Jump to content

Hva slags Mercedes Motor i Scand Classic

Aslenersten

Recommended Posts

Hei. Jeg har akkurat fått kjøpt en Scand 25 Classic med 72 / 76 HK 1981 Mercedes Diesel motor. Reima til dynamo og vannpumpe var slitt. Forige eier hadde ikke peiling på hva slags maskin som stod i. Fant en seriekode på toppen som indikerte at det var en 616 maskin. Men måtte finne hele nr som stod under eksosmanifoilen... Noe som ikke er så lett :smiley: Så på finn.no i sommer at det var 3 stk med samme maskin men ingen er postet der nå. Er det noen andre som har lik maskin? Hilsen Asle

Takker, men hjelper litt lite til delebestilling :sad: Iflg Mercedes forhandlerene er 0m616 maskinen en av de mest vanlige maskinene på nesten alt som kunne kjøre av mb på 80 tallet. men den kom i mange forskjellige varianter. er så trangt oppi motorrommet at for å kunne se motornr må jeg demontere radiator og eksosmanifoil iflg mb mannen.

Denne er vel nesten garantert fra en 123. Og tror ikke det er så veldig mye forskjell på de? Det er jo den nye utgaven du har, siden det er 72hk. Ta ett bilde og post det her: http://www.mercefreaken.com/forum/index.php så kan noen helt sikkert identifisere den for deg :)

Hvilke deler trenger du?

Vil anbefale at du holder litt følge med skifte av registerkjede og får justert ventiler. Min gamle bil døde av at registerkjedet røk. (etter rundt 500 000km)

Takk for hjelpen! Skal prøve rådet deres og mistre kameraet ned i bunnen sammen med resten av verktøyet mitt :yesnod: Nei seriøst, har ikke tenkt på at kansje det kunne funket. og at et enkelt bilde av halve motoren før nok sving på mercefrikene hehe. Prøver dette i morgen.