Jump to content

oppussing av skibsplast sportsmann

fjordÅl

Recommended Posts

Eg har nettopp fått meg ein Skibsplast Sportsmann (14). Eg er ganske grønn når om dette med båt. Som alle andre ungdommar har eg tenkt å skaffe meg stereoanlegg i båten. (1) Det eg treng hjelp til er idear til kor og korleis eg skal plasere høgtalarane og kva eg skal bruke (glassfiber, tre, osv).

(2) har også ein eldre gasskonsol som ikkje er heit god. må bevega den ganske langt for å få den i gir og der litt variert når det gjeld følsomheit. hjelper det å skru den opp og sjå om det er noko som kan fiksast på eller er den berre slik?

(3) har og tenkt å montera turtellar, tankmålar og batterimålar (amperemeter). er desse lette å montere? har ein 55hk yamaha 1986 og ein laus 25l tank av metall.

(4) siste problemet er at han dør litt ofte på tomgang, er det berre å stille på tommgangsskrua?

tar imot all hjelp!

49_2016942331.jpg

båt er båt

Hei og velkommen til båtplassen.

Jeg synes det er spennende og lærerikt med prosjekttråder, så her må du gjerne legge inn bilder og beskrivelser av arbeidet ettersom det skrider frem.

(1) det er viktig å finne en plasseringen som gir god lyd og som ikke er utsatt. Jeg ville tro at en innfelling i dashbordet er greit på din båt.

(2) Om det hjelper å skru den opp vet jeg ikke, men det kan jo ikke skade. det er greit å finne ut om det er foringer som er slitt.

(3) Om motoren har uttak for turteller er dette en enkel jobb, hvis ikke så er det mer komplisert. Det samme gjelder for tankmåler. Om der er ferdig uttak, så er det mulig å få tak i en tilpasset måler, hvis ikke så må du ta hull i tankene og tilpasse giveren. Ampere meter er enkelt å montere. Plusskabelen fra batteriet skal kuttes og amperemetret skal settes inn i mellom de to kabel endene. Noen ampere metre har shunt og da skal denne stå i serie og en kabel skal gå fra shuntet og til metret.

(4) prøv og justere først, men ofte er det lekasjer av luft (falskluft) eller bensin som er årsaken, Et rep. sett til forgasseren kan da hjelpe.

Redigert av knutza (see edit history)

Du kan jo gjøre som jeg gjorde i min forrige båt, og sette de inn i den orginal "sparkeplata" som er på storebroren til din båt, 15vs

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=10633283

2: sjekk om kablene er ødelagt noe sted.

3: Turteller skal ikke være noe problem på den motoren, tankmåler uten og ha innebygd tank ser jeg liten vits i.... Ampermeteret ville jeg heller byttet ut med et voltmeter.....

kanskje litt dumt spørsmål men er ikkje ampermeter for å sjå kor mykje straum som er igjen på batteriet? og kva er då voltmeter til? og treng eg eigentleg noko av delene?

og det med isolering, høgttalarane er nokre 300w 6x9. kor mykje isolering er det snakk om og kva er best å isolere med?

Redigert av fjordÅl (see edit history)

båt er båt

Hadde kanskje vært en ide å bygd høyttalere og spiller inn i en kasse som kan tas på land...?

Kjøp også en spiller som kan spille f.eks fra USB stick. En kamerat av med hadde stereo i sin sportmann 14, kasettspiller m/ autorevers. Snudde spilleretning i hver bølge. CD spillere tåler vel enda mindre rystelser...

ang. fjernkontrollen: sjekk at innfestningen til kablene foran og bak er ok, har sett at de har hoppet ut av sporet som holder de på plass.

Når det gjelder motoren, kan være at forgasseren trenger en liten sjekk/rens.

Amperemeter tror jeg jeg ville stått over, med kabler fram til instrumentet så blir det en ekstra feilkilde og kan føre til spenningstap. Putt i turteller og evt en trykklogg (speedometer) istedet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...