Pelle Parafin Startet 23.August.2008 Del på Facebook Startet 23.August.2008 Er det nødvendig med oljeskift hvert år, hvis motor går max. 100 timer? Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 23.August.2008 Del på Facebook Svart 23.August.2008 Hei På min Yanmar 55 hk er skift intervalen 100 timer eller 1 gang hvert år. Hilsen smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 23.August.2008 Del på Facebook Svart 23.August.2008 Ja, i henhold til min mekaniker :-) I oljen danner det seg syrer og det kan skade motoren med lang stillestand f.eks vinteropplag. Mvh Bavaria32Sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Thega Svart 23.August.2008 Del på Facebook Svart 23.August.2008 Under bruk så vil litt forbrenningsrester etter hvert blande seg ut i olja (svovel e.t.c.) i vintersesongen/under lagring så vil disse restene binde seg til kondens, dermed kan en få en forbindelse som kan starte tæring på lagerflater. Derfor er det viktig at en skjifter olje på høsten slik at motoren har relativt ren olje under vinterlagring. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 23.August.2008 Del på Facebook Svart 23.August.2008 Om du er i veldig tvil kan du levere en oljeanalyse til invicta! Da ser du innhold av svovel oksydering osv. Det koster ca 500kr. Kan være en svært nyttig analyse ved kjøp /salg av båt! En masse feil kan avdekkes. Har selv gjor dette når jeg har kjøpt brukt bil med dyr motor! Nå det gjelder båt så er det sikreste å skifte olje hver høst! Å spare på dette er i beste fall spekulativt. Du kan fint se på olja om det er noe fryktelig galt . Den skal heller ikke lukte brent! Sitér dette innlegget Link to post
fomle Svart 23.August.2008 Del på Facebook Svart 23.August.2008 Om du er i veldig tvil kan du levere en oljeanalyse til invicta! Da ser du innhold av svovel oksydering osv. Det koster ca 500kr. Og da går liksom vinning opp i spinning hvis du tar servicen selv. Bytt olje hver høst som en del av vinterklargjøringen. Det er ikke oljen som stikker av med de største utgiftene. Ja hvis du ikke får ett havari pga dårlig olje...... God helg :-) Sitér dette innlegget I think, therefor i am......confused!!!! Link to post
Blue_Dragon Svart 23.August.2008 Del på Facebook Svart 23.August.2008 De fleste motorer har vel service intervall at det skal skiftes minst en gang i året. På bilen så synes jeg at det holder med 15.000 Km. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 23.August.2008 Del på Facebook Svart 23.August.2008 Kommer vel litt an på type motor og alder kanskje. Er den ny er det nok lurest å følge leverandørens regler for garantiens skyld. Min 25 år gamle Ford får langt fra ny olje hvert år. Ikke for å spare penger, men gidder ikke. Fyller etter ca en liter hver 100 t. Tar min egen oljeprøve på et kaffefilter en gang i året. Syre og svovelpredikantene har kanskje noe rett, men ikke så langt når det gjelder min motor. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 23.August.2008 Del på Facebook Svart 23.August.2008 Bytter normalt olje og alle filter hver høst uavhengig av motortimer. Om det er nødvendig kan sikkert diskuteres i det vide og brede. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 23.August.2008 Del på Facebook Svart 23.August.2008 (redigert) I utgangspunktet følge motorleverandørens spesifikasjoner for olje/filterskift og oljekvalitet. For min Yanmar 4jh2ute motor er det å skifte olje hver høst, om du ikke bruker båten om vinteren. Bruker du jevnlig båten også om vinteren kan du strekke skifteintervallet noe. Men skal du skifte olje, så skal det skje på høsten og ikke vente som mange gjør til våren, da har avfallstoffene fått arbeide hele vinteren. Oljefilteret burde klare omlag 200 timer. Dvs. skifte hvert annet år om du kjører ca. 100 timer i sesongen. Haba. Redigert 23.August.2008 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 23.August.2008 Del på Facebook Svart 23.August.2008 Minimum følg oljebytte intervaller som spesifisert for din motor. Bytt olje og filter før du tar opp båten på høsten og husk å kjøre motoren etter oljebytte. Skal du spare penger på olje så velg rimeligste leverandør av olje med rett spec. og kjøp i så store kvanta som du kan. Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 23.August.2008 Del på Facebook Svart 23.August.2008 Skal du spare penger på olje så velg rimeligste leverandør av olje med rett spec. og kjøp i så store kvanta som du kan. Angående dette, er det noen som har erfaringer med bruk av Biltemas Full Syntetic olje? Har hørt att den skal være minst like god som noen annen olje. Må si det er fristende, når du kan få den til en fjerdedel av prisen. http://www.biltema.no/Archive/Documents/Te...l/36/36-430.pdf Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
slett meg Svart 23.August.2008 Del på Facebook Svart 23.August.2008 Jeg bruker biltemas 5W50 på båtmotoren min. Kan ikke si jeg har noe negativt å si om den. Har også opplevd at oljeforbruk har blitt redusert på slitte bilmotorermed 5-50 oljen! Mulig det er en gammel Mobil1 olje! Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 23.August.2008 Del på Facebook Svart 23.August.2008 (redigert) Angående dette, er det noen som har erfaringer med bruk av Biltemas Full Syntetic olje?Har hørt att den skal være minst like god som noen annen olje. Må si det er fristende, når du kan få den til en fjerdedel av prisen. http://www.biltema.no/Archive/Documents/Te...l/36/36-430.pdf For det første er Biltemas olje like god som den du kjøper hos din nærmeste bensinstasjon eller serviceverksted for din motor. API spesifikasjoner for din motor og varedeklarasjonens API-spek er bestemmende for dette. Biltema farer garantert ikke med feil API-spesifikajon på sine oljeprodukter. Med andre ord kvalitetsmessig sikkert kjøp. Fore det andre, hvilken motor har du? Er du sikker på at syntetsik olje er det din motor skal ha? Bare for å ha sagt det, syntetisk olje er ingen garanti for god olje. Bruk av syntetisk olje kan faktisk være begynnelsen til en tidlig storreparasjon. Redigert 23.August.2008 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
rogsir Svart 23.August.2008 Del på Facebook Svart 23.August.2008 Jeg vil tipse om FK sine oljer, under 400.- for en 10l, og jeg skal sette mye penger på at denne oljen er like bra som biltema/bensinhus mm, men jeg bytter oftere enn produsentene av mine doninger sier at skal være bra, en motor med god smøring er lik udødelig..... Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 23.August.2008 Del på Facebook Svart 23.August.2008 (redigert) Jeg også bruker FK da de er nærmere enn Biltema. Prima olje det også. Redigert 23.August.2008 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
rogeri Svart 23.August.2008 Del på Facebook Svart 23.August.2008 Skifter olje og filter annet hvert år på Sabb-Forden. Bruker FK's Turbo Pluss . Båten ligger ute hele året og startes minst hver 14 dag i løpet av vinteren. Ser ingen grunn til å kassere 14 liter olje hvert år på snaue 100-150 timers bruk! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 23.August.2008 Del på Facebook Svart 23.August.2008 Når det gjelder oljeskift skal man være obmerksom på dette med syrer som dannes i oljen etter bruk. Ligger båten i oppålag om vinteren, skift da om rett før opptak. Når det gjelder Biltema og Felleskjøpets oljer har dette vært diskutert før og noen som har litt viten og innsikt har kommet til a begge disse handelsfirmaer får kannene sine fylt opp av Statoil i Sverige..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
SveinHa Svart 24.August.2008 Del på Facebook Svart 24.August.2008 Det er vel noen år siden at svovel ble mer eller mindre helt fjernet fra dieselen og er syre/tæreproblematikken da fremdeles et aktuelt tema? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Pelle Parafin Svart 24.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2008 Takk for mange gode svar/tips. Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 24.August.2008 Del på Facebook Svart 24.August.2008 (redigert) Fore det andre, hvilken motor har du? Er du sikker på at syntetsik olje er det din motor skal ha? Bare for å ha sagt det, syntetisk olje er ingen garanti for god olje. Bruk av syntetisk olje kan faktisk være begynnelsen til en tidlig storreparasjon. Jeg har en FNM 2006 mod. med commonrail inspr. og det står ganske klart i instruksjonsbok at den skal ha full syntetisk olje. Redigert 24.August.2008 av TB2855 (see edit history) Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
TB2855 Svart 24.August.2008 Del på Facebook Svart 24.August.2008 Det er vel noen år siden at svovel ble mer eller mindre helt fjernet fra dieselen og er syre/tæreproblematikken da fremdeles et aktuelt tema? Har det ikke blitt tatt noen oljeprøver i den senere tid som kan bekrefte at oljen ikke innholder svovel? Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
slett meg Svart 24.August.2008 Del på Facebook Svart 24.August.2008 Svolelen er fjernet fra autodiesel men ikke fra marine gassolje! Her er det fremdeles opp til 0.2%.(Vanligvis viser analyser 0.1% her på vestlandet) Dette påvirker valg av TBN tall og gjør at man ikke kan bruke moderne avgass resirkulering på marinemotorer! Det kan gi problemer for partikkelfilter og katalysatorer også! Ver glad for den svovelen! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.August.2008 Del på Facebook Svart 24.August.2008 Nå var vel spørsmålet like ovenfor om svovelen var fjernet fra smøreoljen og ikke brennoljen? Lars H. pt.Käringön, Sverige Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
slett meg Svart 24.August.2008 Del på Facebook Svart 24.August.2008 Det har vel aldri vert svovel i smøreolja! Det er noe som kommer over i smøreolja etter at en har kjørt på diesel eller fuel over tid. Svovel kondenserer på sylindervegger og smøreolja vasker den ut! Følgelig blir smøreolja surere og surere. Den er jo basisk i starten. Skift intervall går for en stor del på når TBN tall er blitt for lavt! Gå inn på: http://www.invicta.no/no/index.php/article/view/7/1/1. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.