Jump to content

volvo penta 70 b ryker- noen tiltak som hjelper?

Superkul

Recommended Posts

hørtes deilig ut med forvarmet motor ja .......

vurdert litt med tanken på en diesel vannvarmer i stedet for luftvarmeren jeg har nå

da har du varm motor + varmtvann når man ikke er tilkoblet 220 volt

syntes motoren er ganske kald under gange også....... ligger på 50 grader ved rolig gange -12-1300 omdr

blir varmere hvis jeg kjører hardere men da flyr dieselen også

Rekke-brennstoffpumper har ett pumpe-element for hver sylinder.

Har en Bosch type VE eller tilsv.

har disse ett pumpe-element for alle sylindrene

http://www.cs.rochester.edu/u/jag/vw/engine/fi/injpump.html

Ikke unaturlig da at på f.eks. en 6'er . . . . . slites dette 6 ganger fortere.

Litt treg i starten også ? ? ?

Prøvd å etterjustere tenningen ? Ikke på tenningsmerket, men litegrann høyere.

Merk bare nøyaktig av hvor du var før du tar i vei.

Bør ikke koste allverden på et verksted heller.

Mvh

Kaldfisk

syntes motoren er ganske kald under gange også....... ligger på 50 grader ved rolig gange -12-1300 omdr

Er ikke det litt kald motor da , trudde du skulle ha rundt 85 g . Har 70 motor jeg og den ligger på ca 85 , øker litt når jeg drar fult pådrag . Men ca 85 g er arbeidstempraturen på min , ryker det gjør den men ikke så mye at det er flaut . Har kjørt noen tanker med FFI på tanken for å få bedre start og mindre røyk , det funker dårlig ang røyken . Men leser du her inne på BP , så er det flere som bruker Hammer Down . Dem som bruker det har redusert svartrøyken betraktlig etter hva jeg skjønner .Skal gå til innkjøp av HD i havna ,flere av oss som skal teste det . Så da ser vi da hvorden det blir ....

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Regner med da Tine III at du legger resultatet ut på BP når det foreligger.

Jada det pleier jeg å gjøre også , men du finner mye om dette her på BP vis du søker litt. Husker flere her inne prøvde Hammer Down , med bra resultat .Var vel en her inne som ikke kunne fyre opp i gjestehavner før folk var ferdig med frokosten , etter en stund med HD så røyk motorene så godt som ingen ting .Uannsett så er det kansje verdt penga å prøve , kjøper du sammen med noen så lønner det seg å handle en 5 liter . Da det er kun på nettet du får kjøpt den,

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

det var det jeg tenkte også og at den får altfor mye hele veien pga ettermontert fattigmannsturbo

den får vel akuratt passe når alt går for fullt og turboen er rødglødende :lol:

derfor var det jeg spurte om kansje eneste løsningen var å montere nyere dieselpumpe????

eller jukse med no annet som glødeplugg etc???

jeg vet ikke , bare hørt om triksene....

Litt på siden av hva tråden handler om, men....... jeg har 60c motorer som når jeg starter (B/B-motor)kald så vandrer den noe inni he****, omtrent som de gamle bussene som dere sikkert husker. Hvis jeg ikke gir litt gass vandrer den mellom kanskje helt ned mot stopp og opp til normal tomgangsturtall, dette gir seg imidlertid etter å ha ligget på 1000 rpm i et minutt eller to. Noen som har vært borti det samme?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Hvitrøken ved oppstart er atomisert uforbrent diesel. At den ikke blir forbrent skyldes for lav forbrenningstemperatur og for lavt forbrenningstrykk. Det kommer seg med en gang motoren er varm (høyere kompresjon) eller får litt belastning. Jeg pleier å gjøre det så enkelt at jeg venter med oppstart inntil jeg er klar til å la fortøyningene gå -- da blir det litt mindre hallusinasjoer, dessverre, :crazy: men litt mindre sure tryner fra nabobåter på kjøpet :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

• 9 måneder senere...

hever denne igjen

kan 10-40 olje gjøre at motoren ryker mer??

skal den egentlig ha 15-30?

ser noen oljetyper har low smoke egenskaper - er det noe å tenke på- vil den ryke mindre av den

har kjørt noen tusleturer og syntes den ryker litt da også

mulig jeg må bytte termostat - syntes den ikke kommer opp i mer en 50 grader

vet det er vanskelig og få opp tempen(rolig kjøring) men 40-50 er vel litt lite

15W-40 er det vanligste å bruke på gamle dieselmotorer. Men om det gjør så mye med røyken er en annen sak. Jeg ville uansett ikke brukt 10W-30, det blir for tynt.

Angående temperaturen så er det normalt at en dieselmotor må ha en viss belastning for å holde tempen oppe, så dette hadde jeg ikke bekymret meg noe videre for...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...