ADNOH Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 Tenkte å ta oljeskift på båtmotoren selv i høst! - Båtmotoren er en Suzuki DF 115 (4-takt) 2005 modell. Er det i orden å benytte følgende olje fra Biltema? Halvsyntetisk motorolje 10W-40 Delvis syntetisk multigradeolje for 4-takts bensin- og dieselmotorer med eller uten turbo. Lavfriksjonsolje som bidrar til lavere drivstofforbruk. Oljens høye kvalitet holder motoren ren og sikrer god smøring ved kaldstart samt ved hard kjøring med høye temperaturer. Anbefales for nye personbiler og mindre transportkjøretøy i yrkesmessig trafikk så vel som for hverdagsbilisten. Fungerer også bra for litt eldre kjøretøy. Kan blandes med andre tilsvarende motoroljer. Laveste flyttemp. -36 °C. Oppfyller følgende internasjonale kvalitetsnormer: ACEA A3/B3, API SL/CF. Quote 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post Share on other sites More sharing options...
ADNOH Posted August 24, 2008 Author Share Posted August 24, 2008 Er det ingen som har kunnskap om motorolje til båtmotorer? Quote 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 Hei, du burde vel kunne få svar fra Suzuki menigheten. Ellers står vel dette i din brukermanual, hvilke kvaliteter du kan benytte. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 (edited) Instruksjonsboka kan vel fortelle deg om krav ol. Til min DF40 er kravet SE, SF, SG, SH eller SJ, SAE 10W-40. 90697239il vel tro at kravet til en DF115 er mye det samme. Biltema oljen du referer til har SL, som dermed bør være bedre en SJ. Selv bruker jeg Mobil1 delsyntetisk kjøpt på OBS. Edited August 24, 2008 by ok67 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ADNOH Posted August 24, 2008 Author Share Posted August 24, 2008 I brukermanualen står det følgende: En førsteklasses firtakts motorolje vil øke motorens levetid. Bruk oljer som er klassifisert SE, SF, EG, EH og SJ i henhold til API-klassifiseringssystemet. Viskoseverdien skal være SAE 10W-40. Quote 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 biltema oljen duger etter min erfaring ikkje til bilen engang. oppfyller kansje merkekrava første uka men blir ekstremt fort slitt. skjønner heller ikkje vitsen med å spare inn en hundrelapp pr år på olja. olje er motorers alfa&omega. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 Det er ikke om det står Biltema, Mobil eller Valvoline på forsiden av kanna som betyr noe, Det er API-spesifikasjonen på baksiden av kanna som betyr noe. Biltema lager ikke olje. Oljeselskapene lager olje. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ADNOH Posted August 25, 2008 Author Share Posted August 25, 2008 Er det noen som har erfaring med Biltema oljen? er det noen som vet hvilke oljemerke Biltema benytter? Quote 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post Share on other sites More sharing options...
horg Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Et lite søk i åpent forum fant jeg bl.a. denne:Tidligere tråd Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 (edited) Det er ikke om det står Biltema, Mobil eller Valvoline på forsiden av kanna som betyr noe, Det er API-spesifikasjonen på baksiden av kanna som betyr noe. Biltema lager ikke olje. Oljeselskapene lager olje. men det er biltema som kjøper olja. og den holder ikkje mål! om du virkelig tror at all olje men samme specs på kanna er lik så er du på feil villspor og bør åpne øya littegrann. at olja oppfyller krava som ny er nok mulig men olja er et billigprodukt som mangler tilsetningsstoffer som gjer at olja holder kvaliteten over tid. alle flat-tv`er idag er HD ready merket men det betyr ikkje at alle er like bra.. tvert imot Edited August 25, 2008 by Korsnes (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Loddesølv Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Hei Korsnes. Hvilken erfaring har du egentlig med Biltema-oljen, siden den erfaringsvis ikke duger til bilen ? Tror ikke Biltema er dårligere en dem fleste dyre oljer.... Eksempel: http://www.mc24.no/article.php?articleID=6...;categoryID=110 Kairo Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 (edited) mitt generelle usagn er ikkje myntet spesielt på biltema. min erfaring med biltema olje er at det skramler fælt av motoren når eg bruka den og blir fort utslitt. . dette har skjedd på alle motorane eg ha prøvd. meget mulig det ikkje fører til så stor slitasje på motoren som det høres ut som men det er ikkje nåke trivelig når motoren skramler og knakker og står i når eg veit den blir mykje stillere med annen billig olje. det skal ikkje være slik. veit ikkje ka den linken skulle vise til anna enn agurknytt. Edited August 26, 2008 by Korsnes (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts