Superkul Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 da skal jeg sjekke termostaten Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
kipp36 Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Har volvo noen gang laget noe som er røykfritt ved kaldstart da???Bortsett fra bmc så er det vel volvo som står for tåke ved kaldstart Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Superkul Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 hehe nei di har nok ikke det - men jeg syntes når det er dønn vindstille og tusler i elva i 5 knop og lukter diesel og ser antydning til eksos så må det være noen tiltak sett at termostaten blir bytta og den får arb.temp så holdern vel temp selv om man tusler rolig eller går den seg kaldere?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 hvis motorn har normal temp /hvis den oppnår fks 80-85 gr holder temp seg da ved rolig gange ??eller går di seg kalde ved ruslekjøring Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 ingen som vet ????? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
sap_2000 Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Med fungerende termostater skal ikke motortemp synke ved tuslekjøring forutsatt at du ikke drar ut mye varme fra kjølevannet, f.eks med en defroster som suger ut mange Kw. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Fru Jacobsen Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Jeg hadde 2 60c motorer i forrige båten og de nådde aldri 80 grader før jeg kom opp i 16-1700 rpm, når jeg slakket ned igjen til rundt 1000-1200 gikk de tilbake på rundt 50-60 grader igjen. (og her var alle fire termostatene nye, og åpnet når de skulle på 82-83 grader eller hva det var) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Superkul Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 (redigert) det var det jeg mistenkte - sånn har di andre båta mine vært også foruten di som gikk på bensin merkelig at dieselen ikke holder temp uten å måtte kjøre hardt 16-1700 er jo omtrent max drag for 70 motorn 4 termostater ???????? Redigert 7.Juni.2009 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Fru Jacobsen Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Ja to på hver motor, tror det er det på alle 60 motorer i hvertfall - eller kanskje ikke. Men det sap_2000 sier om termostater blir jo litt feil for det hjelper jo ikke med termostater som virker hvis motoren ikke får opp temp. nok til at termostaten åpner! Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Superkul Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 får vel slutte å syte - ikke så går vel dritten varm Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
kjellsea Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 (redigert) Kan være dysene som ikke "forstøver" som di skal,har du prøvd dyserens i dieselen? som nevnt tidligere i tråden så ryker en motor med for lav motortemp mer. Redigert 7.Juni.2009 av kjellsea (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 for å si det rett ut disse motorene er nok ikke beregnet å gå på tomgang i lengre perioder. Jeg har hatt samme tendens på alle mine store grønne. Har sjekket dyser , skiftet filter , olje . prøvd HammerDown . Det er det samme soter . ryker litt på lave turtall. Spesielt om våren opp elva mot Fredrikstad når det er kaldt i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 (redigert) Men det sap_2000 sier om termostater blir jo litt feil for det hjelper jo ikke med termostater som virker hvis motoren ikke får opp temp. nok til at termostaten åpner! Da forsvinner nok varmen ett eller annet sted. Defroster (skrudd av), lange slanger vv slanger, bereder etc. stjeler noen watt, men ikke mye. Iflg. teorien din skulle da motoren ikke blitt varm om du hadde stengt vannintaket eller montert ut impelleren. Jeg tør vedde på at den hadde kokt innen ikke så alt for lenge. Mulig disse gamle typer termostater slipper gjennom en større mengde vann for å sense temperaturen enn de nye gjør og at dette er nok til å holde temp nede?? Hva forbruker en 60 motor på 1500 o/min?? 10 l/t?? Skulle tro det var mange ganger nok til å varme jernklumpen opp til driftstemp i alle fall... Jeg har ikke erfaring fra de gamle 70 motorene, men f.eks D6 både oppnår og holder 85 grader uten belastning med kald vv bereder og defroster montert (skrudd av). Den motoren er nok mer effektiv (mindre overskuddsvarme) en 70 motoren, og når den holder tempen på tomgang kan man jo begynne å lure på hvorfor en 70 motor ikke gjør det. Varmen må forsvinne ett eller annet sted, mener jeg. Redigert 7.Juni.2009 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mateco Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Hadde akkurat samme problem med for kalde motorer! Her var feilen varmeuttaket il motorvarmer/defroster som var feilmontert! Se denne tråden og fra innlegg #28. Nå ligger begge mine TAMD 60c motorer på ca. 70 grader på tomgang ubelastet! Ryker betraktelig mindre når motorene får riktig arbeidstemperatur Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Superkul Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 ok - eneste som er montert er vv tank skal sjekke opp litt og se på termostaten vil jo gjerne tro at den skal bli varmere , selv om jeg har hatt samme tendensen på perkins diesel også - den fulgte varmen turtallet omtrent Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
hifo Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 man kan også montere en diesel vannvarmer for å få motoren varmere. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
lnjk Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Har en hjemmemarinisert 70 motor som var F motor og nå er blitt A ? etter at turboen og ladeluftkjøleren er kommet på land. Har laget "luftfilter" og satt inn glødeplugg med diesel fra dieselfilteret. Vet ennå ikke om det virker for mototen starter før dieselen tar fyr i luftfilteret. (Ser at det er flamme så pluggen i seg selv virker).Mener det er samme type plugg som ble brukt på Perkins. Måtte isolere den fra motoren da jeg har to-polet anlegg. Hvis jeg vil unngå røyk ved oppstart så setter jeg en varmluftpistol i innsuget og lar den stå på i ca 0,5 - 1 min etter motoren har startet. Da blir lite røyk og den starter lett. Prøvde ikke dette når motoren hadde turbo og ladeluftkjøler så vet derfor ikke om det kan/vil gå med disse på. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 her var det mye gresk - og fyre dieselen i luftfilter hørtes litt rart ut Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
lnjk Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 "Luftfilteret" er kun en beskyttelse mot at hansker og oljeklede ikke skal bli spist opp av det grønne dyret. Tenk deg et luftinntak uten filter hvor det står montert en glødeplugg med bimetallventil ? som åpner for diesel (det går diesel gjennom pluggen) og antenner denne når glødetråden har varmet ventilen. -Ble visst like gresk dette men skal se om jeg finner emballasjen den var i. Kan også ringe han jeg kjøpte den av om det er av interesse. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 (redigert) dvs forvarming av lufta inn på norsk ja alt er intressant men vannvarmer som motorvarmer og andre hyss til maaaaaange båtlapper er uaktuelt som jeg innledet tråden med var det noe slikt jeg hørte om av gamlegutta som hadde brukt opp et par sånne grønne dyr men di pratet om glødeplugg i manifoil ore somthing jeg har turbo så sende brennende diesel der er vel litt på kanten?????? Redigert 8.Juni.2009 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Hjeltefjord Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Høres mistenkelig ut som samme symptomer som min 70 F. Kvit røyk viste seg å være gåen manifoil med dertil vann på turbo. Ville sjekket denn hadde jeg vært deg. Skru den av og få den trykktestet. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 hvis så være hvor får man tak i en slik manifoil da - koster vel en bedre bruktbil det vel Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
lnjk Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Pluggen jeg har er levert av grossisten Cargo, har nr 100 170 og sies å hete cold start heater plug. Kostet 2-3 hundre + litt for et kobberrør og nippler. (Bremserør fra bilverksted). Skal visstnok være erstatning for CAV 1854050 og kan leveres med ulike gjenger. Den jeg har er det 7/8" UNF mot gods men husker ikke hva som var på dieselen. Tror det var tommer her også. Andre kan kanskje svare på om de vet slike er montert på motorer med turbo. Kanskje etter turbo/ladeluftkjøler eller i selve manifolden. Forøvrig så er varmluftpistol supert når man har tilgang til 220 volt. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Det var på tidligere motorer UTEN turbo, helt normalt med "fakkelstart". Altså en liten glødeplugg med dieseldrypp som fyrte opp i innsuget, for å lette kaldstart. Hørtes et lite puff når denne tente. Som regel ble dette kun aktivert ved kaldstart, altså vinterstid. På nyere motorer med "blåser", har iallefall Volvo erstattet fakkelen med et varme-element som monteres mellom turbo og manifoil. Dette aktiveres med et rele' som aktiveres automatisk ved start. Trekker rimelig greit med strøm, for å si det slik. Er du litt fiks, kan du lett montere inn en slik varmeovn selv, og styre releet med en separat trykk-knapp, dersom dette ikke allerede finnes på motoren din. Vil nok redusere røyk litt, til motoren er varm........ Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Høres mistenkelig ut som samme symptomer som min 70 F. Kvit røyk viste seg å være gåen manifoil med dertil vann på turbo. Ville sjekket denn hadde jeg vært deg. Skru den av og få den trykktestet. skulle være rart med 1300 timer og brakkvann der jeg henta den og så å si ferskvann i elva Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.