Superkul Startet 24.August.2008 Link til dette innlegget Startet 24.August.2008 har hørt jeg kan bytte til nyere dieselpumpe med røkskrue???? og glødeplugg i manifoil etc etc hva duger og hvordan går jeg frem??? vet de ryker nesten uansett men vet oppstart / kald motor er det nesten flaut Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
mateco Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Montere motorvarmere??? Det har jeg gjort på mine 60C motorer. Fjernstarter de med CO's alarmmodul ca. 2 timer før oppstart! Funker det mch Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Superkul Svart 25.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 hørtes deilig ut med forvarmet motor ja ....... vurdert litt med tanken på en diesel vannvarmer i stedet for luftvarmeren jeg har nå da har du varm motor + varmtvann når man ikke er tilkoblet 220 volt syntes motoren er ganske kald under gange også....... ligger på 50 grader ved rolig gange -12-1300 omdr blir varmere hvis jeg kjører hardere men da flyr dieselen også Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Kaldfisk Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Rekke-brennstoffpumper har ett pumpe-element for hver sylinder. Har en Bosch type VE eller tilsv. har disse ett pumpe-element for alle sylindrene http://www.cs.rochester.edu/u/jag/vw/engine/fi/injpump.html Ikke unaturlig da at på f.eks. en 6'er . . . . . slites dette 6 ganger fortere. Litt treg i starten også ? ? ? Prøvd å etterjustere tenningen ? Ikke på tenningsmerket, men litegrann høyere. Merk bare nøyaktig av hvor du var før du tar i vei. Bør ikke koste allverden på et verksted heller. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Skipper Worse Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 jab, hvis du puster inn litt av røken så er den så vidt hallusinogen at du fort slutter å bry deg med fargen på den!!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Superkul Svart 26.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 hehe har prøvd det men selv med litt hallusinasjoner av røken er det litt flaut Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Tine IV Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 syntes motoren er ganske kald under gange også....... ligger på 50 grader ved rolig gange -12-1300 omdr Er ikke det litt kald motor da , trudde du skulle ha rundt 85 g . Har 70 motor jeg og den ligger på ca 85 , øker litt når jeg drar fult pådrag . Men ca 85 g er arbeidstempraturen på min , ryker det gjør den men ikke så mye at det er flaut . Har kjørt noen tanker med FFI på tanken for å få bedre start og mindre røyk , det funker dårlig ang røyken . Men leser du her inne på BP , så er det flere som bruker Hammer Down . Dem som bruker det har redusert svartrøyken betraktlig etter hva jeg skjønner .Skal gå til innkjøp av HD i havna ,flere av oss som skal teste det . Så da ser vi da hvorden det blir .... Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Hansi Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Regner med da Tine III at du legger resultatet ut på BP når det foreligger. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Regner med da Tine III at du legger resultatet ut på BP når det foreligger. Jada det pleier jeg å gjøre også , men du finner mye om dette her på BP vis du søker litt. Husker flere her inne prøvde Hammer Down , med bra resultat .Var vel en her inne som ikke kunne fyre opp i gjestehavner før folk var ferdig med frokosten , etter en stund med HD så røyk motorene så godt som ingen ting .Uannsett så er det kansje verdt penga å prøve , kjøper du sammen med noen så lønner det seg å handle en 5 liter . Da det er kun på nettet du får kjøpt den, Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Superkul Svart 27.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 den ryker hvit røk - ikke sort i hele tatt motoren er gått 1100 timer etter total ovehaling og bytta alt Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Bearded Beast Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 er ikkje hvit røyk uforbrent diesel da? dyse - sein tenning - ?? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 28.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 det var det jeg tenkte også og at den får altfor mye hele veien pga ettermontert fattigmannsturbo den får vel akuratt passe når alt går for fullt og turboen er rødglødende derfor var det jeg spurte om kansje eneste løsningen var å montere nyere dieselpumpe???? eller jukse med no annet som glødeplugg etc??? jeg vet ikke , bare hørt om triksene.... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
SF Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Har du sjekket instillingen av dieselpumpa jab? Er denne litt feil så kan dette gi mye røyk ved oppstart. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Tine IV Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Hvit røyk er vel vanndamp,min 70 motor ryker litt hvitt på fult pådrag . Ikke mye å bry seg om det vel , mener jeg . Hadde en i havna her som fikk det også på høyt turtall ,der var varmeveksleren gåen . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
SF Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Dersom det ryker så mye av båten til jab at han synes at det er flaut så er det nok ikke vanndamp, vanndampen kondenserer raskt og vil f.eks ikke røyklegge en hel havn. Det er nok heller blå / hvit røyk fra uforbrent diesel. Og dette kan bla skyldes feil innsprøytningstidspunkt på dieselpumpa. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Fru Jacobsen Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Litt på siden av hva tråden handler om, men....... jeg har 60c motorer som når jeg starter (B/B-motor)kald så vandrer den noe inni he****, omtrent som de gamle bussene som dere sikkert husker. Hvis jeg ikke gir litt gass vandrer den mellom kanskje helt ned mot stopp og opp til normal tomgangsturtall, dette gir seg imidlertid etter å ha ligget på 1000 rpm i et minutt eller to. Noen som har vært borti det samme? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Tine IV Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 den ryker hvit røk - ikke sort i hele tattmotoren er gått 1100 timer etter total ovehaling og bytta alt Svarte på denne jeg da Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Superkul Svart 28.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 det lukter verfall diesel så jeg regner med det er overskudd ja - den har vært sånn siden den var ny - hadde jeg ikke kjent folk som har sett båten før og kjennern hadde jeg nok vært litt skeptisk med tanke på vann kansje prøve å justere på pumpa - men det har jeg lite greie på Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Skipper Worse Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Hvitrøken ved oppstart er atomisert uforbrent diesel. At den ikke blir forbrent skyldes for lav forbrenningstemperatur og for lavt forbrenningstrykk. Det kommer seg med en gang motoren er varm (høyere kompresjon) eller får litt belastning. Jeg pleier å gjøre det så enkelt at jeg venter med oppstart inntil jeg er klar til å la fortøyningene gå -- da blir det litt mindre hallusinasjoer, dessverre, men litt mindre sure tryner fra nabobåter på kjøpet Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
SF Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 kansje prøve å justere på pumpa - men det har jeg lite greie på Har heller ingen erfaring med din motor men har gjort det på andre fabrikat med hjelp av service manual. Prøv manualen på BP databasen og se m den ikke gir svar. Justering av pumpa er omtalt på side 80. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16446 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Superkul Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 hever denne igjen kan 10-40 olje gjøre at motoren ryker mer?? skal den egentlig ha 15-30? ser noen oljetyper har low smoke egenskaper - er det noe å tenke på- vil den ryke mindre av den har kjørt noen tusleturer og syntes den ryker litt da også mulig jeg må bytte termostat - syntes den ikke kommer opp i mer en 50 grader vet det er vanskelig og få opp tempen(rolig kjøring) men 40-50 er vel litt lite Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
index Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 15W-40 er det vanligste å bruke på gamle dieselmotorer. Men om det gjør så mye med røyken er en annen sak. Jeg ville uansett ikke brukt 10W-30, det blir for tynt. Angående temperaturen så er det normalt at en dieselmotor må ha en viss belastning for å holde tempen oppe, så dette hadde jeg ikke bekymret meg noe videre for... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Superkul Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 ok men jeg får liksom ikke mere en 50 grader - jeg har aldri presset den heller så under normal pen kjøring så får man aldri oppimot "normal arb.temp"??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 ok men jeg får liksom ikke mere en 50 grader - jeg har aldri presset den heller så under normal pen kjøring så får man aldri oppimot "normal arb.temp"??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Sea Oasis Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 jeg har hatt flere båter med 70 og 71 motorer alle jeg har hatt ryker v kald start, spesielt om våren når det er kaldt i vannet. Det blir mye mindre røyk når sjøen ligger på 20 grader. Driftstempratur på 40 - 50 grader er for lavt Har du i det hele tatt termostater montert ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.