Jump to content

VP TAMD30, Oljelekkasje/film under manifoil, foran turbo


Fusebox

Recommended Posts

Hei.

 

En nabo er interessert i en båt, men det er en oljelekkasje der pilen peker, under manifoilen :

tamd301.jpg

 

Bildet er av en annen motor, men samme type.

 

Eieren sier at det danner seg en film her i løpet av sesongen, men at motoren ikke bruker nevneverdig olje. Lekkasjen har vært tilstede over flere år.

 

Hva kan forårsake denne lekkasjen ? Eneste jeg kan tenke meg, uten å ha sett så veldig nøye etter hva som er der, er oljerøret til turboen ?

 

Håper på hurtig svar, da handelen avgjøres i disse dager.

 

På forhånd takk!

 

/Are

Link to post
Share on other sites

Det er noe sot/gammel olje, men også flytende. Lekkasjen er ikke stor, men nok til at det dannes en tynn film med flytende olje.

 

Pilen er en smule misvisende, da oljelekkasjen er litt lenger inn, under manifoil. Det kan hende at det pipler olje gjennom pakning, og opp langs en av boltene ?

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du bøyer deg ned og kikker imellom så vil du se, hvis du har en lykt, at det er et drenshull i akterkant av ladeluftkjøleren. Her kan det forekomme litt fuktighet som lekker ut sammen med ørlite olje... Ikke store mengder.

Ville ha sett om det var det hullet som spiller dere et puss....

Link to post
Share on other sites

Håndpenger er betalt, og kontrakt skrevet, men det gjenstår litt forhandling på ansvar for denne lekkasjen. Jeg antar at det er enten nevnte bolt som muligens lekker litt opp over toppen, eller en rørkobling som er litt dårlig/lekker litt.

 

En ting hva selger sier, en annen ting hva som er fakta. Jeg stiller ikke spørsmål ved selgers ærlighet, men sunn fornuft tilsier forsiktighet og "egne øyne" :-)

Link to post
Share on other sites

Tja, så mye olje skal det ikke komme ut... Oljen har og noe vann i seg fra fuktigheten som er i kjølerinnsatsen, så den kan nok ha et preg av lys olje.....

Men det kommer jo og noe luft ut under normal gange. Turboen leverer et visst trykk som "blåser" evt. olje og vanndamp noe utover manifolden under. Er du i tvil er det å tørke reint med en fille og ta en tur på fjorden og se om det har kommet mye ut..og om det er konstant.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg synes også det høres sansynelig ut ! Dette er en fantastisk maskin ellers, så lenge den får nye filtre og diesel som ikke er mer enn 1 år gammel, så bare går og går den ! Pass på å avfette og spray på Pentamaling hvis det ikke er gjort i nyere tid, spesielt viktig under (ruster) Sjekk også om eventuelle lekkasjer fra gearet, sikkert et MS3B som sitter der.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...