Jump to content

Hvilket flagg er dette?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Her ved Käringön passerte det nettopp en stor seilbåt fra Aucland med et flagg på hekken som

jeg ikke finner ut av. Hadde ikke kameraet klart, men flagget så omtrent slik ut:

aucland.gif

Men New Sealand sine stats- og naval-flagg ser slik ut:

newzeland_state.gifnewzeland_naval.gif

Så, er det noen som kan hjelpe?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Riktig det. Tror nok at det er en som er ute med fantestreker for selve Cornwall er jo ikke noen selvstendig nasjon.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Temmelig sikker på at det ikke så slik ut. Jeg la ikke merke til noen stjerner i flagget til den båten. Og jeg er 99%sikker på at det var svarte felt og ikke blåe. Var de blå, må de ha vært mørkemørkemørkemørke . . blå! Og så vidt jeg la merke til var ikke firkantene like store. De til høyre var større som i de nordiske flaggene. Men for all del, jeg kan ta feil.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg håper du har tegnet feil, for det eneste sorte flagget med asymmetrisk hvitt horisontalt kors er det danske sørgeflagget (som de sluttet å bruke i søttenhundreogdentid).

Er det et symmerisk horisontalt kors er vi derimot i Cornwall, og der får du til og med kjøpt et liksom-båtflagg (dvs med unionsflagget i øverste hjørne mot masten) i souvenirbutikkene. :wink: (Flagget er egentlig et rederiflagg, men hvilket rederi og om det rederiet fremdeles eksisterer aner jeg ikke) På den annen side, de som produserer slikt som selges i bøtter og spann til turister er vel egentlig ikke så nøye når det gjelder små (eller for den saks skyld store) detaljer.

Edited by Sjøtummel (see edit history)

Dette kan jeg svare på! Møtte og snakket med kapteinen på denne båten i Smøgen i slutten av juli og spurte han om flagget. Flagget var fra New Zealand, men det var kun seilere som hadde vunnet America's Cup som fikk denne versjonen han hadde! Så dette flagget henger nok høyt i kurs, forøvrig en meget hyggelig kar som firte flagget kl 9 presis sammen med meg og da gjorde jaggu meg svensken mellom oss det også!

.

Er ikke baatplasen.n et helt utrolig flott forum? Her ser jeg en båt fra New Zealand med et helt spesielt flagg, og så er det to andre brukere som har ligget ved siden av nevnte båt og snakket med mannskapet ombord! Og til moosewine, har jeg tegnet flagget omtrent slik det var i virkeligheten? Stemmer det at de firkantede feltene var svarte og ikke mørke blå?

Lars H.

pt. Käringön

Stemmer som Catlina skriver at de hadde seilt i flere år. Forrige vinter hadde de hatt båten i opplag i Skottland og drev å utforsket vestkysten av Sverige denne sommeren, mener også at de var på vei opp mot Oslo når vi traff dem helt i slutten av juli, så hvis de akkurat var på Kjerringøen kom de nok derfra! Videre var planen å seile til Stockholm for å ha båten i opplag der til vinteren før de neste sommer ville utforske Østersjøen. Så hvis det er noen som treffer på de i Østersjøen neste sommer vil vi gjerne ha et bilde av flagget!

.