Jump to content

Seilbåtkrybbe - lage selv eller kjøpe?

Smurph

Recommended Posts

Maxi 84 - en skal på land i vinter. Men jeg har ikke noen krybbe til den. Jeg vakler litt mellom å skru sammen noe selv av passende materialer, eller å kjøpe en ferdig krybbe.

Fordelen med hjemmelaget er vel først og fremst kostnaden. Ulempen er at den blir vanskeligere å lagre når båten skal på vannet igjen, samt at det vil ta litt lengre tid å sette den opp mens taksameteret går på kranbilen.

Fordelen med kjøpekrybbe er at den er rask å sette opp, samt enklere transport og lagring. Ulempen er kostnaden.

Styrkemessig regner jeg med at det blir relativt likegyldig - en hjemmelaget kan jeg jo lage så sterk jeg vil. Hva anbefaler dere som har vært gjennom dette før?

Bundin er bátleysur maður

Jeg lagde en gang en krybbe til forrige båten etter tegninger fra Seilas (eller var det båtmagasinet eller et annet blad? Ihverfall den typen man oftest ser som hjemmelaget til seilbåter).

Hvis du har en del trykkimpregnert 2x4, 4x4 og 2x6 samt byggebeslag og galv bolter liggende er det en vesentlig prisforskjell på hjemmebygg og f.eks. en ILAS krybbe. Om du må handle alt du trenger kommer prisen for den hjemmelagde opp i over halvparten av en aluminiumskrybbe.

Jeg bruker en 6-bens ILAS krybbe nå. Fordelene er at jeg (enklere) kan hive den i/på bilen, justeringen av bena er trinnløs, den råtner ikke etterhvert som årene går. Synes aluminiumskrybba er verdt merprisen.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Jeg lagde, og brukte to sesonger, en slik selvlaget krybbe av treverk. Kostet rundt 2.000 i materialer og bolter og med rette verktøy/antall tommeltotter bruker man en halv dag/en dag å lage denne. Ikke spør hvor lang tid jeg brukte! :lol: Krybben/tegningene er laget av en arkitekt og jeg fant også disse på nettet, men som surprise så er det så som så med hukommelsen, manns minne=en uke!

Sånne selvlagde krybber er ikke så populære på alle marinaer og der jeg hadde båten (Asker Marina)tok de seg ekstra betalt for å tilpasse denne fra år til år. Endte med å selge krybben til selvkost og kjøpte en solid krybbe (OPI) til 6.000 og angrer ikke på det!

Så mitt valg, og forslag, er å kjøpe en solid krybbe av anerkjent merke, gjerne brukt, og du har bedre fleksibilitet og nattesøvn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg lagde meg denne Seilaskrybben og har brukt den i mange år uten noe som helst problemer. Demontert tar den ikke vanvittig stor plass og den er meget enkelt å tilpasse. Støtten foran og støtten bak skrus sammen hver for seg og skyves inn forfra/bakfra når båten står på bakken. Resten av monteringen/finjustering gjøres etter det. Min kranmann har aldrei måttet vente noe særlig på meg i hvertfall. Jeg har til og med fraktet den hjem en gang med en Micra, så i mine øyne er den ikke spesielt uhåndterlig.

I båthavna jeg ligger anses det som en fordel å bruke denne type krybbe fordi den er solid og støddig når den er korrekt satt opp.

Det jeg synes er spesielt praktisk er at det også er enkelt å få stoffet under støttene fordi man kan skyve unna en av støttene mens den andre støtter båten tilstrekkelig. Her er det selvfølgelig viktig å sørge for tilstrekkelige ekstrastøtter under bau/hekk når dette gjøres.

Jeg kan på det sterkeste anbefale denne løsningen hvis man har en båt under 30 fot.

Bilde :

cimg1062.jpg

s/y "Arnegrut", Asker

Hei JanT,

Maxiklubben i Danmark har lagt ut tegningar for den krybba som vert referert til som "seilaskrybba". Trur den kom fra det danske bladet frå børjan. Og sidan dei skriv at det er "verdens beste seilbåtkrybbe" så må det jo vera bra.... :wink:

Har sjølv hatt denne krybba i 6 år, og den fungerar fint.

http://maximalt.dk/Artikler/Stativ.htm

mvh

Rossicus

Redigert av Rossicus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...