som ikke har denne linjen i polisen ?

Litt klipp/lim fra kommunikasjon med forsikringen min

Vi har ingen spesielle krav til om skroggjennomføringene skal være åpne eller lukket.

(Derom strides de lærde)

Vi har allerede registrert at båten ligger i opplag på vannet i vinter.

......

Du kan ikke ta en tur i perioden 15.11 – 15.03.

Dersom du ønsker å benytte båten i vinter, må vi dekke ”helårsbruk” noe som øker premien fra kr. xxxx til kr. xxxx.

Du kan godt gi beskjed om endringen når du ser at dette blir aktuelt.

Redigert av Enzo (see edit history)

Sjøtummel!

Jeg trodde du bodde ombord. Det må da være rimelig komplisert når båten står på land; en vesentlig del av oppvarmingen er jo at sjøvannet holder noenlunde stabil temperatur.

For min del har jeg tatt opp båten. Bunnsmurt, polert - og satt den ut igjen. Den skal opp igjen neste sommer for samme prosedyre.

Det blir alt for få overnattingsturer i løpet av vinteren, men min mentale tilstand hadde vært enda verre (om muilig, jf. den oppvoksende slekt) om jeg ikke hadde muligheten til å komme meg ned i båten og ta en liten tur ut i fjorden. Prinsippet er at maskin og andre installasjoner (inklusive meg selv) trenger å gå skikkelig varm en gang i uken.

Laholm

Har i alle år fått høre at plasten har best av å ligge i sjøen hele året. Plastpest utvikler seg raskere når plasten blr tørr og varm sier noen. :confused:

Er det noen på båtplassen som kan dette, og som kan slå fast hva som er riktig :smash:

Capt'n

Bærum Plastservice som er eksperter på plastpest sier følgende :

10 av 10 båter jeg har behandlet har ligget ute over lengre tid. Så boblehavner er med andre ord plastpestens beste venn, sier Jackie Gustaffson ved Bærum Plastservice til Båtmagasinet. Dette stemmer godt med vår testbåt som kun hadde vært på land tre vintre siden den nåværende eieren overtok den i 1984.

se link:http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/8d6f27f808bb6b0cc1256d1f00352779/ce978b4b921f45d9c12565d70038a416?OpenDocument

Jeg tar den opp hver vinter netopp pga disse uttalelsene.

Jeg har tatt den opp.

Her er den på planet...

IMAGE_074.jpg

...og her er den kommet trygt hjem på gårdsplassen min:

IMAGE_081.jpg

Blir en del å arbeide med. Har ny original turbo, får se om jeg kan få bedre fart i skuta.

Lag på lag med bunnstoff skal av.

Propellen skal poleres med 3M pusseduk.

Innredning skal ferdigstilles...

Wallasen skal monteres.

Kalesjen skal bli ny og blå, og stripa og bunnstoff skal bli blått.

Gleder meg allerede til april...

(Edit: Jeg har tatt inn fenderne nå, ikke mas)

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Det blir på land:) Av naturlige årsakter... Men neste vår skal ikke båt på henger stå fast i 20cm blåis til uti juni slik som i år:( Var litt uheldig og satte fra meg båten en plass det ble litt mye is over vinteren:( fikk hele hengeren nedfrosset til oppunder kjølen på båten... Man lærer så lenge man har lever:)

- MartinL

Min far påstår forsåvidt att han bekymrer seg mer for en båt på land enn en på vannet når været er hardt...

Redigert av Langemannen (see edit history)
Jeg trodde du bodde ombord. Det må da være rimelig komplisert når båten står på land; en vesentlig del av oppvarmingen er jo at sjøvannet holder noenlunde stabil temperatur.

Jeg prøver å finne ut hvordan det hadde fungert med katamaran som bobåt. :lol:

I Norge er det ikke mange som bor i båt som står på land. Jeg har ikke tenkt å bidra til den statistikken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...