Jump to content

Z-drev, vinkeldrev, seilbåtdrev, enda flere?


27 knop

Recommended Posts

Halloen! Lurer bare på et par ting: Det finnes ulike typer drev, man har Z-drev, kjent som hekkaggregat, vinkeldrev, som er to aksler i v-formasjon (?) med motor akter og seilbåtdrev, et slags aggregat som sitter på undersiden av skroget.

 

1. Er det flere typer?

 

2. Er seilbåtdrevene bevegelige eller treffer propellstrømmen et ror?

Link to post
Share on other sites

2. Er seilbåtdrevene bevegelige eller treffer propellstrømmen et ror?

Seilbåtdrevene er faste, og du styrer båten med et ror.

 

Seilbåtdrev er ganske enkle mht montering og for båtprodusentene er det billigere å lage båter med seildrev. Ulempen er at de er dyrere å vedlikeholde, og båten må vanligvis opp av vannet minst en gang i året. Ikke noe stort problem for de fleste av oss, men seildrev er nok ikke et smart valg dersom du skal på langtur.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha sett på video av havnemanøvrering er jeg litt tvilende til hvor populær den greia der blir blant alle de andre i havna. :lol:

Verdt å bemerke at videoen er av en VSD installasjon i en båt med en maskin... ikke to.

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Takker, men ser at jeg har formulert meg helt feil på spørsmål 1.

 

Er det noen varianter av akslinger koblet sammen som kalles drev (slikt som vinkeldrev)?

 

Flere snakker om hekkaggregat og drev om hverandre og det er jo feil i og med at vinkeldrevet er akseldrift.

Redigert av 27 knop (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...