Jump to content

Krabber i samleteine

koh

Recommended Posts

Gi de litt mat ellers eter de hverandre, de lever lenge men skulle det her vere snakk om "human" oppbevaring uten mat, ei uke eller to.

Viss du forer regelmessig, 4mnd, hoene gyter og då er de ødelagt, skjer vel i okt-nov etter ka eg husker.

Jeg tenkte og fiske litt krabbe nå før båtsesongen er over. Har en samleteine liggende som jeg tenkte og bruke. Hva gjør jeg med krabbene før jeg hiver de i samleteinen? Må jeg sette en strikk rundt kloa slik at de ikke får mulighet til og sloss?

Ikkje strikk, bare til hummar det.

Ikkje hummer enno!

Prøv å sekk ned kista på bunn viss det rergner ein del.

Tips;

Ta ein tur på fyllinga og finn deg ein vaskemaskin-trommel av den gamle typen med toppmating.

Disse er heilt kanon som krabbekasser.

Og skittentøyskurver med lokk, borr hull langs kanten igjennom topp og bunn, sy med tau el klesnor, funker og utmerket.

Edited by Plastarbeider

Enklere enn som så - legg tang oppi samleteina og ikke for full, så sloss de ikke.

Alternativt kan du stikke en kniv nedi leddet til den bevedlige kloa til du hører et "klikk" og da kan krabben ikke åpne klørne.

Det kan også være en ide og klippe av litt av den bevegelige kloa på krabbene også. Da slipper du at de klyper hverandre og.

Det er bedre å klippe den faste delen av kloa,klipper du den bevegelige delen,slipper den ofte kloa. :rolleyes:

Største problemet er vel latsabber som ikke gidder fiske selv. Slike samlekasser trekker til seg tjuvpakk som mygg i en stille sommerkveld. Barberblad på tauet er effektivt mot slike, men svina er faktisk frekke nok til å løpe til onkel politi om de mister en finger eller to. :eek: