Jump to content

Hva tåles på en opplagsplass?

Windy37GM

Recommended Posts

Hadde en lite hyggelig opplevelse på Vallø utenfor Tønsberg i helgen.  Jeg og et par kompiser holder på å reparere litt plast på båten og som en del av det skal vi forsterke badeplattformen.  Da måtte vi slipe vekk noe  gelcoat (2 steder a 10x25cm)  Naturlig nok støvet dette i de 10 minuttene vi slipte.

Jeg fikk så huden full av en kar som vasket sin båt og "klargjorde for sjøsetting" som han sa.  (Forsåvidt det samme jeg gjør :-)   Slikt gikk ikke ann !!  Var ute en tur idag igjen for å ta noen fysiske mål av motoren (skal hjelpe annet medlem her på forumet) og møtte karen igjen.  Igjen får jeg kjeft for slipingen og beskjed om at "nå sliper du ikke noe mer altså !!"

Det ironiske er at rundt oss på mandag gikk det X antall vanlige slipemaskiner for fullt, antageligvis for å fjerne bunnstoff...

Mitt spørsmål til forumets medlemmer er:

Tåler vi litt sliping av gelcoat/plast/treverk, eller er slikt uhørt under klargjøring av båten foran sommersesongen?

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hei.

Dersom du var mitt i poleringsjobben, - hva hadde du da ment om en annen som sto og  spydde ut gamle bunnstoffrester mot deg? Hvordan en ordlegger seg i en slik situasjon er noe annet.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Personlig synes jeg at man må tåle at noen står ved siden av en og pusser litt. Det er klart at man kan prate på en hyggelig måte med hverandre og kanskje bli enige om at en kan pusse litt senere, eller at den andre part kanskje kan vente i 10 min med å fortsette denne vaskingen/klargjøringen. I havna der hvor vi har båten så pusses det og slipes det som bare det og ingen sier noen verdens ting, selv om de står ved siden av og polerer båten sin!

Hvis man er så redd for å få litt støv på båten etter vasken så får man heller sette opp presseninger på utsiden av båten sin da.

Nå har jeg og broren min pusset og begynt lakkingen av trebåten vår og vi kan jo ikke gå til andre og si at de må ta hensyn til at vi lakker. Det er jo sånn at vi heller må passe på når vi lakker, og eventuelt sette opp en pressening rundt vår egen båt.

Dette er nå min mening og jeg lurer også på hva dere andre mener om dette!!!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Ingen rundt oss polerte, det sjekket vi før vi startet.    Vel, vel... han hadde kanskje bare noen dårlige dager.  Eller at kjerringa er sur og at han derfor heller vil vaske båten sin i flere dager i strekk :smash:

Ikke lenge igjen nå...

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

En tilhørende problemstilling er jo hva vi båtfolk finner oss i når det gjelder plasseringen på ulike opplagstomter. Her er det ikke mange kvadratmeter som går til spille. Ett sted der jeg har hatt båten min, har jeg vært nødt til å ligge oppå andres båter for å slipe og stoffe. Jeg har vært heldig med hyggelige naboer, men det er jo ikke rart at lunta kan bli kort for enkelte...

For endel år siden (når trebåtene var i overtall) stod det oppslag

på opplagsplassen vår: "Maskinsliping kun tillatt tirsdag og torsdag"

Litt støv må vel selv en nyvasket plastbåt tåle, men værre er det kanskje

om man må tråkke rundt i naboens avslipte selvpolerende bunnstoff,

eller om noen sliper når en stakkar forsøke å lakkere trebåten.....

Så kanskje skulle det (i hvertfall på større opplagsplasser) gjeninnføres

begrenset anledning til maskinsliping ???

Jeg må innrømme at jeg har skjelt ut en fyr på opplagsplassen, men han sto og vasket bil mens vi påførte primer på ny båt. Det hører med til historien at båten var klissvåt på den ene siden.

En annen ting er at jeg vet at vedkommende har fått tilsnakk tidligere for bilvask i båthavna. Den ene gangen sprutet han ned en båt som lå ve brygga og tok ombord ferieutstyr.

forøvrig mener jeg at under båtpussen, må toleranseterskelen være høyere enn normalt. Dog skader det ikke å kikke rundt seg før en går igang med arbeid som støver/spruter.

Er ikke verden slik da, at det alltid er noen som mener seg en gudegitt rett til å kjefte og smelle, mens atter andre er de som tar hensyn hele tiden? Blir problemet stort nok kan man jo ansette Hanvnesjefen i Son  :cheers:

Som regel går vel ting bra, men blir problemet for stort, må man ta det opp i plenum og søke å finne regler som alle kan godta. Synd, men sant?

mvh

M.

Marna

Hei,

Om du sliper ned litt gelcoat, så gjør vel ikke den noen skade på andre båter. Verre er det faktisk med bunnstoff. Når støvet har lagt seg og det kommer fuktighet til så etses polishen.

For tre år siden (på Vallø) var jeg så uheldig at naboen like godt sprøytemalte hele båten sin. Han ble tilsnakket av flere andre, men før de fikk tilkalt vakten var han i full gang. Selv mente han at han hadde dekket til nærliggende båter så dette var ikke noe problem. Da jeg, og fire andre kom, så var jo båtene okey der han hadde maskert, men det var jo blåe prikker over alt ellers. Heldigvis hadde jeg allerede polert så lakkstøvet lot seg heldigvis fjerne, men det var en forferdelig jobb.

Jeg klarte å holde meg rolig selv om båten var nesten ny (4 år gammel). Problemet var at "tullingen" faktisk ikke skjønte bedre.

I fjor fikk jeg rosa prikker på panseret og forskjermene på bilen (3 år gammel) min i samme havn, mens jeg var ute ei helg. Dette lot seg ikke fjerne.

Tror faktisk at endel menesker rett og slett gir blaffen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...