John N Startet 21.August.2008 Del på Facebook Startet 21.August.2008 Bor på vestlandet hvor sjøen ikke fryser. Ser mange båter ligger ute hele vinteren for så å tas opp en kort periode for vårpuss. Andre sverger til å ta opp båten hvert år. Hva er argumentene for det ene eller andre. Er selv usikker, den står jo tørt og godt på land, men å tømme den for puter og la den ligge med litt varme på sjøen i lun havn framstår også som et godt alternativ. Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Jeg synes det er deilig å ha skuta trygt og godt på land fra november, ihvertfall når høststormene feier forbi.. Da slapper far godt av i sofakroken ! Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 På land. Ikke fordi jeg er bekymret for å ha den på sjøen, for den ligger i en meget god havn, men jeg har tenkt å få litt fordums glans tilbake i skroget. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Amfea Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Bruker båten hele året. Om den bare skal lagres, kan man vel like gjerne ta den på land. Prøv en vintertur, helt fantastisk. Fordrer varmeapparat om du skal overnatte. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Håreken Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Hadde båten ute i vinter og det fungerte fint. Det ble noen fine turer i løpet av vinteren også. Denne vinteren blir nok båten oppe, for jeg har tenkt å gjøre bedre grunnarbeid og fjerne gammel bunnsmøring etc. samt endel småting i innredning og det eletriske før den settes ut igjen. Greiere å holde på (innvendig) når den står oppe med lettere tilgang til det meste.. Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
Wasco Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Min gamle gode Sophie har overvintret på sjøen i alle sin 58 år, og det blir selvsagt også tilfelle denne vinteren. Dessuten hører jeg gamle båtfolk her bort si at slike gamle trebåter ikke "tåler" å ligge på land en hel vinter. De mener at den vil tørke så mye at jeg ville få store problemer med lekasje når jeg skulle sette henne ut igjen til våren. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
smuss Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 blir liggende ute i en godt skjermet havn Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Den skal på land, de kommunale bryggen der måten ligger blir koplet fra land om vinteren. Båter som ikke ligger ute hele året er vel også mindre utsatt for plastpest Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
finnarne Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 BoBeep skal hjem på gårdsplassen for å få nytt dekk. klarer vi ikke å plassere 28,5 fot seilbåt på gårsdplassen blir det en annen opplagsplass.... Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
John N Svart 21.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2008 Den skal på land, de kommunale bryggen der måten ligger blir koplet fra land om vinteren.Båter som ikke ligger ute hele året er vel også mindre utsatt for plastpest Har hørte dette tidligere, men også motsatt. Klart dette er et godt argument for opptak! Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Båten skal ligge ute hele året. Fikke nettop spylt og polert under fenderlisten. Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Skulle gjerne hatt den ute hele året, men venter enda på å få plass i båthavn som er "åpen" hele året.. Så det blir diverse forefallende i hagen i stede =) Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Capt'n Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Har i alle år fått høre at plasten har best av å ligge i sjøen hele året. Plastpest utvikler seg raskere når plasten blr tørr og varm sier noen. Er det noen på båtplassen som kan dette, og som kan slå fast hva som er riktig Capt'n Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
BMP Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Min bår skal selvsakt ligge ute båtr er ikke laget for og stå på land. Det med plastpest som utvikler seg når båten blir tatt opp kan nokk stemme, da jeg aldrig har hørt om fenoment på fiskebåter som ligger ute hele året. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Kan ikke si hva som er riktig vedr plastpest, men føler selv at jeg er mer fornøyd når skroget er støttet opp av vann under hele undervannsskroget, enn på 3 til 8 stresspunkter hvor bjelkene/støttene settes når den er på land ... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
VannTro Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Båten skal på land i Oktober. Spyles under og skrog/overbygg settes inn med Båtvasselin... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
index Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Båten blir liggende på sjøen den, som alltid! Puter og lignende blir også liggende i båten. Ingen oppvarming heller! Det eneste jeg pleier å ta hjem er sengetøy, resten klarer seg veldig godt gjennom vinteren ombord. Og høsten og vinteren er jo fisketid, så båten blir jo brukt da også.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trond Aasvoll Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Båten må nok på land denne vinteren. Og skrapes, bunnstoffes etter kunstens regler igjen. Nå får jeg 4,5kn på full gass, så det har grodd godt under vannlinja. Siste Onsdagsseilas var en skikkelig nedtur. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
moosewine Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Hehe...det er godt det finnes unnskyldninger Sitér dette innlegget . Link to post
Wasco Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 (redigert) Hehe...det er godt det finnes unnskyldninger Ikke unnskyldninger...men FORKLARINGER... Redigert 21.August.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
pantzatt Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Båten blir liggende på sjøen hvor den hører hjemme, klar til bruk om solen skulle titte frem... Ingenting er som en fin vintersdag med litt fisking og nytraktet kaffe Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Bir nok på land i år også. Siden jeg er så mye Langtbortihjemmafra så tør jeg ikke ha båten liggende i havna vår,hvor Nord østen kan ta så det holder. Samt at vi har jo fortsatt noe snøfall som må måkes vekk. Da er det greiere at den ligger under skrå burkaen sin. Hvor snøen ikke legger seg. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Salt Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 På land i år. Jeg må bytte belg rundt seildrevet og eventuelt også ekkolodd- og logg-givere. Skøyta er antakelig tatt hånd om av andre til da, ellers blir hun på sjøen. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
SveinHa Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Blir nok værende på sjøen i vinter også. Mange av de fineste båtminnene kommer fra februar/mars med noen få minusgrader og krystallklart vær. Blir ikke overnattingsturer om vinteren men desto finere dagsturer. Og så er det jo alltid like morsomt å stikke innom Shell å kjøpe grillkull på den tiden av året, tar som oftest litt tid å finne ut hvor de gjemte det sist høst :lol: I fjor var båten 2 timer på land for spyling, montering av ekkolodd, logg-giver og sinkskift. Har ikke vært på land enda i år, tror jeg drøyer det et lite år til... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Enzo Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Jeg satser på det sikreste og lar den ligge på vannet , vinteropplag er for dristig for meg. Så gjenstår det bare å ringe forsikringen og endre vilkårene om den skal brukes i perioden 15.11-15-03 , ute kan den ligge uten noe problem men skal man ta seg en tur så må man jammen spandere en 1000.- lapp ekstra på forsikringen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.