Jump to content

volvo penta 70 b ryker- noen tiltak som hjelper?

Superkul

Recommended Posts

Jeg hadde 2 60c motorer i forrige båten og de nådde aldri 80 grader før jeg kom opp i 16-1700 rpm, når jeg slakket ned igjen til rundt 1000-1200 gikk de tilbake på rundt 50-60 grader igjen. (og her var alle fire termostatene nye, og åpnet når de skulle på 82-83 grader eller hva det var)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Ja to på hver motor, tror det er det på alle 60 motorer i hvertfall - eller kanskje ikke. Men det sap_2000 sier om termostater blir jo litt feil for det hjelper jo ikke med termostater som virker hvis motoren ikke får opp temp. nok til at termostaten åpner!

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

for å si det rett ut

disse motorene er nok ikke beregnet å gå på tomgang i lengre perioder.

Jeg har hatt samme tendens på alle mine store grønne.

Har sjekket dyser , skiftet filter , olje . prøvd HammerDown .

Det er det samme soter . ryker litt på lave turtall.

Spesielt om våren opp elva mot Fredrikstad når det er kaldt i vannet.

Men det sap_2000 sier om termostater blir jo litt feil for det hjelper jo ikke med termostater som virker hvis motoren ikke får opp temp. nok til at termostaten åpner!

Da forsvinner nok varmen ett eller annet sted.

Defroster (skrudd av), lange slanger vv slanger, bereder etc. stjeler noen watt, men ikke mye.

Iflg. teorien din skulle da motoren ikke blitt varm om du hadde stengt vannintaket eller montert ut impelleren. Jeg tør vedde på at den hadde kokt innen ikke så alt for lenge. Mulig disse gamle typer termostater slipper gjennom en større mengde vann for å sense temperaturen enn de nye gjør og at dette er nok til å holde temp nede??

Hva forbruker en 60 motor på 1500 o/min?? 10 l/t?? Skulle tro det var mange ganger nok til å varme jernklumpen opp til driftstemp i alle fall...

Jeg har ikke erfaring fra de gamle 70 motorene, men f.eks D6 både oppnår og holder 85 grader uten belastning med kald vv bereder og defroster montert (skrudd av). Den motoren er nok mer effektiv (mindre overskuddsvarme) en 70 motoren, og når den holder tempen på tomgang kan man jo begynne å lure på hvorfor en 70 motor ikke gjør det.

Varmen må forsvinne ett eller annet sted, mener jeg.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Hadde akkurat samme problem med for kalde motorer!

Her var feilen varmeuttaket il motorvarmer/defroster som var feilmontert!

Se denne tråden og fra innlegg #28.

Nå ligger begge mine TAMD 60c motorer på ca. 70 grader på tomgang ubelastet! Ryker betraktelig mindre når motorene får riktig arbeidstemperatur :yesnod:

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Har en hjemmemarinisert 70 motor som var F motor og nå er blitt A ? etter at turboen og ladeluftkjøleren er kommet på land. Har laget "luftfilter" og satt inn glødeplugg med diesel fra dieselfilteret. Vet ennå ikke om det virker for mototen starter før dieselen tar fyr i luftfilteret. (Ser at det er flamme så pluggen i seg selv virker).Mener det er samme type plugg som ble brukt på Perkins. Måtte isolere den fra motoren da jeg har to-polet anlegg.

Hvis jeg vil unngå røyk ved oppstart så setter jeg en varmluftpistol i innsuget og lar den stå på i ca 0,5 - 1 min etter motoren har startet. Da blir lite røyk og den starter lett. Prøvde ikke dette når motoren hadde turbo og ladeluftkjøler så vet derfor ikke om det kan/vil gå med disse på.

"Luftfilteret" er kun en beskyttelse mot at hansker og oljeklede ikke skal bli spist opp av det grønne dyret. :smiley:

Tenk deg et luftinntak uten filter hvor det står montert en glødeplugg med bimetallventil ? som åpner for diesel (det går diesel gjennom pluggen) og antenner denne når glødetråden har varmet ventilen.

-Ble visst like gresk dette men skal se om jeg finner emballasjen den var i. Kan også ringe han jeg kjøpte den av om det er av interesse.

dvs forvarming av lufta inn på norsk :lol::lol:

ja alt er intressant men vannvarmer som motorvarmer og andre hyss til maaaaaange båtlapper er uaktuelt

som jeg innledet tråden med var det noe slikt jeg hørte om av gamlegutta som hadde brukt opp et par sånne grønne dyr

men di pratet om glødeplugg i manifoil ore somthing

jeg har turbo så sende brennende diesel der er vel litt på kanten??????

Redigert av Jarle B (see edit history)

Pluggen jeg har er levert av grossisten Cargo, har nr 100 170 og sies å hete cold start heater plug. Kostet 2-3 hundre + litt for et kobberrør og nippler. (Bremserør fra bilverksted).

Skal visstnok være erstatning for CAV 1854050 og kan leveres med ulike gjenger. Den jeg har er det 7/8" UNF mot gods men husker ikke hva som var på dieselen. Tror det var tommer her også. Andre kan kanskje svare på om de vet slike er montert på motorer med turbo. Kanskje etter turbo/ladeluftkjøler eller i selve manifolden.

Forøvrig så er varmluftpistol supert når man har tilgang til 220 volt.

Det var på tidligere motorer UTEN turbo, helt normalt med "fakkelstart". Altså en liten glødeplugg med dieseldrypp som fyrte opp i innsuget, for å lette kaldstart. Hørtes et lite puff når denne tente. Som regel ble dette kun aktivert ved kaldstart, altså vinterstid.

På nyere motorer med "blåser", har iallefall Volvo erstattet fakkelen med et varme-element som monteres mellom turbo og manifoil. Dette aktiveres med et rele' som aktiveres automatisk ved start. Trekker rimelig greit med strøm, for å si det slik. Er du litt fiks, kan du lett montere inn en slik varmeovn selv, og styre releet med en separat trykk-knapp, dersom dette ikke allerede finnes på motoren din. Vil nok redusere røyk litt, til motoren er varm........ :crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...