Poseidon Startet 25.August.2008 Del på Facebook Startet 25.August.2008 (redigert) God dagen gode båtvenner; den utendørs båtsesongen går mot slutten for noen av oss - og det er på tide å forberede den innendørs båtsesongen.... Da kan det jo være passende å tenke i retning av kurs, som f.eks Fritidsbåtskipper D5L og D5LA, for å holde båtabstinensen på avstand gjennom vinteren. Mange vet hva disse kursene inneholder og hvilke rettigheter sertifikatene gir, men for de som måtte være i tvil kan det være greit å kikke innom på mine hjemmesider: D5L - Fritidsbåtskipper D5LA - utvidelse til World Wide Som kjent har vi også kjørt disse kursene på nettet i samarbeid med baatplassen de siste par årene, og det finner dere litt mer om her: Nettkurs Nå har vi blitt enige om å legge opp et tilsvarende løp for kommende vinter. Det blir start i uke 44 og så et par samlinger i Stavanger i løpet av vinteren. De to samlingene som inngår i D5L skjer ombord i veteranskipet Nattruten SANDNES første helgen i januar og første helg etter påske. For D5LA har vi bare en samling, og den skjer samme sted i helgen i overgangen februar/mars. Noen av dere er såvidt godt informert at dere har hørt noe "murring" i forbindelse med siste D5L-kurs. Det hadde sin grunn i at jeg som lærer var litt for meget i bakgrunnen på ettervinteren og at det tok for lang tid før man fikk karakterer og vitnemål da kurset var gjennomført. Dette er to punkt som jeg fra Baatskolen POSEIDONs side helt klart tar selvkritikk på og som nå er klarert med Ingar & Co. Den tabben skal ikke gjenta seg og det er en forutsetning som er lagt inn i avtalen med baatplassen.no. Når det gjelder tidligere kurs så kan jeg ikke si annet enn at jeg er storlig imponert over den innsatsen som deltagerne legger for dagen og de svært gode resultatene som oppnåes ved eksamen. Dette viser med all mulig tydelighet at det er topp motiverte folk som deltar - og jeg føler meg helt trygg på at det blir en like fin gruppe denne gangen! Det bør også nevnes at disse kursene egner seg ypperlig for ukentlige samlinger i båtforeninger, i kjellerstuer, på arbeidsplasser eller hvor båtinteresserte folk ellers samles. Sist vinter hadde vi deltagere fra Kristiansand til Ny-Ålesund, via Hemsedal og Mjøsa. Denne gangen har vi også fått en påmelding fra USA - så det er tydelig at ryktet brer seg Bare spør, jeg skal gjøre mitt beste for å svare! Redigert 25.August.2008 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 26.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2008 God dag igjen gode båtvenner, jeg får nå ganske mange IM'er og vanlige mailer med spørsmål omkring D5L og D5LA. Når dere har spørsmål som kan tenkes å ha allmen interesse, så hadde det jo vært like greit om spørsmålene kom her i åpent forum slik at flest mulig kunne ha nytte av dem. Men hvis noen har sine grunner til å bruke IM/mail så vil jeg selvfølgelig respektere det og besvare på vanlig måte. Fyr løs! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
mhemil Svart 26.August.2008 Del på Facebook Svart 26.August.2008 Hei igjen Jan, 2 spørsmål: - Hva er prisen på D5LA (for oss som tok D5L i vår) ? - Når er samlingen (mener å huske du snakket om en samling inkl. eksamen ) ? Vennlig hilsen Morten Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2008 (redigert) Hallo igjen Morten, Takk for sist!!! Prisen for D5LA på nettet er NOK 5.500. Dette inkluderer hele kurset, med samling i Stavanger og tilhørende eksamensgebyr. Det som kommer i tillegg er reise og opphold. Her er Kursplan og pris for alle kursene som er satt opp så langt. Dato for D5LA-samlingen er 27. febr. til 01. mars 2009. Redigert 26.August.2008 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
emilskj Svart 26.August.2008 Del på Facebook Svart 26.August.2008 (redigert) Hei Noen små spørsmål 1: Må man ha løst D5L sertifikat for å være med på D5LA-kurset? (har D5L-kurset, har bestått eksamener, men mangler praktisk utsjekk) 2: Er D5LA-kurset åpent for en som har tatt D5L et annet sted enn ved baatskolen Poseidon? 3: Hvis nei på spørsmål en, kan man etter å ha gjennomgått D5LA-kurset og oppfyllt alle andre krav til kursing og fartstid/utsjekk, løse D5LA-sertifikat direkte? Mvh Emil Redigert 26.August.2008 av emilskj (see edit history) Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Poseidon Svart 26.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2008 HeiNoen små spørsmål 1: Må man ha løst D5L sertifikat for å være med på D5LA-kurset? (har D5L-kurset, har bestått eksamener, men mangler praktisk utsjekk) All den tid du har bestått eksamen burde det være OK. Det burde også være mulig å ordne praktisk utsjekk den helgen du eventuelt er her for D5LA-samling. 2: Er D5LA-kurset åpent for en som har tatt D5L et annet sted enn ved baatskolen Poseidon? Ja, selvfølgelig. 3: Hvis nei på spørsmål en, kan man etter å ha gjennomgått D5LA-kurset og oppfyllt alle andre krav til kursing og fartstid/utsjekk, løse D5LA-sertifikat direkte?Mvh Emil Spørsmål 3 falt vel dermed bort? Forhåpentlig var svarene dekkende? Hvis du ellers har spørsmål er det selvfølgelig bare å komme med dem - jeg skal gjøre mitt beste for å svare. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Seilaren Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Har ganske lyst til å hoppe på et av de vanlige kursene du har her i Stavanger. Hva er egentlig fordelene med å ha D5L annet enn at det er kjekt å ha? Hva kan jeg bruke det til? (Et godt svar skaffer deg gjerne en ung elev her... ) Går det ann å ha tilgang til nettkurset her på forumet hvis jeg går på dine faste vanlige kurs? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Poseidon Svart 27.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2008 Har ganske lyst til å hoppe på et av de vanlige kursene du har her i Stavanger. Ja du har jo gått kurs hos meg tidligere, så det tar jeg som et godt tegn Hva er egentlig fordelene med å ha D5L annet enn at det er kjekt å ha? Hva kan jeg bruke det til?(Et godt svar skaffer deg gjerne en ung elev her... ) Fordelen slik som den meldes tilbake fra mange kursdeltagere er at man får et annet syn på mangt og meget når man er ute i båten. Det sies at man rett og slett får større utbytte av å være på sjøen. Rent bortsett fra at man også kan begynne å føre båter over 15 meters lengde og det har faktisk noen av mine tidligere kursdeltagere gjort til en hobby/levevei. Det å seile/føre hjem andres båter fra Tyskland og England har vist seg å være interessant for mange. Går det ann å ha tilgang til nettkurset her på forumet hvis jeg går på dine faste vanlige kurs? Den muligheten har vanligvis ikke vært åpen, mest på grunn av at kursene har ligget tidsforskjøvet i forhold til hverandre. Men det er kanskje noe som jeg bør vurdere nærmere . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Seilaren Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Den muligheten har vanligvis ikke vært åpen, mest på grunn av at kursene har ligget tidsforskjøvet i forhold til hverandre. Men det er kanskje noe som jeg bør vurdere nærmere . . . . Bare noe jeg lurte på egentlig, så hvis det ikke passer så trenger du ikke stresse med det. Men det gir vel en ekstra mulighet til å lese litt selv i tillegg til kursene. Får søke lån eller forskudd på arv hos mine foreldre og ta en besluttning snart Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Poseidon Svart 28.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2008 ....forskudd på arv hos mine foreldre ..... Det klinger litt farlig; du må ihvertfall ikke gjøre slik som en bispesønn . . . . Fra spøk til alvor: det kommer nye påmeldinger til D5L og D5LA nesten hver eneste dag. Men vi har god plass ombord i Nattruten SANDNES, der hvor samlingene skal være, så du har enda noen uker på deg. Her ligger den gamle Nattruten SANDNES ved sin faste plass i Stavanger, mellom GAMLE SALTEN og ROGALAND. Så her er rikelig med maritimt miljø til å skape en fin stemning ombord under samlingshelgene våre.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Regent Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Eg e me Mentoren min har alerede begynt å grue seg Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
Fru Jacobsen Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Min kone vurderer å ta D5L i løpet av vinteren, men hva nytte får hun evt. av D5LA? er det ikke mindre "slemme" regler ute i Europa slik at man strengt tatt ikke heller trenger D5L annet enn i Norge, eller hvordan ligger dette an? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Poseidon Svart 28.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2008 Min kone vurderer å ta D5L i løpet av vinteren, men hva nytte får hun evt. av D5LA? ..... Gratulerer med en fornuftig kone! D5L har som kjent "stor kystfart" som begrensning, dvs seilas på norskekysten og Skagerrak og Kattegat. D5LA gir "world wide" så dette er sertifikatet for dem som har tenkt seg lenger av gårde. I tillegg er det populært blant dem som f.eks leier båt i Middelhavet og Karibien. Men rett skal være rett: de aller fleste som tar D5LA gjør det mest fordi de fikk smaken på enda mer etter at de hadde fullført D5L. Man har såvisst ikke mye behov for å kunne astronomisk navigasjon, men det er ganske artig å få en forståelse for hvordan dette henger i sammen og hva som egentlig foregår . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 28.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2008 Eg e me Takk for det; påmeldingen er notert. Mentoren min har alerede begynt å grue seg Han har min dypeste medfølelse Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Wicma Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Her er det bare å melde seg på, uanset bokstavkombinasjon, Min erfaring er at det skaper et meget bra sammhold, og en del abstinenser når kursene er avholdt. Det store spørsmålet er hva kan man kurses i når man er ferdig. Oppholdene i Stavanger er skikkelig sosiale. Jeg har tatt begge kursene + praktisk utsekk, og er storveis fornøyd. MVH Espen Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2008 ..... Jeg har tatt begge kursene + praktisk utsekk, og er storveis fornøyd. ..... Tusen takk for sist Espen, kjekt å høre fra deg igjen Vi må visst tenke nærmere på den "Gastronomiske navigasjonen" som enkelte tok til orde for sist . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Wicma Svart 29.August.2008 Del på Facebook Svart 29.August.2008 Det hadde vært hyggelig å truffet gjengen igjen. Men nå må vi ikke spore av denne tråden, den handler ikke om oss har tatt kurs, men de fremtidige som skal pine seg gjennom båturer i nordsjøen der diverse utstyr detter i kaffikopper og lignende. Syntes bare jeg måtte reklamere for noen strålende kurs, der diskusjonene har gått livlig for seg i egne fora. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 29.August.2008 Del på Facebook Svart 29.August.2008 Min kone vurderer å ta D5L i løpet av vinteren, men hva nytte får hun evt. av D5LA? er det ikke mindre "slemme" regler ute i Europa slik at man strengt tatt ikke heller trenger D5L annet enn i Norge, eller hvordan ligger dette an? Interessant spørsmål. Da det norske D5LA gjelder jo world-wide, men da kun på et norsk fartøy. Hvordan henger det sammen med at det kan brukes f.eks. i Middelhavet som det henvises til? Disse båtene er jo ikke norske? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Poseidon Svart 29.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2008 ..... Hvordan henger det sammen med at det kan brukes f.eks. i Middelhavet som det henvises til? Disse båtene er jo ikke norske? Det formelle forholder seg slik som du sier; selv om det finnes en hel del avtaler om utenlandske sertifikater på norske båter og motsatt. En utleier i Middelhavet forventer ikke at leietagerne skal ha f.eks gresk skippersertifikat..... Derfor godtar utenlandske utleiefirma stort sett de norske sertifikater som dokumentasjon på at leietageren har tilstrekkelig kunnskap i navigasjon og båtbruk. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
finnarne Svart 29.August.2008 Del på Facebook Svart 29.August.2008 (redigert) D5L skal gå fra uke44 til April09 ? Har man noen ide om når i April man er ferdig. Har en konfirmant i Slutten av April, og er redd for at det koliderer om samling/eksamen er i helgene. Sjangsen er stor for at det koliderer med NorgesCup-sirkuset også, men det er jo lov å håpe. Når er det eksamen ? Går samlinger og eksamener av stabelen i ukedagene eller i helgene ? (Har større sjangs til å stikke av tirsdag-torsdag en i helgene..) Redigert 29.August.2008 av seascout (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Penny Svart 29.August.2008 Del på Facebook Svart 29.August.2008 Har en konfirmant i Slutten av April, og er redd for at det koliderer om samling/eksamen er i helgene. ... Går samlinger og eksamener av stabelen i ukedagene eller i helgene ? (Har større sjangs til å stikke av tirsdag-torsdag en i helgene..) Kjedelig om konfirmanten må klare seg med én forelder på den store dagen ja Samlinger og eksamener er i utgangspunktet i helgene, men det er sikkert mulig å ta eksamen sammen med et av Poseidons ikke-nettbaserte kurs. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2008 D5L skal gå fra uke44 til April09 ? Har man noen ide om når i April man er ferdig. Ja, den siste samlingen vår er 17. - 19. april. Hvis du kan gå rett på eksamen, dvs uten repetisjonshelgen, så har du også en mulighet 31. mars, sammen med ett av de vanlige kveldskursene her i Stavanger. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bmwpat Svart 30.August.2008 Del på Facebook Svart 30.August.2008 Hei. Frister litt å ta et slikt nettkurs hos dere, og har noen spørsmål Hva er kostnaden med praktisk utsjekk for oss som ikke har fartstid i båt over 8m? Blir det satt opp egne kvelder for praktisk utsjekk, eller kan det tas i kombinasjon med at man er i stavanger for å ta eksamen ? Hva er prisen på nettkurset? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 30.August.2008 Del på Facebook Svart 30.August.2008 (redigert) Ja, den siste samlingen vår er 17. - 19. april.Hvis du kan gå rett på eksamen, dvs uten repetisjonshelgen, så har du også en mulighet 31. mars, sammen med ett av de vanlige kveldskursene her i Stavanger. Det hadde vært en mulighet, men kona overtalte meg til til å vente et år - for mange prosjekter på gang denne vinteren. Opppusing av BoBeep, VHF-sertifikatet, ombygging av hybel til TV-stua + rom til eldstemann, samt at hun selv er student i år.Min tur til neste år da :) Fordelen er at da burde jeg kunne slippe praktisk utsjekk ut på sommeren - men hvordan er det, kan man ta eksamen, og så vente med å få sertifikatet til man har hatt båt > 8m I tre år ? Redigert 30.August.2008 av seascout (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Poseidon Svart 30.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2008 Beklager at jeg ikke fikk svart før nå; jeg har nemlig vært ute med Nattruten SANDNES, med 150 passasjerer til Lysefjorden og senere med en gruppe private gjester med Poseidon II. Hei.Frister litt å ta et slikt nettkurs hos dere, og har noen spørsmål Det var jo hyggelig å høre. Jeg skal gjøre mitt beste for å svare. Hva er kostnaden med praktisk utsjekk for oss som ikke har fartstid i båt over 8m? For egne kursdeltagere er prisen for Praktisk utsjekk NOK 1.800. Blir det satt opp egne kvelder for praktisk utsjekk, eller kan det tas i kombinasjon med at man er i stavanger for å ta eksamen ? Jeg forsøker å koble til de helgene som man allikevel er i Stavanger, dvs fredag ettermiddag eller søndag etter eksamen.Komplett D5L-kurs via nettet, dvs med kurs, lærebøker, materiell og eksamensgebyr er NOK 9.500. Det som er unntatt er reise og opphold i forbindelse med samlingene, disse blir nemlig så ulike og individuelle at jeg ikke kan legge dem inn i en fast pris. Det hadde vært en mulighet, men kona overtalte meg til til å vente et år - for mange prosjekter på gang denne vinteren. Slike koner kan det lønne seg å lytte til ....... - men hvordan er det, kan man ta eksamen, og så vente med å få sertifikatet til man har hatt båt > 8m I tre år ? Ja. Denne eksamen foreldes foreløpig ikke. Dvs for D5L kan du ta en eller flere eksamener og så litt etter litt samle til alt er komplett, uten å være avhengig av den 5-årsforeldelsen som gjelder for høyere sertifikater. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.