Jump to content

Hva bør gjøres med VP MD11 før langtur?

John N

Recommended Posts

Har en Volvo Penta MD11 med 120 s seildrev i båten. Motoren er fra 1983 og har ettermontert ferskavanskjøling.

Planlegger langtur neste vår og har begynnt å tenke på service av motor før denne tid.

Noen som har anbefalinger om hva som bør gjøres av service i forkant, og hvilke deler man bør ha med på tur?

Alle filtre, rengjøre tank, impeller, olje (selvsagt)... Hva mer?

Ekstra drivrem, må du ha med. Og ståltråd, slangeklemmer m.m. som kan brukes til midlertidige reparasjoner. Har du planer om å skifte olje under veis?? I så fall burde du nok også ta med deg et oljefilter.

Edited by "Mathilde" (see edit history)

Alltid kjekt at motoren starter. Jeg ville nok tatt en overhaling på startmotoren.

Videre kan det være lurt å ta en Systemrenskur på kjølesystemet. I tillegg til det du har nevnt

selv bør du ha en ventiljustering og en kontroll av innsprøytningsventilene.Gå også over alt av slanger i kjølesystem og drivstoffsystem. Ta også vedlikehold på batterier og polforbindelser.

Dersom du tenker på en virkelig lang langtur utefor tilgjengelige volvo-rep.reservedelverksted.

Reserve støtestang fra kamaksel til ventil (de kan bøyer seg), topp-pakning (+ momentnøkkel), ekstra termostat, br.ventil, impelere, filterer og for øvrig vanlig servicemateriell . Få tak i noen plater med pakkningstoff + kulehammer slik at du kal lage event. pakninger. Ta også en prat med et volvoverksted.

Kjør motoren pent - det er en "steinaldermotor" av hmmm. kvalitet. Lykke til.

obs. Husk sveiv slik at du kan dra den igang.

Edited by pettersand (see edit history)

Jeg ville sjekket at blandebendet (der eksos og kjølevann - saltvannet - blandes før det føres ut av eksosen) var ok, dvs at det ikke har korrodert nevneverdig. Dersom dette har tydelig korrosjon ville jeg skiftet det. Dersom dette er dårlig kan det føre til at maskinen går varm.

Pappa, jeg vil sove i båten!

Det er jo en enkel motor, så den lar seg nok reparere av kyndige mennesker rundt forbi i verden. Ville ikke vært så bekymret dersom du vet at maskinen har vært godt vedlikeholdt siden den var ny. Slitedeler må jo skiftes innimellom, og det er ikke så komplisert på en MD11, så det kan du gjøre selv dersom du ikke har mer en et par tre tommeltotter. Dessuten er det jo en seilbåt du har, så du er jo ikke helt hjelpeløs dersom maskinen skulle streike.

Hvor skal du?

Pappa, jeg vil sove i båten!