Jump to content

webasto air 3500 helt død 24 volt frem til app.


Superkul

Recommended Posts

Heia :smiley:

 

Her kan det nok ligge flere feil å lure, men jeg hadde samme problem på min 5 kw.

Et forsøk som er verdt å gjøre er å demontere startbryteren (hjulet med grønne pila), under den sitter ferdigmonterte plugger, disse kan ha en tendens til å løsne litt.

Se etter at alt er på plass og foreta strømmåling der. Der fant jeg feilen på min egen.

Satte alt på plass og etter dette har vi ikke hatt ett feilslag.

Dersom du ikke får noe grønt lys som bllinker eller lyser, (blinker feilkode) lån deg en bryter for å teste ut om din egen har skader/feil.

Disse bryterne har også hatt en tendens til å svikte dersom man fester stillmutteren for trangt, prøv også å løsne litt på mutteren under plata.

Det skal også sitte egen sikring på maskinens hovedstrømkabel, denne og dens kontakter bør du også kontrollere.

 

Lykke til. :smiley:

 

Vidar'n :seeya:

Link to post
Share on other sites

Heia igjen :smiley:

 

Tyvkople? ikke altid det er det beste. Beste er nok å måle deg frem på ledningene, her bør du absolutt finne strøm, har du ikke måler kan du benytte en ledningsstump og en 24v lyspære.

Finner du ikke strøm her, ligger feilen i ledningsnettet eller sikringer vil jeg tro.

Jeg har komlpett skjema ombord, kan evt forsøke å scanne.

 

Vidar'n

Link to post
Share on other sites

var vel litt dumt forklar ............

tenkte mere på å tyvkoble bak på bryteren for å se om det er den som er ødlagt

har en mistanke om at noe traff den under stormen i oslo - da alt fra griller til unger fløy rundt i båten

fikk så jæ¤%%¤¤¤ig bank hele båten så batterier og kjøleskap +++++ fikk seg en nedtur :smash::smash::smash:

Link to post
Share on other sites

De fleste Webastoer har 2 strømkretser av sikkerhesgrunner slik att vifta ikke stopper om noe galt skjer og den går en stund før og etter webastoen er i bruk på denne kretsen som her trolig ikke virker.

 

Det er flere kretser ( bla fotoselle)som da kontrolerer att glødepluggen eller høyspentgnisten er inntakt , hvis ikke stopper webastoen, likedan om vann pumpa ikke går.

 

Att vifta ikke starter tyder på sikkrigsbrudd på den kursen til vifta eller en allvorlig feil på Webastoen.

Feil er ofte kaputt glødeplugg eller sot på fotosella slik att det blir registret som kaputt glødeplugg.

En del Webastoer har og overtemp sikkringer på siden som må trykkes inn om de spretter ut.

 

Det medfører ingen eksplosjons risiko ved å koble styrestrøms ledningene , ved tvangskjørig ved å lyse på fotosella bør det gjøres med forsiktighet , spesielt med di store på efekter på 21-25 kw

Link to post
Share on other sites

Det er mulig og måle 12/24 V men ingenting virker. Dette kan være dårlig kontakt i sikring kontakter ol.

Dette kommer av at man måler spenning i V men det er ikke noe amp. støm der. Lett og bli lurt når man måler.

Bytt om på sikringer eller kortslutt over sikring,lykke til.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...