Jump to content

Temperaturalarm Vetus 42 HK

Salt

Recommended Posts

Alarmen piper etter 10 minutter.

For meg ser det ut til at ferskvannssida er full, og impelleren for sjøvann er nettopp byttet (og det kommer vann som det skal ut av eksosrøret).

Så hva kan det være da, da?

(Dette er maskinen i skøyta.)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hvor ny Vetus har du? De nyere (siste 7-10 år?) har en sensor på manifoilen/mixer`n som varsler høy eksostemperatur. Denne skal gi lynkjapt varsel ved kjølepumpe havari og er genial for å unngå havari; MEN, selve sensoren er kjent for å ikke holde veldig lenge, kan det være denne?

Du må kjenne etter om motoren/eksosvannet ikke er unormalt høyt, da er det i tilfelle en annen grunn.'

Hva med termostaten?

Mvh.

Barsk II :sailing:

Maskinen er fra 2001, og har gått litt under 300 timer.

Jeg kjente ikke på motoren og eksosvannet, men på slangene fra varmeveksler til varmeapparat; de var omtrent så varme som jeg er vant til at de er.

Får gjøre et par tester til før jeg ber verkstedet om ny temp-giver.

Det er signallampa med termometer på som lyser opp når det piper.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Høres veldig likt ut som jeg opplevde, jeg byttet impeller og termostat før jeg ringte litt rundt og fikk tips om den nevnte temp. føleren.

Dette inntraff på 350 timer hos meg......

Mvh.

Barsk II :sailing:

Det var nyttige tips å få; får teste litt til uka og så finne leverandøren.

Den giveren/føleren, sitter den på eksosmanifolden?

• 11 years later...

Jeg opplever det samme på min vetus m4 42hk. Ligger nå i uthavn å usikker på om jeg kan fortsette å kjøre. Eksossvannet er kaldt, jeg har skiftet kjølevæske  og renset varmeveksler og impeller ble skiftet i fjor. 
det piper bare jeg setter i tenning selvom Motoren er kald. Napper jeg ut sensorkabelen stopper alarmen. Kan det så enkelt at sensoren har tatt kvelden. Mvh lars