Jump to content

Erfaringer Garmin 4008

mhemil

Recommended Posts

Noen med erfaringer på Garmin 4008? Vurderer å oppgradere elektronikk i vinter, og denne ser ut som et godt alternativ. Har idag en Garmin 292 som jeg er godt fornøyd med bortsett fra skjermstørrelsen. PGA plassmangel, vil 8" være det største jeg kan få skviset inn i dashbordet. Alternativet ville kanskje være en Raymarine 8", men føler at C serien er for treig, og at E samt G serien er dyrere enn Garmin. Har en Garmin antenne på targabøylen i dag, men antar jeg må/bør bytte denne (er ikke lik den som følger med 4008) ? Har også VHF med DSC koplet mot den gamle, men her er det vel bare plug and play inn i den nye?

Hva med priser osv. ? Elektronikkprisene faller voldsomt, dog henger båtelektronikkprisene igjen i forhold til bil. Ser at mange handler disse fra USA og sparer således noen tusenlapper. Her hjemme er billigste som jeg har sett 15995,- for denne plotteren. Går sikkert an å gjøre bedre kjøp på messe (Båter i Sjøen), evt vente til Sjøen for Alle til våren. Alt av anbefalinger og kommentarer mottaes med takk.

Morten

Hei. Jeg har hatt Garmin 4008 nå i to hele sesonger, og er veldig fornøyd.

Av negative ting jeg har å si om den, er at den blir ganske varm, og støyer

såpas mye at det er litt iriterende når motoren på båten ikke går.

En fin bivirkning av dette er at man alltid husker å slå av plotteren når man har ankret opp.

Det tror jeg faktisk er det eneste jeg direkte misliker med den.

Ellers synes jeg skjermen er akurat stor nok til at jeg er fornøyd,

jeg hadde tidligere en Garmin 182c og størrelsen var grunnen til at jeg også byttet.

Jeg synes vel ikke verdien av fotointegrasjon i kartbildet er av noen stor viktighet.

Når sant skal sies har jeg vel ikke så stor nytte av 3D kartene heller, men det er nå der.

Det jeg derimot til min store overraskelse har benyttet VELDIG mye er den automatiske

rutegaidingen. Den er ikke inteligent, tar av og til noen rare omveier men gjør det alikevel veldig enkelt å ta ut ruter på en enda relativt liten skjerm. Husk bare å se over plotterens veivalg, og husk på at det ikke er nødvendig å følge ruten slavisk.

Det er en helt annen meny, men det fungerer bra etter tilvenning.

Er det noe du lurer på får du bare spørre, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Om pengene ikke er viktige men skjermstørrelsen er det tar 5000 serien mindre plass,

da kan du kansje gå opp en størrelse?

Edited by Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.

Hei

monterte 4008 i fjor med ekkolodd og har god erfaring så langt. Menyer er enkle og har så langt ikke hatt problemer. Noe av grafikken som 3D etc er mer interessant for ungene enn meg men som opplæring om hvordan det ser ut under havflaten er det glimrende. Den støyen det refereres til har ikke jeg merket, selv med motor av.

siste nytt 0711: storkveita skal til pers

Den støyen geg snakker om låter omtrent som en harddisc som jobber.

Ikke volsomt, men det irriterer meg. (Tenk dere å være gift med den gubben). :discuss:

Av negative ting jeg har å si om den, er at den blir ganske varm, og støyer

såpas mye at det er litt iriterende når motoren på båten ikke går.

Var hos Maritim i går og så/testet plotteren. Den støyet mye selv uten aktiv bruk! At plotterne nærmest har blitt avenserte datamaskiner og har større og større prosessorkraft medfører kjølebehov, men må si jeg ble litt betenkt av suset. GPSMappen jeg har i dag er lydløs og rask.

mvh

Morten

Hehe! Det er bra å høre at det ikke bare er min plotter som suser.

Men jeg synes du bør tenke på om litt suselyd når båten ikke brukes

er veldig vesentlig.

Grunnen til at jeg nevnte det er at i en seilbåt ville jeg mene det er

et stort minus.

Somsagt er det ellers en dritbra plotter.

Takk for tipset. Penger å spare, helt klart. Har også kikket på 5008 siden den er litt mindre, jeg har litt plassmangel på dashbordet. Men, i utgangspunktet er touchskjerm kanskje ikke å foretrekke mtp. fingermerker osv. på skjermen og refleksjoner?

Den støyen geg snakker om låter omtrent som en harddisc som jobber.

Ikke volsomt, men det irriterer meg. (Tenk dere å være gift med den gubben). :discuss:

Det var interessant, jeg har en Garmin4010 og den er helt musestille.

• 2 months later...

På plotteren min (4008) er båten altid i senter av skjermen. Husker at på min gamle Simrad CP33 så oppdaterte skjermen automatisk slik at jeg så mer forran båten en bak.

Er dette mulig å få til på Garmin'en også?

Kan gjerne legge til at jeg bruker "nord opp" på begge plotterene.

Jeg har selv Garmin 4012 som jeg er meget fornøyd med. Men husk å laste ned oppdatert software fra garmin og oppdrager utstyret deres til siste versjon, det har kommet en del forbedringer i softwaren som gjør den enda bedre.

Dere trenger bare et ekstra minnekort for å oppgradere disse plotterne.

Edited by black_pearl (see edit history)

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Jeg monterte plotteren for bare et par måneder siden. Da oppdaterte jeg softwaren sånn som du beskriver. Et ekstra minnekort med oppdateringer fulgte faktisk med plotteren. Brukte dette kortet og hentet de siste oppdateringene på nettsidene til Garmin.

Har ikke prøvd med kurs opp. Får ta å prøve det. Foretrekker "nord opp". Gammel vane vond å vende :wink:

Mvh.

W32