Jump to content

Skibsplast 655 erfaringer m


mekkaren

Recommended Posts

Har blitt den lykkelige eier av en skibsplast 655, bakpå har jeg montert en Tohatsu 140.

 

Tohatsuen er en grei motor men virker som om den sliter fælt for og få denne båten avgårde, har og litt problemer ( føles) med og få baugen løftet skikkelig ut av vannet.

Klarer og dra den opp i 33 knop på en god dag.

 

Er det noen der ute som har erfaringer med diverse motorstørrelser på disse båtene? og sjøegenskaper?

Link to post

Høres kanskje ut som at propellen du har ikke passer helt , hva slags turtall får du på topp? Skibsplasten har vel også et skrog som går ganske flatt.

Er mange her som har eller har hatt 655, så du får sikkert flere svar ang erfaringer m/ båten

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Tohatsuen er en grei motor men virker som om den sliter fælt for og få denne båten avgårde, har og litt problemer ( føles) med og få baugen løftet skikkelig ut av vannet.

 

Hei, med en 140 hk Tohatsu bakpå, burde du greie ca: 36-37 knop. Sjekk monteringshøyden og at du får ut max. rpm (5200-5700). En bekjent har samme motor og er godt fornøyd. Eneste minus er at den er jæ..i tørst ved høye turtall. :yesnod:

Link to post

Hei.

 

Monteringshøyden er riktig, men har nok litt for tung propell, klarer bare 4950 o/min som er litt lavt.

 

Håper den blir noe kjappere i aksen med rett propell.

 

Men er usikker på hvilken propell jeg skal velge, 1" i stigning ned er vell bare 200 O/min nå har jeg 20 3/4".

Ellers må jeg si at overgangen fra en Draco 17 med brakett ( samme motor ) til det nye skibet er formidabel.

Herlig med litt plass, eneste problemet er at tre fot syken var umiddelbar heheh.

 

At Tohatsuen er tørst er en underdrivelse, fyttirakkeren som den slurper innpå, 100ltr går ned på høykant.

Og mens vi var inne på forbruk, hvor mye bruker dere som har 115 (moderne motorer på) på ca en time gange i marsj fart.

 

Har muligens en Suzuki 175 4 takt på hånd, noen formeninger om det er en motor som kan fungere på denne båten.

Link to post

4950 er nok lavt ja, ville prøvd en propell m/ 17" el. 18" stigning og lagt meg så tett opp mot 5700 som mulig m/ tom båt. Hva slags propell du har idag? (den som du brukte på Draco'en?)

 

Tror muligens også motoren blir litt mindre tørst når den får jobbe lettere. Aksen vil iallefall bli kjappere, uten tvil.

 

Har ikke erfaring med DF175 , men vil tro båten takler den ekstra vekta fint. Og den burde jo cruise meget lett og uanstrengt på f.eks 30 knop.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har selv 140 hester (Suzuki), med stålpropeller fra Winrace. Da gjør den 36-37 GPS målte knop og har meget bra akselerasjon.

 

Suzuki 175 hester burde gå bra, den er vel ikke så mye tyngre enn den du har heller? Jeg anbefaler Suzuki på det varmeste.

 

655 er dog kun typegodkjent for 150 hester, men det ville jeg ikke vært så redd for. På Svalbard (av alle steder) har de solgt den med Honda 200 hester tror jeg det var.

 

Om du velger å beholde motoren din, må du gå ned et par tommer i stigning (minst). Gå for stålpropeller, så får du en eller to knop ekstra samt at propelleren biter bedre i sjøen (mindre kavitasjon).

 

Velkommen i 'klubben' av lykkelige 655 eiere, forresten :flag:

Link to post

Ja så du nevnte det var 20 3/4, men hva slags fabrikat og materiale?

 

655 er dog kun typegodkjent for 150 hester, men det ville jeg ikke vært så redd for. På Svalbard (av alle steder) har de solgt den med Honda 200 hester tror jeg det var.

Er en 675HT her m/ 250HK Suzuki... gjorde visst 47-48 knop på topp

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
At Tohatsuen er tørst er en underdrivelse, fyttirakkeren som den slurper innpå, 100ltr går ned på høykant.

Og mens vi var inne på forbruk, hvor mye bruker dere som har 115 (moderne motorer på) på ca en time gange i marsj fart.

 

Kan svare for 115 Mercury Optimax, som bruker 0,97 ltr. pr nautisk mil ved max rpm. (5750)

En sammenligning av forbruk mellom 115 Optimax og 115 4 takt Mercury kan du se her: http://80.239.2.218/baatweb/bm.nsf/c125626...ac?OpenDocument

Link to post

Jeg har 2 propeller til min 655 Selected med Suzuki DF140 - begge Suzuki alu på hhv 14X19 og 14X21. Sistnevnte er reservepropell som jeg anskaffet når jeg hadde Suzuki DF115 med annen girutveksling enn DF140. På 140-hesteren bruker jeg 19-tommeren mest da jeg synes den er det beste kompromisset mellom akselerasjon og fart tatt i betraktning at jeg sjelden kjører alene og ganske ofte er mellom 3 og 8 personer på tur i båten.

 

Med 19-tommeren bruker jeg fra ca 18 l/time (lav marsjfart) til ca 40 l/time (toppfart). L/nm har jeg aldri målt på toppfart da jeg synes det er ganske irrelevant, mens det går ca 0,8 l/nm ved marsjfart.

Link to post

Har en 115 hk Honda på vår Skibsplast 655. Har ikke sjekket propell, men det er nok en standard alu.propell som brukes til denne motoren. Toppfart målt med GPS litt over 30 knop. Ikke all verden, men er ikke så opptatt av å hente ut 2-3 knop ekstra. Mulig med en bedre propell og justering av tilting så hadde det gått litt fortere. Maks turtall er litt over 5000, det er vel også litt lavt? Kjører nesten aldri for fullt, ligger i marsjfart på 23-24 knop og da er omdreiningen ca 4000.

 

Uansett er 655 en bra båt, og jeg undrer; finns det båt der du får mer for pengene i denne klassen? Tror ikke det :flag:

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Uansett er 655 en bra båt, og jeg undrer; finns det båt der du får mer for pengene i denne klassen? Tror ikke det :flag:

 

Tiltredes. :cheers:

 

Jeg har forgjengeren til 655/660, en 650 CC lik denne men med original dekor i behold:

 

99_-1832132383.jpg

 

Har 150 dieselhk gjennom et Bravodrev. Får 37 knop på GPS i stille vær.

 

Båter med påhenger er mer trailbare. Dieselen er tung. Planløsningen er markedets mest anvendbare i denne klassen, ingen tvil.

 

Skulle egentlig ha en 655 med 4-takter, men kom over 650'n til en MEGET grei pris. Og var lei av å bære bensin. Diesel rister, ryker og lukter, det er klart.

 

Men jeg har prisen i bakhodet, følger fortsatt med på markedet, og angrer aldri.

 

:flag:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Heisann

 

Var så heldig å få kjøpt meg en 655 på forsommern med en suzuki 115, flott motor må sies. Har en standar propell, er litt rufsete under men knopmåler i båt viser 37 knop på 5600 omdr. Siden jeg hadde vært å kikka på Helges hjemmeside så tenkte at dette måtte være feil og det stemte godt, gps målte til 31 knop.

Det er en ting jeg spekulerer mye i og det er hvor i all verden kalesjen kan legges :confused:. Den er jo todelt, men selve delen med stengern sliter jeg litt med, prøvde bak men det funka xstremt dårlig. Tenker som så at den kanskje kan løsnes litt for å skyves fremover mot vindu? Eventuelt demonteres helt for medbringelse hjem.

Ideer eller erfaringer på det?

Link to post
Heisann

 

Var så heldig å få kjøpt meg en 655 på forsommern med en suzuki 115, flott motor må sies. Har en standar propell, er litt rufsete under men knopmåler i båt viser 37 knop på 5600 omdr. Siden jeg hadde vært å kikka på Helges hjemmeside så tenkte at dette måtte være feil og det stemte godt, gps målte til 31 knop.

Det er en ting jeg spekulerer mye i og det er hvor i all verden kalesjen kan legges :confused:. Den er jo todelt, men selve delen med stengern sliter jeg litt med, prøvde bak men det funka xstremt dårlig. Tenker som så at den kanskje kan løsnes litt for å skyves fremover mot vindu? Eventuelt demonteres helt for medbringelse hjem.

Ideer eller erfaringer på det?

Klør meg sjøl i hodet hver gang vi ska ut med båten og ska legge "ned" kalesjen. Vi har targa som vi surrer kalesjen mot, men synes at bøylene som kom med er noe leamikk. Ska skifte alle "beslag" på dem til vintern for og få en kalesje som er mer håndterlig. Ellers så går det meget greit og legge sammen kalesjen og legge den i benken i akter.

Link to post

Kalesjen, med bøyler, kan stues ned under bakerste benk. I framkant av benken er det er lite søkk på hver side hvor bøylestengene kan stokke fremover. Den delen av bøylen som er på babord side skal ned under babord benk (der er det en liten tapp i skrogsiden til å hekte den på). Bøyledelen på styrbord side skal hektes på tilsvarende tapp på styrbord skrogside.

 

mvh

HC

Link to post
  • 2 uker senere...

Hvordan er drivstofforbruket ved marsjfart på 655 med 115 hester? 140 hester? Hva anser dere som behagelig marsjfart med disse motorene? Hvordan er båten med last, dvs er dette en båt en greit kan ha 4-6 personer med last ombord eller 8-10 uten? Eller blir den for liten da?

 

Noen som har erfaring med denne båten opp mot 660 dvs med innenbords diesel? Drivstofføkonomi? Båtene er vel ellers ikke ås veldig ulike...!?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Hvordan er drivstofforbruket ved marsjfart på 655 med 115 hester? 140 hester?

Jeg har en 655 og hadde Suzuki DF115 de første 3 årene og har nå hatt Suzuki DF140 i over 4 år. Mine målinger viser nesten identisk drivstofforbruk ved marsjfart eller egentlig alt annet en full gass. Da bruker DF140 litt mer. Min 655 bruker ca 0,8 L/nmil ved marsjfart.

 

Hva anser dere som behagelig marsjfart med disse motorene?

Behagelig marsjfart..... alt fra 18 knop opp til 25 fungerer jo veldig greit og jeg ligger vel for min del mest i området 22 til 25, men 25 til 35 er ingen problem det heller bortsett fra at drivstofforbruket går opp.

 

Hvordan er båten med last, dvs er dette en båt en greit kan ha 4-6 personer med last ombord eller 8-10 uten? Eller blir den for liten da?

Nå er vel båten godkjent for inntil 8 personer og det har vi vært flere ganger pluss kjølebag med mat/drikke samt noen bager med håndklær/badeklær etc. Familien på 4 med langturbagasje blir vektmessig ingen ting i forhold til 8 personer med dagsturbagasje. Plassmessig er det nok ikke akkurat god plass med 8 dersom alle har lyst til å være i cockpit'en.

 

Noen som har erfaring med denne båten opp mot 660 dvs med innenbords diesel? Drivstofføkonomi? Båtene er vel ellers ikke ås veldig ulike...!?

Båtene er nesten identiske. Det fine med 660 er hel/sammenhengende badeplattform samt at du kan ha dieselmotor som gir lettere tilgang til drivstoffylling direkte fra bryggeanlegg samt lavere drivstoffutgifter (foreløpig i alle fall). 655 har bedre stuveplass under dekk, er lettere for de som har behov for å "traile" båten, har litt mindre vibrasjoner/støy ved lave turtall og lettere tilgjengelig motor for service.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...