Salt Startet 23.August.2008 Link til dette innlegget Startet 23.August.2008 Alarmen piper etter 10 minutter. For meg ser det ut til at ferskvannssida er full, og impelleren for sjøvann er nettopp byttet (og det kommer vann som det skal ut av eksosrøret). Så hva kan det være da, da? (Dette er maskinen i skøyta.) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Barsk IV Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Hvor ny Vetus har du? De nyere (siste 7-10 år?) har en sensor på manifoilen/mixer`n som varsler høy eksostemperatur. Denne skal gi lynkjapt varsel ved kjølepumpe havari og er genial for å unngå havari; MEN, selve sensoren er kjent for å ikke holde veldig lenge, kan det være denne? Du må kjenne etter om motoren/eksosvannet ikke er unormalt høyt, da er det i tilfelle en annen grunn.' Hva med termostaten? Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 23.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Maskinen er fra 2001, og har gått litt under 300 timer. Jeg kjente ikke på motoren og eksosvannet, men på slangene fra varmeveksler til varmeapparat; de var omtrent så varme som jeg er vant til at de er. Får gjøre et par tester til før jeg ber verkstedet om ny temp-giver. Det er signallampa med termometer på som lyser opp når det piper. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Barsk IV Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Høres veldig likt ut som jeg opplevde, jeg byttet impeller og termostat før jeg ringte litt rundt og fikk tips om den nevnte temp. føleren. Dette inntraff på 350 timer hos meg...... Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 23.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Det var nyttige tips å få; får teste litt til uka og så finne leverandøren. Den giveren/føleren, sitter den på eksosmanifolden? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
avsluttet Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 den sitter gjerne rett før eksosslangen. Min streiket også etter 5-6 år, da gikk alarmen bare jeg satte på tenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Skipsreder P Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Jeg opplever det samme på min vetus m4 42hk. Ligger nå i uthavn å usikker på om jeg kan fortsette å kjøre. Eksossvannet er kaldt, jeg har skiftet kjølevæske og renset varmeveksler og impeller ble skiftet i fjor. det piper bare jeg setter i tenning selvom Motoren er kald. Napper jeg ut sensorkabelen stopper alarmen. Kan det så enkelt at sensoren har tatt kvelden. Mvh lars Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.