Jump to content


volvo penta 70 b ryker- noen tiltak som hjelper?


Superkul

Recommended Posts



Montere motorvarmere???

Det har jeg gjort på mine 60C motorer.

Fjernstarter de med CO's alarmmodul ca. 2 timer før oppstart!

Funker det :smiley:

 

mch

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

hørtes deilig ut med forvarmet motor ja .......

vurdert litt med tanken på en diesel vannvarmer i stedet for luftvarmeren jeg har nå

da har du varm motor + varmtvann når man ikke er tilkoblet 220 volt

syntes motoren er ganske kald under gange også....... ligger på 50 grader ved rolig gange -12-1300 omdr

blir varmere hvis jeg kjører hardere men da flyr dieselen også

Link to post

Rekke-brennstoffpumper har ett pumpe-element for hver sylinder.

 

Har en Bosch type VE eller tilsv.

har disse ett pumpe-element for alle sylindrene

http://www.cs.rochester.edu/u/jag/vw/engine/fi/injpump.html

 

Ikke unaturlig da at på f.eks. en 6'er . . . . . slites dette 6 ganger fortere.

 

Litt treg i starten også ? ? ?

Prøvd å etterjustere tenningen ? Ikke på tenningsmerket, men litegrann høyere.

 

Merk bare nøyaktig av hvor du var før du tar i vei.

Bør ikke koste allverden på et verksted heller.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
syntes motoren er ganske kald under gange også....... ligger på 50 grader ved rolig gange -12-1300 omdr

Er ikke det litt kald motor da , trudde du skulle ha rundt 85 g . Har 70 motor jeg og den ligger på ca 85 , øker litt når jeg drar fult pådrag . Men ca 85 g er arbeidstempraturen på min , ryker det gjør den men ikke så mye at det er flaut . Har kjørt noen tanker med FFI på tanken for å få bedre start og mindre røyk , det funker dårlig ang røyken . Men leser du her inne på BP , så er det flere som bruker Hammer Down . Dem som bruker det har redusert svartrøyken betraktlig etter hva jeg skjønner .Skal gå til innkjøp av HD i havna ,flere av oss som skal teste det . Så da ser vi da hvorden det blir ....

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Regner med da Tine III at du legger resultatet ut på BP når det foreligger.

Jada det pleier jeg å gjøre også , men du finner mye om dette her på BP vis du søker litt. Husker flere her inne prøvde Hammer Down , med bra resultat .Var vel en her inne som ikke kunne fyre opp i gjestehavner før folk var ferdig med frokosten , etter en stund med HD så røyk motorene så godt som ingen ting .Uannsett så er det kansje verdt penga å prøve , kjøper du sammen med noen så lønner det seg å handle en 5 liter . Da det er kun på nettet du får kjøpt den,

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

det var det jeg tenkte også og at den får altfor mye hele veien pga ettermontert fattigmannsturbo

den får vel akuratt passe når alt går for fullt og turboen er rødglødende :lol:

derfor var det jeg spurte om kansje eneste løsningen var å montere nyere dieselpumpe????

eller jukse med no annet som glødeplugg etc???

jeg vet ikke , bare hørt om triksene....

Link to post

Hvit røyk er vel vanndamp,min 70 motor ryker litt hvitt på fult pådrag . Ikke mye å bry seg om det vel , mener jeg . Hadde en i havna her som fikk det også på høyt turtall ,der var varmeveksleren gåen .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Dersom det ryker så mye av båten til jab at han synes at det er flaut så er det nok ikke vanndamp, vanndampen kondenserer raskt og vil f.eks ikke røyklegge en hel havn.

 

Det er nok heller blå / hvit røyk fra uforbrent diesel. Og dette kan bla skyldes feil innsprøytningstidspunkt på dieselpumpa.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Litt på siden av hva tråden handler om, men....... jeg har 60c motorer som når jeg starter (B/B-motor)kald så vandrer den noe inni he****, omtrent som de gamle bussene som dere sikkert husker. Hvis jeg ikke gir litt gass vandrer den mellom kanskje helt ned mot stopp og opp til normal tomgangsturtall, dette gir seg imidlertid etter å ha ligget på 1000 rpm i et minutt eller to. Noen som har vært borti det samme?


«Når du snakker gjentar du det du allerede vet, hvis du lytter kan du lære noe»

 

D1

Link to post
den ryker hvit røk - ikke sort i hele tatt

motoren er gått 1100 timer etter total ovehaling og bytta alt

Svarte på denne jeg da :wink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

det lukter verfall diesel så jeg regner med det er overskudd ja - den har vært sånn siden den var ny - hadde jeg ikke kjent folk som har sett båten før og kjennern hadde jeg nok vært litt skeptisk med tanke på vann

kansje prøve å justere på pumpa - men det har jeg lite greie på :smash:

Link to post

Hvitrøken ved oppstart er atomisert uforbrent diesel. At den ikke blir forbrent skyldes for lav forbrenningstemperatur og for lavt forbrenningstrykk. Det kommer seg med en gang motoren er varm (høyere kompresjon) eller får litt belastning. Jeg pleier å gjøre det så enkelt at jeg venter med oppstart inntil jeg er klar til å la fortøyningene gå -- da blir det litt mindre hallusinasjoer, dessverre, :crazy: men litt mindre sure tryner fra nabobåter på kjøpet :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
  • 9 months later...

hever denne igjen

kan 10-40 olje gjøre at motoren ryker mer??

skal den egentlig ha 15-30?

ser noen oljetyper har low smoke egenskaper - er det noe å tenke på- vil den ryke mindre av den

har kjørt noen tusleturer og syntes den ryker litt da også

mulig jeg må bytte termostat - syntes den ikke kommer opp i mer en 50 grader

vet det er vanskelig og få opp tempen(rolig kjøring) men 40-50 er vel litt lite

Link to post

15W-40 er det vanligste å bruke på gamle dieselmotorer. Men om det gjør så mye med røyken er en annen sak. Jeg ville uansett ikke brukt 10W-30, det blir for tynt.

 

Angående temperaturen så er det normalt at en dieselmotor må ha en viss belastning for å holde tempen oppe, så dette hadde jeg ikke bekymret meg noe videre for...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

jeg har hatt flere båter med 70 og 71 motorer

alle jeg har hatt ryker v kald start, spesielt om våren når det er kaldt i vannet.

Det blir mye mindre røyk når sjøen ligger på 20 grader.

Driftstempratur på 40 - 50 grader er for lavt

Har du i det hele tatt termostater montert ?

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...