LOve Posted August 22, 2008 Share Posted August 22, 2008 (edited) Hei, Jeg har bestillt ny Seilbåt (40 fot) og den leveres standard med Volvo Penta D2-55. Har imidlertid hørt mye rart om Volvo-motorene, og spesielt den nyeste serien, selv om D2 vistnok kun har hatt problem med et kretskort som sikkert er fikset for lengst. Likevel, hvis jeg betaler 30K kan jeg få Yanmar istedet, som har et bedre rykte i markedet så langt jeg har erfart. Er det noen som har erfaringer med de forskjellige merkene de kan dele med oss ? Er det noen der ute som mener det er verdt pengene å gå for Yanmar istedet for Volvo? De tekniske spesifikasjonene er ganske like. (Volvoen er faktisk en Perkins motor, så vidt jeg vet) Takker for tips og innspill, /Ove Edited August 22, 2008 by LOve (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Posted August 22, 2008 Share Posted August 22, 2008 Jeg tror det er neste umulig å få et fornuftig svar på dette. Spørsmålet er ok det, men motor er religion og det blir vanskelig å finne noe helt objektivt svar som er til å stole på. Folk med god erfaring med ett av merkene har en tendens til å sverge til det og vis versa. Antar andre vil ytre sin mening så her kommer min. Jeg har forøvrig ny Hanse 350 med Yanmar YM30, men jeg ville aldri betalt 30 lapper for å få Yanmar kontra VP. Det er penger ut vinduet etter mitt syn, jeg ville mye før brukt dette på oppgradering på seil eller komfort siden. Yanmaren er flott den (dvs den hadde en støpe feil i bunnpanna så ny bunnpanne måtte inn og på min forrige Yanmar (222 hk) sprakk et dieselrør, bare flaks gjorde at vi ikke fikk brann i båten), men at den er så mye bedre enn D2 en til VP tviler jeg egentlig på. Nå har jeg hørt om en som mente at D2-75 var noe dritt og at toppene røyk på disse, men jeg stoler heller lite på denne uttalelsen... Hadde jeg hatt valget mellom begge og prisen var lik ville jeg nok valgt Yanmar pga deres gode rykte, eller kanskje heller om VP sitt dårlige rykte som nå forfølger dem for fult på D-serien selv om vel D2 ikke er med her såvidt jeg vet... Er overbevist om at du blir en lykkeligere seilbåt-eier med VP D2 og en gennaker enn bare en Yanmar... Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted August 22, 2008 Share Posted August 22, 2008 Uavhengig om det er Yanmar eller Volvo kan problemer oppstå. I og med at du har bestillt ny bår vil du være dekket av garantien ved problemer. Både Volvo og Yanmar er kurante motorer med service verksteder kysten rundt og i Skandinavia hvis problemer skulle oppstå. I og med at Yanmaren er såpass mye dyrere ville jeg gått for Volvo. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 Min Yanmar er kjørt 5300 timer, og får snekka i plan på under 10 sekunder. Når den er kald, og jeg skal starte den lar jeg gassen stå i null, og kinner 0,5 sekund. Virker som det er nok at starteren berører tannkransen, så sviver motoren. Dette på tross av at "null" gass på min båt er under "null". P.g.a. stor propell (og dermed høy tomgangsfart) er tomgangshastigheten stillt ned 200 rpm under anbefalt. (Skal gå på 750rpm, er stillt til 550rpm) I og med at Yanmaren er såpass mye dyrere må jo den være bedre? Husker dere hvor gode Mercedeser var på 90 tallet? Da kostet de "tre Passater", men kvaliteten var deretter. Hva skal du med motor i en pinnebåt forresten? Quote Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 (edited) Denne merkelappen sitter på min D2-55A fra 2002: Moren er for øvrig bygget hos japanske Shibaura for Perkins. Den har ingeting til felles med D4 og D6 og feilene på enkelte av disse. Jeg ha hatt denne motoren i 4 år nå i motorbåt, og har ingen negative opplevelser. (etter 350 timer.) Motor går stille og nesten vibrasjonsfritt. Starter meget lett, ingen røyk ved start. Eneste negative er at det går med 10 -ti- liter motorolje til normalt oljeskift. Yanmar 4JH4E kjenner jeg bare av utseende fra båtmesser. Denne kom senere enn D2-55 på markedet. Designmessig virker det som en motor med mer slanger og rør "utenpå". Den ga meg et negativt førsteinntrykk p.g.a. dette. Føler at det er flere komponenter som kan løsne og skape driftsforstyrrelser. Den er neppe dårligere enn D2-55 hva gjelder start, støy, vibrasjoner og røyk. Vurderte 4JH4E opp mot D2-55 i sin tid og landet på Perkins VP. For meg ble valget påvirket av nesten 45år med Perkins med minmalt med feil. Et valg basert på følelser. Edited August 23, 2008 by Jens_P (see edit history) Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hebbe Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 Min Yanmar er kjørt 5300 timer, og får snekka i plan på under 10 sekunder. Det går ikke å samenligne din "store" motor som er eldre, mot en ny og liten motor. Det finnes også mange store Volvo som har gått like mange timer som din motor. Skal det samelignes så må sammenligningen gjelde motorer av nogenlunde lik størrelse slik at det er mulig å få en fornuftig samenligning. Quote Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post Share on other sites More sharing options...
LOve Posted August 23, 2008 Author Share Posted August 23, 2008 Hei, takker for innspill. Dette er nok religion og følelser, men man skal ikke ta lett på slikt... Jeg er av den oppfatning at det å betale ekstra for Yanmar er å kaste penger ut av vinduet. Satser heller på et ekstra seil ja. Grunnen til at det koster ekstra med Yanmar er ikke prisen på motoren, men heller det at du velger "ustandard løsning". Men, som sagt så har VP et frynsete rykte, som jeg håper ikke er relevant for denne motoren. (Perkins har et bra rykte så vidt meg bekjent) /Ove Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 Jeg er på min andre båt med yanmar 4jh. Begge har vært topp, men ville ikke betalt ekstra for det i forhold til volvo. Bruk pengene på noe annet. Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Seiljåtten Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 Volvo D2-55 fungerer fint som bare det. 30 000 i mellom ville jeg ikke brukt. Du må dessuten oppgradere dynamoen om du ønsker like god lading som hos volvo. Min D2-55 lader med opptil 117A!! Den holder også ladestrømmen høy lenge slik at i kombinasjon med stor batteribank er volvo D2-55 perfekt. Strøm i båt er ikke lenger et problem. Seilbåtmotorene volvo leverer er bra saker ! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 Alt er jo bedre enn Volvo. Veivakseler som brekker,glødeplugger som faller ned i sylinderen og andre feil på andre enn Volvo skjer bare for å understreke den gode kvaliteten på ikke Volvo motorer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 30k er vel nesten prisen for komplett motor. Det var MYE i forskjell. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 (Perkins har et bra rykte så vidt meg bekjent) Motoren er marinisert av Volvo, effektuttaket er bestemt og påstemplet av Volvo. Det er disse to parametrene som i hovedsak avgør om det er kvalitet eller ikke. At dette opprinnelig var en Perkinsblokk sier svært lite om kvaliteten på denne Volvoen. Ikke dermed sagt at dette ikke er en bra motor! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Athene Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 Velger du "standard" motor må vi vel kunne forvente at båtprodusenten har laget et motorrom og deksler som er slik at det er enkelt å komme til de viktigste servicepunktene. Velger du en annen type motor er det jo spennende om alt er like gjennomtenkt.. Jeg kjenner en kar som insisterte på en "større" motor enn standard i sin nye seilbåt. Det fikk han. Resultatet er et motorrom som er så trangt at han måtte lage hull i støydempinga for å få byttet oljefilteret. Motoren har god tilgang forfra og fra en side, men hva hjelper det når vannpumpa ligger på den andre siden og bare kan ses ved hjelp av speil. Han angrer......... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 Jeg ville absolutt betalt de 30000 kronene ekstra. Spesielt dersom det er snakk om en dyrere båt! Da jeg kjøpte båten min. Gammel Charterbåt med 140000 nautiske mil i loggen hadde flere av billigbåtene fått fullt fotfeste også i charterbransjen. Disse er stort sett utstyrt med volvomotor, og de ble byttet etter 4-5000 timer (overhalt ved ca. 3000 timer) rett og slett fordi de ikke lengre kunne stole på motorene etter så kort gangtid. I båten min sitter det Yanmar 4Jh. Den har gått over 10000 timer og fungerer helt perfekt bestandig. Selv om den er 15 år gammel bruker den fortsatt mindre olje enn den 2 år gamle MD 2030 jeg hadde i forrige båt. Eneste minus jeg vil nevne er at det stort sett er forholdsvis dyre deler. Dessuten er ikke remskivene dimensjonert for veldig kraftige dynamoer. Vet ikke om det er forandret på nyere yanmar, men jeg for min del skulle gjerne byttet til en 150 amp. dynamo, men det blir vanskelig slik det er i dag uten å gjøre forandringer. På nye volvoer tåler reimene mye kraftigere dynamo uten noen betydelige inngrep. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 Har Volvo D2-55 fra 2002 den er nå kjørt 1100t og har fungert helt utmerket det samme har seildrevet og foldepropellen fra Volvo. Jeg er ialefall meget fornøyd med motoren. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 Siden det er snakk om en ny seilbåt på 40 fot så regner jeg med at denne har prislapp på godt over millionen og siden det er opsjon på motor så er det neppe en serieprodusert båt i stort volum..... dermed hadde jeg nok uten tvil gjort som Kafteien'en her og lagt de 30 lappene på bordet... Det er vel kun snakk om et par prosenter her i tillegg og en har noe som har meget godt rykte på seg. Har selv hatt en D2-55, men hadde jeg kunne velge på den båten jeg hadde så hadde Yanmar vært montert inn.... uten tvil... Jeg hadde ikke noe problemer emd motoren, men var bekymret for drevet som hadde en ulyd som ble forklart å komme fra propellen, men sikker var jeg ikke... Liker ikke tanken med at noe kan svikte når jeg er på sjøen, og det gjorde jeg med den svenske kvaliteten i kjelleren... Jada jeg er klar over at siabaura som har laget motoren, og Perkins er involvert i mariniseringen, men svinghjulskåpen er laget av volvo og de har brukt øyemåt når de har borret... siden en del ble levert med kraftig offset som førte til lammelplaten røk etter kort tid på en serie D2-55.... så den svenske kvaliteten stoler jeg ikke på i denne sammenhengen, den er nok oppskrytt... Så 30 lapper er ikke noe å snakke om her om man er opptatt av sikkerhet og vil ha et bekymringsløst liv ombord... Så kan vi jo snakke om instrumentene som levere med Volvo, de svikter... dugg innefor glassene, instrument panel sprekker uten yttre påvirkning.... Impellere som mister sine skovler..... osv... Alt har sluppet gjennom den svenske kvalitetskontrollen... Æ e it imponert over den svenske kvaliteten..... men det er min mening om saken..... Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.